ҐІ де МОПАССАН - МАЙСТЕР НОВЕЛИ

ҐІ де МОПАССАН - МАЙСТЕР НОВЕЛИ

Уроки позакласного читання - Зарубіжна література 10 клас - 2018

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Ґі де Мопассана; дати поняття про тематичні групи новел Мопассана; удосконалювати навички та вміння аналізу художнього твору; формувати особисту життєву позицію на прикладі вибору героїв прочитаних новел.

Обладнання: підручник, тексти новел Ґі де Мопассана, роздавальний матеріал, ілюстративний матеріал за темою уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок. Прогнозовані результати: учні знають про життя і творчість Ґі де Мопассана, про тематичні групи його новел; складають тези лекції вчителя; виконують аналітичну роботу в групах; беруть участь у бесіді.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вступно-орієнтовна бесіда

· Які новели та романи Ґі де Мопассана вам знайомі?

· Як у них відображено моральну позицію письменника?

· Що він засуджує в сучасному йому суспільстві?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Слово вчителя

— Класична художня література Франції багата й розмаїта. Вона широко охоплює французьке соціальне життя, історію, побут, звичаї і психологію людини різних суспільних верств, препаруючи перед читачами бідність і багатство, розкіш і убозтво, місто і село. Велику самобутню частину французької держави — Нормандію — представляє в літературі Ґі де Мопассан.

“Я увійшов в літературу, як метеор, і зникну, як блискавка...” — сказав про свою творчу долю письменник. його ім’я надзвичайно яскраво спалахнуло на літературному небосхилі Франції. У велику літературу він увірвався швидко й сміливо.

Мистецтво Мопассана присвячено його сучасникам і рідній франції: він майже не торкався ні історії, ні далеких країн. І коли ми нині читаємо мопассанівські новели і романи, ми знову й знову переконуємося в тому, що відомо вже давно: письменник суворо судив буржуазний правопорядок, викриваючи його звичаї. “Я тому пишу,— зізнавався Мопассан,— що розумію все суще, що страждаю від нього, що занадто його знаю”. Великий письменницький біль закладено в кращих творах Мопассана, що розповідають про знівечені долі, про розтоптані людські почуття. Майже півстоліття відокремлюють Мопассана від часу Бальзака, але він по суті продовжив бальзаківську тему спустошувальної, згубної влади золота над людиною.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Заслуховування “Літературних візиток” про життя і творчість Ґі де Мопассана

1-й учень. Мопассан народився в Нормандії і став нарівні з Гюставом флобером найяскравішим співаком цього значного регіону Франції. Син дрібного службовця, Мопассан провів дитинство в приморському містечку Етрета. Він облазив зі своїми приятелями всі навколишні бухти, печери і бескиди, і до кінця життя, навіть побувавши в Італії і Швейцарії, був упевнений, що краще від нормандських пейзажів немає нічого. Батько письменника походив із дворян і через свої аристократичні закиди дуже швидко розтринькав всі сімейні гроші і змушений був піти на службу біржовим брокером. Після його смерті матір Ґі ростила двох синів сама. У неї знайшлися кошти на те, щоб помістити майбутнього письменника спочатку в ліцей, потім в університет, але навчання перервала франко-прусська війна, на яку Мопассан був мобілізований рядовим. Ця війна, так само як і обивательство і міщанство, стала потім основною темою його творів. Наприклад, дія першого значного твору письменника, оповідання “Пампушка”, відбувається саме в роки франко-прусської війни, і сюжет безпосередньо пов’язаний з цією подією.

Саме після “Пампушки” Ґі де Мопассан став відомий у Франції і за її межами.

На його обдарування звернула увагу вся читаюча Європа. Багато в чому це заслуга Гюстава Флобера, автора “Мадам Боварі”. Він був добре знайомий з сім’єю Мопассан, тому свою першу літературну працю Ґі присвятив саме йому. Письменник прочитав цю пробу пера і... опустив її в кошик для паперів. Те саме він робив потім з кожною роботою, яку Мопассан приносив йому протягом восьми років. Флобер вважав, що це негідні твори, друкувати їх не можна і що юному обдаруванню слід ще попрацювати над своїм стилем. “Хлопчику мій,— казав метр,— яка б не була річ, про яку ви заговорили, є тільки один іменник, щоб її назвати, тільки одне дієслово, щоб позначити її дію, і тільки один прикметник, щоб її визначити. І потрібно шукати до тих пір, поки не будуть знайдені цей іменник, це дієслово і цей прикметник, і ніколи не слід задовольнятися приблизними”.

