Основні тенденції розвитку прози XX століття - Ніколенко О. М. 2010
Практичне заняття на тему: Новелістика Т. Манна
Томас Манн (1875 - 1955)
План заняття
1. Естетичні та філософські погляди Т. Манна.
2. Проблема становлення творчої особистості у новелі «Тоніо Крегер». Елементи автобіографізму в творі.
3. Особливості висвітлення теми мистецтва у новелі Т. Манна «Смерть у Венеції». Філософський підтекст, образи культури, лейтмотивна поетика, інтертекстуальність.
4. «Маріо і чарівник» як новела-застереження. Алегоричність і паралелізм у творі.
5. Іронія Т. Манна у новелі «Тристан».
6. Художні особливості новелістики Т. Манна. Притчовий характер новел.
Література
1. Волощук Є. В. На перетині гуманістичної та модерністської традиції: духовні джерела творчості Томаса Манна / Є. В. Волощук // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України - 2002. - №12. - С.52-54.
2. Дітькова С. Ю. Томас Манн і його новела «Маріо і чарівник» / С. Ю. Дітькова // Зарубіжна література в навчальних закладах - 2003. - № 9. - С. 30-32.
3. Лем С. Мифотворчество Т. Манна / С. Лем // Новый мир. - 1970. - № 6. - С. 234-256.
4. Манн Т. Очерк моей жизни / Т. Манн // Т. Манн. Смерть в Венеции: Новеллы. - СПб., 2008. - С. 5-58.
5. Ніколенко О. М. Жахливі сни Густава Ашенбаха, або У потворному світі викривлених образів і думок / О. М. Ніколенко // Зарубіжна література в навчальних закладах. - 1998. - №7. - С.13-17.
6. Пюра И. Томас Манн и его «апокаліпсис современной культуры» / И. Пюра // Київське музикознавство - К., 1998 - Вип. 1. - С. 203-211.
7. Сучков Б. Л. Собрание сочинений: в 3 т. - Т.2: Литературные портреты. - М., 1985. - С. 6-88.
8. Тураев С. Томас Манн и его рассказы / С. Тураев // Манн Т. Новеллы - М., 1956 - С.3-11.
9. Федоров А. А. Томас Манн: Время шедевров/ А. А. Федоров - М., 1981 - 336 с.
10. Шахова К. Музична стихія в Томаса Манна / К. Шахова // Зарубіжна література - 2003 - № 36 - С.17-21.
Рекомендації до практичного заняття
Опрацюйте наукову літературу, рекомендовану в списку джерел.
Законспектуйте статтю Є. Волощук «Труды и соблазны святого Себастиана 20 века: (три новеллы Т. Манна о художнике)». Використайте конспект під час підготовки відповіді на питання плану практичного заняття.
Ознайомтесь із біографією Т. Манна. Читаючи твори письменника, звертайте увагу на автобіографічні мотиви у його творах.
Перечитуючи твори німецького письменника, звертайте увагу та фіксуйте особливості його художнього стилю, глибину підтексту, психологізм, символічність образів.
Повторіть значення літературознавчих термінів: новела, інтелектуальна проза, алегоризм, паралелізм, підтекст.
Працюємо з текстом художнього твору
1. Прочитайте уривок з новели Т. Манна «Смерть у Венеції». Поміркуйте, яку роль відіграє опис пейзажу для розкриття ідейно-художнього змісту новели. Які ще види описів використовує автор у творі:
«На вулицях стояла задушлива спека, повітря було таке густе, що сморід, який котився з будинків, крамниць і їдалень, чад пригорілої олії, хмари парфумів і багато інших запахів не розсіювалися в ньому, а висіли пасмами. Дим від цигарки так і застигав на місці й тільки згодом починав потроху розходитись. Штовханина натісних хідниках не розважала, а дратувала Ашенбаха. Чим далі він ішов, тим дужче опановував його огидний стан, який може викликати морське повітря разом з сироко: збудження і знемога водночас. Його морозило, тіло вкривалося липким потом, в очах темніло, в грудях давило, кров стугоніла в скронях. Рятуючись від тісняви ділових вулиць, він мостами втік у провулки злидарів. Там його обсіли жебраки, він задихався від смороду, що здіймався над каналами. На тихій площі, в одному з тих забутих, ніби зачарованих місць, які ще трапляються в надрах Венеції, він сів на край водойми, витер піт з чола і зрозумів, що треба їхати звідси
(Переклад Є. Поповича).
