ТОРРЕС-І-ВІЛЬЯРРОЕЛЬ, Дієґо де - Біографія, життя і творчість письменника

(1693 - 1770)

ТОРРЕС-І-ВІЛЬЯРРОЕЛЬ, Дієґо де - творчість письменника

ТОРРЕС-І-ВІЛЬЯРРОЕЛЬ, Дієґо де (Torres у Villarroel, Diego de — 1693, Саламанка — 1770, там само) — іспанський письменник.

Торрес-і-Вільярроель здобув освіту у Саламанкському університеті. З 1726 р. очолював кафедру математики того ж університету, пізніше змінив багато професій, а з 1745 р. став священиком. У яскравій, незвичайній навіть для свого часу особі Торрес-і-Вільярроелі поєднувалися немовби дві людини. Перша з них — невтомний шукач пригод, смілива і ризикована людина, яка, окрім усього, захоплюється містикою, астрологією, пише трактати з магії та окультизму, сонники та календарі і прославилась своїми астрологічними прогнозами, які регулярно публікує під іменем «Великого оракула із Саламанки». Друга — це допитливий вчений, знавець медицини, математики, астрономії, філософії, автор багатьох наукових праць, освічена й ерудована людина. Крім того, Торрес-і-Вільярроель був не позбавлений і художнього таланту, належав до кола найпомітніших письменників свого часу, тих, хто готував підґрунтя для іспанського літературного Просвітництва.

У літературу Торрес-і-Вільярроель увійшов як один із найпослідовніших спадкоємців традицій визначного іспанського сатирика Ф. де Кеведо. Вже у своїх ранніх віршах, уміщених у збірці «Політичне дозвілля...» («Ocios politicos...», 1726) Т.-і-В. ущипливо критикує сучасне йому іспанське суспільство. Основу творчого спадку зрілого Торрес-і-Вільярроеля становлять його художня автобіографія «Життя, походження, народження, виховання і пригоди доктора Дією де Торреса-і-Вільярроеля, описані ним самим» («Vida, ascendencia, nacimiento, crianza у aventuras del Dr. Diego de Torres у Villarroel, escrita por el mismo», 4 ч. — 1743, 5 ч. — 1752, 6 ч. — 1758) та збірка повістей «Повчальні сновидіння» (\152).

Автобіографія Торрес-і-Вільярроеля написана в дусі крутійського роману, реальним обставинам та фактам власного життя автор намагається надати цікавої, повчальної форми. Водночас світоглядні настанови автора оповіді суттєво підпорядковані вимогам та завданням просвітницької естетики. Збірка «Повчальні сновидіння» — це своєрідна галерея сатиричних типів тогочасного іспанського суспільства. Центральне місце у збірці займає повість «Видіння і прогулянки із Франсіско де Кеведо столицею» («Visiones у visitas con Francisco de Quevedo рог la corte»), у якій її автор разом із воскреслим із могили привидом Кеведо здійснює прогулянки Мадридом, під час яких вони разом спостерігають картини морального занепаду та духовної деградації в середовищі різноманітних соціальних прошарків іспанського суспільства. Аналогічна тематика характеризує й інші твори цієї збірки — «Переправа через Ахерон», «Листи у потойбічний світ «та ін. За стильовими ознаками манера письма Торрес-і-Вільярроеля тяжіє до барокової поетики з її підкреслено метафоричними та ускладнено синтаксичними формами висловлювання. Типово бароковими є й основні символи та мотиви його поезії. Творчий доробок Торрес-і-Вільярроеля представлений також численними сатиричними сонетами і віршами, стилізованими під народну пісню (сегідилью), оброблену в дусі тематики бароко (марнота і недовговічність людського буття, символіка смерті, мотиви потойбічного життя тощо). Загалом творчість Торрес-і-Вільярроеля є яскравим зразком поезії пізнього іспанського бароко.


В. Назарець



На нашому Youtube каналі публікуються відео скорочених творів класиків зарубіжної літератури. Переходьте на канал, підписуйтесь та слідкуйте за новими публікаціями. Кожен день ми додаємо щось новеньке.