Ґі де Мопассан

2-й учень. У вересні та жовтні 1880 р. Мопассан здійснює подорож Корсикою, враження від якої відбилися в низці його нарисів і новел, а також в одній із розділів роману “Життя”. У 1881 р. він подорожує Алжиром, де відбувалися в той час повстання тубільного населення проти французького колоніального гніту; подорожні нариси Ґі де Мопассана були в 1884 р. видані у вигляді книги “Під сонцем”.

У 1881-1883 рр. Мопассан особливо тісно зближується з І. С. Тургенєвим: дає йому на перегляд свої нові твори, виконує разом з ним обов’язки члена комітету зі спорудження пам’ятника Г. Флоберу.

Уроки г. Флобера не минули марно — “Пампушка” справила ефект бомби, що розірвалася, і потім кожну книгу Мопассана, яких протягом десяти років своєї активної творчої діяльності письменник випустив 29, колеги-літератори зустрічали із захопленням. Наприклад, Л. М. Толстой назвав роман Ґі де Мопассана “Життя” “чи не найкращим французьким романом після “Знедолених” Гюґо”. Анатоль Франс, коментуючи мову мопассанівських книг, сказав: “Я скажу лише, що це справжня французька мова, бо не знаю іншої, кращої похвали”. Така точність стилю давалася нелегко. Працював письменник кожен день від сьомої години ранку до півдня. Попередньо він так докладно обмірковував свої твори, що вони виливалися на папір практично без єдиної помарки. Цей режим, вочевидь, і згубив Мопассана. У нього почали боліти очі, його мучили постійні мігрені і безсоння, а коли його брат збожеволів, Мопассан остаточно повірив у те, що йому теж судилася така сумна доля.

Протягом двох останніх років свідомого життя Мопассан болісно переживає втрату працездатності. Романи “Сильна як смерть” і особливо “Наше серце” далися йому з неабиякими труднощами. У 1891 р. його творча діяльність абсолютно згасла. Зрештою, письменник почав заговорюватися й марити. Коли у Мопассана розвинулася ін.

2. Лекція вчителя “Ґі де Мопассан — майстер новели”

(Учні складають тези.)

— Ґі де Мопассан залишив вельми багату творчу спадщину — різноманітну і яскраву. Ядром його мистецтва можна вважати жанр новели. У новелі формувався талант Мопассана, саме в цьому жанрі втілилися найбільш характерні ознаки його письменницького методу. Новела принесла Мопассану популярність у тогочасній Франції, але читацька любов і понад століття потому не згасає.

Кого тільки не зобразив Мопассан у новелах! Тут люди всіх рангів, всіх станів — чиновники і аристократи, священики і волоцюги, багаті фермери і батраки, матроси і робітники-майстрові, люди похилого віку і діти. Читач немовби бачить своїми очима глухі і темні, підозрілі закутки й вишукано оформлені вітальні в палацах французької столиці, галасливі таверни в гавані й парфумований будуар світської красуні, старовинний мисливський дворянський замок і жалюгідну хатину поденника.

Мопассан — чудовий майстер психологічного портрета. Він пише найбільш економними, скупими засобами. Майстер художньої деталі ніби висвітлює весь авторський задум і змушує нас уявити живу картину. Тільки скрупульозним, ретельним вибором словесних барв — а саме цього навчав письменника Флобер — автор досягає надзвичайної стислості, за якої, проте, зберігається відчуття повноти й життєвої насиченості. Мопассан хотів дати, як він висловлювався, “не банальну фотографію життя, а відтворення його досконалішим за дійсність”.

Тематичні групи новел Ґі де Мопассана

• З життя чиновників (“Нагороджений!”, “Коштовності”, “Пан Паран”, “Намисто” та ін.). Місце дії — Париж, головні герої — дрібні столичні чиновники. Мопассан показує духовну пригніченість, пригніченість чиновників, відсутність в їхніх душах високих помислів.

• Зі світського життя (“Знак”, “Вікно”, “Гарсоне, кухоль пива!” та ін.). У цих новелах письменник викриває непривабливу сутність зовні благопристойного світського життя.

• Про селянство (“Дочка Мартена”, “Повернення”, “Батько Амабль” і ін.). Максимально реалістично, без прикрас Мопассан описує важке життя нормандських селян. Жахливі прояви жадібності, жорстокості, неписьменства і неуцтва, але разом з тим і виняткові душевні якості поєдналися в персонажах сільських новел Мопассана.