2. Випищіть образи-символи, які є у новелі «Смерть у Венеції». Спробуйте дати тлумачення цих символів.
3. Поміркуйте, яку роль відіграють внутрішні монологи Густава фон Ашенбаха для розкриття його образу.
4. Виразно прочитайте уривок з новели Т. Манна «Маріо і чарівник». Проаналізуйте поводження кожного з героїв під час цього діалогу. Поміркуйте, як їхній зовнішній вигляд допомагає розкрити внутрішній стан персонажів та схарактеризуйте його:
-Як це так, хлопче мій!- мовив він [Чіполла].- Ми так пізно знайомимося? А втім, повір мені, що я тебе давно знаю... Авжеж, ти зразу впав мені в око, і я переконався в твоїх чудових здібностях. Як же це я міг забути про тебе? Але
всього не втримаєш у пам’яті... Скажи ж бо мені, як тебе звати? Мені треба знати тільки твоє ім’я.
- Мене звати Маріо,- тихо відповів юнак.
- Ага, Маріо! Чудово! Гарне ім’я, дуже поширене. І до того ж давнє, одне з тих, що нагадують про героїчні традиції нашої батьківщини. Браво! Salve!- І, випнувши криве плече, Чіполла привітав його простягненою навскоси рукою з долонею догори, як віталися стародавні римляни. Мабуть, він був уже трохи п ’яний, та це й не дивно; але говорив він, як і досі, дуже чітко й плавно, хоч тепер і в його інтонації, і в поведінці з ’явилося щось схоже на пересиченість турецького паші, якась вередливість і пиха.
- Отож, любий Маріо,- повів він далі,- добре, що ти сьогодні прийшов, та ще й обмотав шию такою гарною хусткою, вона тобі страх як личить, мало хто з дівчат, чарівних дівчат Торре ді Венере, встоїть перед нею...
- Від стіни, звідти, де ще недавно стояв Маріо, почувся сміх - це Джованотто з войовничою зачіскою, з курткою, перекинутою через плече, зареготав безцеремонно й глузливо.
Мені здалося, що Маріо знизав плечима. В усякому разі, він здригнувся. А може, тим рухом він хотів приховати свої справжні почуття, показати, що йому байдуже ідо хустки, і до чарівних дівчат.
Кабальєро мигцем глянув униз.
- Не будемо звертати на нього уваги,- сказав він.- Мабуть, він заздрить, що твоя хустка подобається дівчатам, а може, й тому, що ми з тобою приязно розмовляємо тут, на сцені... Коли він хоче, я нагадаю йому кольку. Мені не важко. Але скажи, Маріо: сьогодні ввечері ти розважаєшся... А вдень працюєш у галантерейній крамниці?
- У кав’ярні, - поправив юнак.
- Тобто, в кав’ярні! Ось і Чіполла раз дав маху! Ти cameriere [кельнер], виночерпій, Ганімед, це мені подобається, ще одна згадка про старовину.Salviette!- І, на радість публіки, Чіполла знов стародавнім способом привітав Маріо.
Маріо також усміхнувся.
(Переклад Є.Поповича)
5. Визначте, яким буде характер зіткнення чарівника і Маріо.
Завдання для самостійної роботи
1. Знайдіть риси реалізму й модернізму в творчості Т. Манна.
2. Подумайте, у чому полягає гуманізм творчості німецького письменника.
3. Проаналізуйте проблему самотності митця у новелі Т. Манна «Маріо і чарівник» і романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита».
4. Висловіть особисте ставлення до бунту Маріо та проблем, які піднімаються у творі. Аргументуйте свою точку зору прикладами з тексту та цитатами.
5. З’ясуйте, яку роль на творчість Т. Манна мали німецькі романтики й російські письменники XIX століття.
Завдання для індивідуальної роботи
1. Знайдіть та проаналізуйте приклади використання іронічного підтектсу в новелах Т. Манна
2. Дослідники уважають, що центральною темою у творчості Т. Манна була дихотомія життя і мистецтва. Поміркуйте і висловіть свою думку щодо цього питання.
3. Порівняйте зображення тоталітарних режимів, в яких жили герої новели Т. Манна «Маріо і чарівник», роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита» та роману українського письменника В. Винниченка «Сонячна машина».
