Основні тенденції розвитку прози XX століття - Ніколенко О. М. 2010

Практичне заняття на тему: «Художня своєрідність літератури Японії. Поетика роману Кобо Абе «Жінка в пісках»
Кобо Абе (1924-1993)

План заняття

1. Своєрідність японської літератури XX століття.

2. Загальна характеристика творчості Кобо Абе.

3. Особистість та її стосунки з суспільством (Нікі Дзюмпей і місто; Нікі Дзюмпей і селище у пісках; Нікі Дзюмпей і Жінка).

4. Людина і природа у романі Кобо Абе «Жінка в пісках». Символіка піску і води.

5. Категорія часу і простору в творі.

6. Проблема свободи вибору та її вирішення у романі. Тема самотності людини, філософія екзистенціалізму та її втілення у творі.

Література

1. Абэ К. Запад-Восток: встреча культур / К. Абэ // Иностранная литература - 1988 - № 9 - С. 203-205.

2. Анарина Н. Г. Три статьи о японском менталитете/ Н. Г.Ананина - М., 1993 - 43с.

3. Анцыферов М. Функция фантастики в произведениях Кобо Абэ 50-х годов / М. Анцыферов // Вопросы национальной специфики произведений зарубежной литературы XIX - XX веков - Иваново, 1979. - С. 145-171.

4. Григорьева Т. Путь японской культуры / Т. Григорьева // Иностранная литература - 2002 - № 8 - С. 249-257.

5. Палиевский П. Путь к преодолению (О романе Кобо Абэ «Женщина в песках») / П. Палиевский // Иностранная литература - 1966 - № 5 - С. 110-116.

6. Рехо К. Современный японский роман / К. Рехо - Москва, 1977 - 302 с.

7. Федоренко Н. Т. Впечатления и мысли / Кобо Абэ. Избранное - М., 1988. - С. 3-16.

8. Япония: Идеология. Культура. Литература - М., 1987. - 197 с.

Рекомендації до практичного заняття

Підготуйте повідомлення на тему» Своєрідність японської культури та літератури».

Опрацюйте наукові матеріали до теми і складіть тези відповіді на запитання про роль і місце Кобо Абе у світовому літературному процесі.

Подумайте, опираючись на твори Кобо Абе, чи можлива свобода особистості у сучасному суспільстві; яка роль всободи вибору в долі кожної людини.

Читаючи твори Кобо Абе, зверніть увагу на їх жанрову природу, особливості композиції, хронотопу, поетики.

Повторіть значення літературознавчих термінів: екзистенціалізм, притча, роман-парабола, символ, образ-метафора, архетип.

Працюємо з текстом художнього твору

1. Перечитуючи текст роману Кобо Абе «Жінка в пісках», виявіть складові його багаторівневої структури та складіть логічні ланцюжки між змістовими рівнями.

2. Виразно прочитайте уривок з роману Кобо Абе «Жінка в пісках». Проаналізуйте психологічний стан учасників діалогу.

« - Та що ви кажете?. Хіба ви невільниця, а не господиня власного дому?. Хіба вас прип’яли, мов собаку?. Що ж тут такого, якби ви виходили звідси і поверталися, коли заманеться?. А може, ви зробили щось погане й не смієте показатися людям?

Заспані очі жінки здивовано розплющилися. Червоні, налиті кров ’ю, вони його злякали.

- Яке безглуздя? Чого б це я не сміла показатися людям?

- Тоді чому ви такі сором’язливі?

- Навіть якби я вибралася наверх, то що мені там робити?.

- Могли б прогулятися.

- Кажете - прогулятися?.

- Авжеж, прогулятися. Хіба цього не досить?. Мабуть, перед моєю появою ви звідси виходили, коли хотіли?

- Ходити без діла... Це мене втомило б...

- Киньте жартувати! Добре подумайте... Навіть собака казиться, якщо його довго тримати в клітці!

- Раніше ходила. - Жінка говорила одноманітним, здушеним голосом.- Добряче мене ганяли... Поки сюди переїхала, довго дитину на руках носила. Втомили мені ті прогулянки...

Чоловік не сподівався цього. Дивна розмова... Якщо й далі так буде, то він не знатиме, що відповідати.

(Переклад Івана Дзюба).

3. Прочитайте уривок з роману Кобо Абе «Жінка в пісках».

«Оскільки землю обдувають вітри й розмивають води, то неминучим є і утворення піску. Поки віють вітри, течуть ріки й хвилюються мор, доти із землі безперестанку народжується пісок і розповзається по ній, наче живі створіння. Пісок завжди перебуває в русі. Повільно, але невідступно він заполоняє й руйнує земну поверхню...

Цей образ рухомого піску розтривожив і приголомшив чоловіка. Отже, безплідність піску зумовлена не його сухістю, як це звичайно вважають, а безупинним рухом, що не дозволяє живим істотам мати постійну оселю. Яка величезна різниця між піском і безрадісним життям сучасної людини, прив’язаної до одного місця!