• Про франко-прусську війну (“Пампушка”, “Мадемуазель Фіфі”, “Два приятелі” та ін.). Герої цих новел — прості, зовні нічим не примітні люди, які виступили проти окупантів, що захопилитретину Франції. Мопассан, із його глибоким почуттям патріотизму, оспівав духовну красу народних воїнів.

• Про кохання (“Місячне сяйво”, “Самотність”, “Слова любові” та ін.). Тема кохання для письменника — один із засобів проникнення в світ людської психіки, у світ пристрастей, один зі шляхів пізнання сучасного письменнику суспільства. До новел про кохання близькі відомі романи Мопассана “життя”, “Милий друг”, “Монт-Оріоль”.

3. Аналітична робота з текстами новел Ґі де Мопассана (у групах)

1-ша група. “Місячне сяйво”

· Новелу “Місячне сяйво” часто називають гімном любові. Використовуючи текст твору, підтвердьте або спростуйте цю точку зору.

· Охарактеризуйте абата Маріньяно. Які зміни відбуваються в душі священика під впливом місячного світла?

· Прокоментуйте слова абата: “Можливо, Бог створив такі ночі, щоб покровом неземної чистоти наділити любов людську”.

· Проаналізуйте композицію новели.

· Якого значення набуває образ місячного світла в творі? Свою відповідь обґрунтуйте.

2-га група. “Тітонька Соваж”

· Перекажіть сюжет новели. Яке ставлення автора до прусських солдат і тітоньки Соваж?

· Чому тітонька Соваж вирішила спалити свій будинок разом з постояльцями? Прокоментуйте, чому вчинок героїні названий “жорстоким геройством”.

· Розкрийте особливості композиції новели. Яка роль оповідача в цьому творі?

· У якому новому аспекті зображена франко-прусська війна в цій новелі?

3-тя група. “Мадемуазель Фіфі”

· Де і протягом якого часу розгортається дія новели?

· Знайдіть і зачитайте опис Фіфі. У яких сценах розкрито образ прусського офіцера?

· Визначте роль пейзажу в переданні основної думки новели.

· Яка кульмінаційна сцена новели? Яке авторське ставлення до Рашель?

· Знайдіть у тексті художні деталі, поясніть їхнє значення.

· Прокоментуйте кінцівку новели.

4-та група. “Намисто”

· Який сенс, по-вашому, міститься в назві твору?

· “Витончена, чарівна” Матильда: хто вона?

· Про що вона мріяла? Які були її критерії щасливого, спокійного сімейного життя?

· Що було ідеалом життя Матильди?

· Чому пан Луазель все ж прийняв рішення повернути намисто, точніше купити нове замість загубленого?

· Чи можна говорити про те, що своє життя героїня прожила даремно?

· У чому, за Мопассаном, полягає урок життя?

· Чи справедливе твердження, що Матильда сама зруйнувала своє життя?

V. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Узагальнювальна бесіда

· Розкажіть, яку роль в становленні письменницького таланту французького новеліста відіграв Гюстав Флобер.

· Відомий німецький письменник XX ст. Томас Манн так відгукувався про прозу Ґі де Мопассана: “Я вважаю його творчість безсмертною і впевнений, що і через сто років він залишиться найбільшим майстром новели”. Як ви вважаєте, чи можна назвати ці слова пророчими?

2. Заключне слово вчителя

— Побратими по перу визнали Ґі де Мопассана класиком літератури ще за життя. Він збагатив реалістичну прозу свого часу проникливим психологізмом, умінням майстерно сплавити іронію та гумор із тверезим і докладним живописанням. Найчастіше факти в його прозі настільки красномовні, що не потребують ніякої авторської оцінки, ніякого авторського втручання. Загальне враження від прози Мопассана — простота, природність і правда! І. С. Тургенєв, цей, за висловом самого Мопассана, “велетень зі срібною головою”, вчив Ґі де Мопассана мистецтва пейзажу. Якась споріднена м’якість є в пейзажних описах обох художників слова. Нормандські яблуневі сади і тумани Сєни, відтворені Мопассаном, перегукуються зі мценськими перелісками і берегами сніжеті, що омиває Бежин лук.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уявіть себе режисером театру, напишіть кіносценарій за однією з розглянутих на уроці новел Мопассана: епізод, місце дії, зміна планів зображення, звукове оформлення епізоду.






Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.