4. Проаналізуйте світ розуму і світ міфу в новелі Т. Манна «Смерть у Венеції».
5. Дослідник Р. Фаєзі так писав про роман Т. Манна «Чарівна гора»: «Це «Одіссея» духовних, а не географічних пригод, це мандрівка у світі ідеологічних суперечок, конфліктів і концепцій буржуазної філософії XX століття». Чи згодні ви з такою оцінкою критика?
Теми для дискусій
1. Чи можна уважати чужими серед своїх письменника Т. Манна?
2. Що означає поняття «психологія волі» з точки зору Т. Манна та його героїв?
3. Казус Густава фон Аушенбаха.
4. Чи потрібні суспільству сильні особистості, подібні до Чіполло? (за новелою Т. Манна «Маріо і чарівник»)?
Теми для студентських проектів та презентацій
1. Т. Манн у малярстві та скульптурі (М. Ліберман «Портрет Т. Манна», П. Сітроен «Портрет Т. Манна», Г. Зейтц «Т. Манн» (бюст).
2. Музична стихія у творах Т. Манна.
Рядки, що завжди в серці...
«Діти - особлива людська порода, окреме суспільство, так би мовити, своя нація; скрізь, по всьому світі, на ґрунті спільного ставлення до життя вони сходяться легко й неодмінно, хоч би їхній невеликий запас слів і належав до різних мов». (Т.Манн)
«...Тільки лінощі заважають нам виходити з прикрого становища...». (ТМанн)
«В коханні завжди бувають непорозуміння.». (Т.Манн)
«.Майже все велике постало всупереч чомусь.». (Т.Манн)
«...Лише краса гідна любові і водночас видима; вона - єдина форма духовного, яку ми можемо сприйняти і витримати.». ( Т.Манн)
«Щастя письменника - думка, що може перейти в почуття; почуття, що може все перейти в думку». (Т.Манн)
Тести модульного контролю
Тести закритої форми
Початковий рівень
1. Т. Манна вважають одним із засновників:
а) філософської прози;
б) інтелектуальної прози *;
в) історичної прози.
2. Певний уплив на письменника мав:
а) німецький романтизм *;
б) німецький реалізм;
в) французький символізм.
3. Головна тема новели «Тоніо Крегер» — це:
а) тема кохання;
б) тема соціальна;
в) тема усвідомлення витоків конфлікту з дійсністю *.
4. Жанр роману «Будденброки»:
а) сімейна хроніка *;
б) соціальний роман;
в) філософський роман.
5. Який з романів Т. Манна названо «квінтесенцією духовного життя усієї Європи»:
а) «Будденброки»;
б) «Чарівна гора» *;
в) «Лотта у Веймарі»?
6. До образу Й.-В. Гете письменник звертався у романі:
а) «Чарівна гора» ;
б) «Лотта у Веймарі» *;
в) «Йосип і його брати».
7. Густав Ашенбах, головний герой новели «Смерть у Венеції», був:
а) музикантом;
б) художником;
в) письменником *.
8. Маріо, герой новели «Маріо і чарівник», служив у пансіонаті:
а) кельнером *;
б) двірником;
в) кухарем.
9. Про кого з героїв новели «Маріо і чарівник» йдеться мова: «Чоловік непевного віку, але, безперечно, не молодий, з різко окресленим, змарнілим обличчям, колючими очима, міцно стуленим зморшкувати ротом, підфарбованими в чорний колір вусиками й так званою «мушкою» в ямці під спідньою губою і підборіддям, він був одягнений в елегантний, але химерний вечірній костюм»:
а) Маріо;
б) Чіполла*;
в) синьйор Анджольєрі.
10. Густав Ашенбах вирішив поїхати до:
а) Парижа;
б) Лондона;
в) Венеції *.
Середній рівень
1. Які мотиви характерні для ранньої творчості Т. Манна?
2. Назвіть новели письменника, в яких висвітлювалася тема мистецтва.
3. В якому з романів Т. Манна використовується давній мотив продажу людиною
своєї душі дияволу:
а) «Лотта у Веймарі»;
б) «Доктор Фаустус» *;
в) «Пригоди авантюриста Фелікса Круля»?