Безперечно, пісок непридатний для життя. Але невже прикутість до землі - абсолютно необхідна умова існування? Хіба вона не спричиняє огидного суперництва між людьми? А якби зректися її і віддатися на волю піщаному плину, то й ворожнеча мусила б зникнути. Адже і в пустелі цвітуть квіти, живуть комахи та звірі. Завдяки великій здатності пристосовуватися, вони вирвалися за межі суперництва. Як оці жуки-стрибунці».

(Переклад Івана Дзюби).

4. Охарактеризуйте стиль розповіді. Поміркуйте, у чому полягає особливість зображення пейзажу в романі.

5. З’ясуйте, який символічний зміст має образ жука-стрибунця у розкритті характеру Нікі Дзюмпея.

Завдання для самостійної роботи

1. З’ясуйте філософсько-естетичні погляди Кобо Абе та їх реалізацію у його творчості.

2. Дослідник М. Федоренко зауважив, що твори Кобо Абе «до певної міри можна вважати не просто замальовками, але монументальними полотнами епохи, що проминає». Висловіть свою точку зору щодо цього зауваження.

3. Розкрийте символічність та філософську глибину роману Кобо Абе «Жінка в пісках».

4. Поміркуйте, у чому полягає абсурдність у зображенні світу в романах Кобо Абе.

5. Подумайте, яке значення у вирішенні проблеми боротьби за життя мають останні слова роману «Жінка в пісках»: «Визнати Нікі Дзюмпея померлим».

Завдання для індивідуальної роботи

1. Доведіть, що роман «Жінка в пісках» є романом-параболою.

2. Проаналізуйте еволюцію головного героя роману «Жінка в пісках» Нікі Дзюмпея.

3. Кобо Абе говорив: «Ще в шкільні роки я був зачарований творчістю двох гігантів російської літератури - Гоголя і Достоєвського. Я прочитав майже все написане ними, і не один раз, і зараховую себе до їх учням. Особливо великий вплив зробив на мене Гоголь. Переплетіння вигадки і реальності, завдяки чому реальність постає гранично яскраво і вражаюче, з’явилося в моїх творах завдяки Гоголю, який навчив мене цього». Знайдіть у творах японського письменника приклади переплетіння фантастики і реальності.

4. Визначте коло проблем, які Кобо Абе піднімає у своїй творчості.

5. Визначте особливості екзитсенціалізму в романах Кобо Абе. Порівняйте його твори з відомими творами відомих європейських письменників-екзистенціалістів Ф. Кафка, А. Камю. Ж.-П. Сартра (поняття лабіринту, абсурдності, безперспективності).

Теми для дискусій

1. Екзистенціальна самотність людини у сучасному світі.

2. Кобо Абе - фотограф сучасного життя. Чи згодні ви з цією думкою? Що означає свобода по-японськи?

Теми для студентських проектів та презентацій

1. Творчі здобутки Кобо Абе.

2. Природа Японії і природа японців. Особливості японського національного характеру.

Рядки, що завжди в серці...

«Невже прикутість до землі - абсолютно необхідна умова існування? Хіба вона не спричинює огидного суперництва між людьми?». (Кобо Абе)

«Буденність - це те, що міститься в газетних заголовках... Ось чому кожен спрямовує стрілку компаса до своєї оселі, хоча добре розуміє марність зусиль». (Кобо Абе)

«Гадаю, не треба вважати письменників якимись особливими людьми. Якщо пише, значить ти - письменник. Та хто його зна. Правда, загальновизнано, що вчителі мають охоту до писання. Це ж не дивно. Бо за своїм фахом вони найближчі до письменників.». (Кобо Абе)

«Людське життя не набір клаптиків паперу, а майстерно оправлений щоденник, для якого багато важить перша сторінка. Не треба брати зобов’язань перед тими сторінками, які не є продовженням першої.». (Кобо Абе)

«Кожна людина повинна бути на своєму місці. Бо інакше у неї пропаде бажання працювати.». (Кобо Абе)

«Квиток в один бік - це розбите життя, в якому втрачено зв’язок між вчорашнім днем і сьогоднішнім, між сьогоднішнім і завтрашнім» . (Кобо Абе)

«Поразка починається з тієї хвилини, коли подумаєш, що програв.» (Кобо Абе) «Якщо удача спить - чекай.». (Кобо Абе)

Тести модульного контролю

Тести закритої форми

Початковий рівень

1. Дитячі роки Кобо Абе провів у:

а) Японії;

б) Китаї *;

в) Індії.

2. Кобо Абе зазнав впливу філософії:

а) екзистенціалізму *;

б) інтуїтивізму;

в) фрейдизму.