4. З якої новели Т. Манна взято даний уривок: «Але що таке митець? На жодне
запитання людство не відповідає так мляво, одноманітно, як на це. «Людина, що має такий хист»,— покірно кажуть простаки, які відчувають на собі вплив митця, а оскільки вони наївно уявляють, що радісний і високий вплив повинен неодмінно мати таке ж радісне і високе джерело, то нікому з них і на думку не спадає, що то може бути дуже сумнівний, дуже небезпечний «хист»...»:
а) «Трістан»;
б) «Смерть у Венеції»;
в) «Тоніо Крегер»*.
5. В якому з романів письменника використовується прийом «перевтілення»:
а) «Пригоди авантюриста Фелікса Круля»*;
б) «Лотта у Веймарі»;
в) «Доктор Фаустус».
6. В якому з творів Т. Манна наявний біблійний сюжет?
7. Назвіть героя новели «Смерть у Венеції», про якого йдеться: «Стомлений, запаморочений колотнечею цього дивного ранку, він, вийнявши з саквояжа і розклавши свої речі, опустився в крісло біля відчиненого вікна»:
а) Тадзіо;
б) Густав Ашенбах *;
в) портьє.
8. Господиню пансіонату «Елеонора» пані Анджольєрі (новела «Маріо і чарівник») звали:
а) Софронія *;
б) Тереза;
в) Люція.
9. Символом чого у новелі «Смерть у Венеції» постає у образ Венеції?
10. У чому полягає особливість оповіді у новелі «Смерть у Венеції»?
Тести відкритої форми
Достатній рівень
1. Т. Манн так сказав про майстрів художнього слова: «Письменник - це людина, якій писати набагато важче, ніж усім іншим людям». Подумайте, як ці слова співвідносяться з естетичними поглядами самого митця.
2. Знайдіть риси інтелектуальної прози у творах Т. Манна (твір на вибір студента).
3. Прочитайте уривок з новели «Маріо і чарівник»: «Та не встиг ще завмерти той сміх, як поцілований горбань ляснув нагайкою біля ніжки стільця, і Маріо, прокинувшись, відсахнувся від нього. Він стояв, утупившись очима в порожнечу, всі тілом подавшись назад і притискаючи то одну, то другу руку до свої споганених уст; раптом він ударив кісточками себе по скронях, обернувсь і кинувся сходами вниз під оплески глядачів». Схарактеризуйте психологічний стан Маріо і причини його бунту.
4. Проаналізуйте одну з новел Т. Манна (на вибір студента).
5. Т. Манн говорив, що «священна російська література мала на нього значний вплив». Подумайте, традиції яких російських письменників відчуваються у творчості німецького митця?
6. Схарактеризуйте характери головних героїв новели «Маріо і чарівник». Розкрийте характер зіткнення «чарівника» Чіполла і Маріо.
7. Знайдіть риси модернізму в творах Т. Манна (твір на вибір).
8. Відомо, що стилю Т. Манна притаманна афористичність. Знайдіть афоризми у його творах і висловіть свої думки щодо їх змісту (твір на вибір).
9. Подумайте, яку роль у творах письменника відіграють численні топоніми, антропоніми, використання іноземних слів і фраз.
10. Розкрийте символічний образ Венеції у новелі «Смерть у Венеції» та його роль в ідейно-художній структурі твору.
Високий рівень
1. Поміркуйте, яку роль відіграє переосмислення легенди про Фауста в романі «Доктор Фаустус».
2. Розкрийте жанрову своєрідність роману «Чарівна гора». Схарактеризуйте образну систему твору.
3. Розглянте стильові особливості роману «Йосип і його брати». Наведіть конкретні приклади поєднання міфу й реальності, алегорії, натуралістичних деталей.
4. Подумайте, яку роль у розвитку сюжету роману «Будденброки» відіграє детальний опис портретної галереї родини Будденброків.
5. Наведіть приклади використання алегорії та паралелізму в новелі «Маріо і чарівник». Яка роль цих прийомів у творі?
6. Висловіть особисте ставлення до вчинку Маріо, героя новели «Маріо і чарівник» та до проблем, що піднімаються в творі. Аргументуйте свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.
7. Розкрийте роль символіки в новелі «Смерть у Венеції». Наведіть приклади символів, які використовує автор.
8. Подумайте, у чому полягає синтетизм оповіді в новелі «Смерть у Венеції».
9. Розкрийте образ розповідача в новелі «Смерть у Венеції». Які прийоми використовує автор для його створення?
10. Напишіть твір-роздум на тему: «Тенденції мистецтва XX століття у творчості Т. Манна».