3. Герой роману «Чуже обличчя» шукає способу зробити:

а) операцію;

б) маску *;

в) махінацію.

4. Дівчинка запропонувала героєві роману «Чуже обличчя»:

а) гру в секрети*;

б) гру в класики;

в) гру в шахи.

5. Нікі Дзюмпея приїхав на станцію С., щоб:

а) вивчати піски;

б) ловити комах *;

в) шукати воду.

6. Вода для Нікі Дзюмпея, героя роману «Жінка в пісках», стає:

а) засобом гігієни;

б) засобом втілення спраги;

в) символом життя *.

7. Назвіть роман, з якого взято цей уривок: «Звичайно, я намагаюся себе перебороти. Замість того, щоб правду обходити, краще подивитися їй прямо в очі й звикнути до свого становища. Якщо сам не надаватиму цьому уваги, то й інші напевне нічого не помічатимуть. Виходячи з таких міркувань, я охоче заводив в інституті розмови про своє обличчя»:

а) «Жінка в пісках»;

б) «Чуже обличчя» *;

в) «Спалена карта».

8. У романі «Спалена карта» Кобо Абе піднімає проблему:

а) самотності людини*;

б) людського щастя;

в) людина і природа.

9. Скільки років було Хіросі Немуро, головному героєві роману «Спалена карта»:

а) 32;

б) 33;

в) 34*?

10. Риси японського способу життя найкраще відобразилися у романі:

а) «Жінка в пісках»;

б) «Людина-коробка*;

в) «Спалена карта».

Середній рівень

1. У чому виявилася оригінальність творчої манери Кобо Абе?

2. Визначте письменницьке кредо Кобо Абе.

3. Назвіть найбільш відомі твори японського письменника.

4. В яких жанрах працював Кобо Абе?

5. Поєднаню вигадки і реальних фактів письменник вчився у:

а) М. Гоголя*;

б) О. де Бальзака;

в) Т. Манна.

6. Кобо Абе у своїх творах зосереджувався на:

а) фактах;

б) пейзажі;

в) психології героя*.

7. З якого твору письменника взято даний епіграф: «Місто - замкнуте безмежжя. Лабіринт, у якому не можна заблудитися. Це твоя власна карта, на якій усі квартали нічим не відрізняються один від одного. А тому, навіть збившись з дороги, ти не заблудишся»:

а) «Чуже обличчя»;

б) «Спалена карта» *;

в) «Людина -коробка»?

8. Які проблеми піднімає письменник у романі «Людина-коробка»?

9. Старий селянин назвав Нікі Дзюмпея, головного героя роману «Жінка в пісках»:

а) учителем*;

б) ентомологом;

в) службовцем з префектурної управи.

10. До якого літературного напряму належить творчість Кобо Абе?

а) реалізму;

б) модернізму;

в) постмодернізму *.

Тести відкритої форми

Достатній рівень

1. Визначте провідні мотиви творів Кобо Абе.

2. Проаналізуйте проблематику роману «Чуже обличчя».

3. Подумайте, яку символічну роль виконує маска в розкритті образу головного героя.

4. Розкрийте риси філософського стилю у романі «Чуже обличчя».

5. Знайдіть у романі «Жінка в пісках», які асоціації викликає у Нікі Дзюмпея споглядання місяця. Схарактеризуйте психологічний стан героя.

6. Подумайте, чому в жінки з роману «Жінка в пісках» відсутнє ім’я. З якою метою автор використовує цей прийом?

7. Поміркуйте, яку роль для розуміння змісту роману «Жінка в пісках» відіграє епіграф.

8. З’ясуйте, у чому сенс поєднання в творах Кобо Абе елементів реалізму та фантастики.

9. Поясніть проблематику та символічну основу роману Кобо Абе «Людина- коробка».

10. Напишіть твір-роздум на тему: «Над якими проблемами людського життя змушує замислитися Кобо Абе?».

Високий рівень

1. Проаналізуйте творчий шлях Кобо Абе, проблематику та ідейну спрямованість

його творчості.

2. Подумайте, у чому полягає абсурдність і безвихідь становища Нікі Дзюмпея, головного героя роману «Жінка в пісках».

3. Подумайте, як модифікується прийом перевтілення у творчості Кобо Абе.

4. Доведіть, що твори Кобо Абе мають притчовий характер.

5. Визначте риси постмодернізму в творах Кобо Абе.

6. Подумайте, яке символічне значення має образ жінки-життя в романі «Людина- коробка».

7. Розкрийте метафоричний зміст образу коробки в романі «Людина-коробка».

8. Визначте риси психологізму в романах Кобо Абе. Знайдіть спільне та відмінне у психологізмі Кобо Абе, Ф.Достоєвського, Ф. Кафки.

9. Схарактеризуйте особливості поетики японського письменника.

10. Підготуйте повідомлення на тему: «Концепція людського буття в творчості Кобо Абе».