Усі уроки зарубіжної літератури 10 клас. Профільний рівень + рівень стандарту I семестр - О. Г. Куцінко 2018
Урок № 18. РМ (письмово). Гамлет — вічний образ світової літератури
Англія
Золоті сторінки далеких епох
Мета — формувати компетентності: предметні (розуміння образу Гамлета як вічного образу світової літератури, основних філософських проблем твору В. Шекспіра; критичне мислення; мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно- мистецьких явищ; комунікативну: навички ефективної роботи в парі та в колективі; уміння висловлювати свою точку зору; інформаційну: навички ефективної роботи з текстом та вміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурну: прагнення збагатити свій світогляд).
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Обладнання: портрет В. Шекспіра, видання його творів, ілюстрації до них, роздавальний матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Інтерактивний прийом «Ґронування» (запис до зошитів)
За принципом ґронування складіть схему до образу Гамлета.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Робота над темою уроку
1. Інтелектуальна розминка
Які дві важливі новини сколихнули данський двір? (Божевілля Гамлета й відмова Фортінбраса від помсти данській короні.)
Через що непокоїться Клавдій та яких заходів уживає? Що ставив собі за мету Клавдій, запрошуючи «друзів» Гамлета та прислухаючись до порад Полонія? Якою була спільна мета Клавдія й Гамлета? (Дізнатися правду.)
Назвіть справжню причину заслання Гамлета до Англії. (Клавдій боїться Гамлета, оскільки розуміє, що принц небезпечний для нього.)
Як Клавдій намагався убезпечити себе від Гамлета? (Гамлета мали вбити в Англії.)
Завдяки чому Гамлет урятувався? (Завдяки власному розуму й випадку.)
Як змінюються погляди Гамлета на життя після смерті батька? (Принц розчарувався в навколишньому світі й людях. Переживши смерть батька та зраду близьких людей, він не бажає жити, він жадає помсти.)
2. Аналіз образу героя літературного твору (робота в парах)
(Пари отримують картки із запитаннями, на які формулюють стислі відповіді після нетривалого обговорення.)
Що спільного й відмінного у Фортінбраса й Гамлета? (Долі двох принців дуже схожі: обидва втратили батьків, обидва — законні спадкоємці корони (один — Норвегії, другий — Данії); обидва присягнулися помститися за смерть батьків, але Фортінбрас відмовляється від помсти, а Гамлет — ні.)
Як пов’язані монолог Гамлета наприкінці 3-ї дії («Ось я один...») з центральним монологом трагедії («Чи бути, чи не бути»)? (Монологи доповнюють один одного, пояснюють, чому вагається Гамлет. )
Чому, на ваш погляд, між двома монологами Гамлета та виставою «Мишоловка» автор змальовує сцену зустрічі Гамлета й Офелії? (Монолог Гамлета «Чи бути, чи не бути» завершується зверненням до Офелії, де Гамлет наголошує на своєму виборі, але Офелія цих слів не чує — текст розрахований на глядача.)
Як Гамлет хоче врятувати Офелію? (Офелія — єдина людина, не заплямована мерзенною грою, і їй принц бажає добра: він відмовляється від неї, вважаючи, що вона не повинна ділити з ним тягар його власних гріхів.)
Чому Гамлет відмовляється від задуму вбити Клавдія під час молитви? (Мета Гамлета — відправити Клавдія до пекла, але молитва короля — це шлях до спасіння, до раю; тому, на думку принца, душа короля не отримає заслуженої й справедливої кари.)
Чи мав рацію Гамлет, коли довго розмірковував, перш ніж зважитися на помсту? (Так, тому що один злочин обов’язково потягне за собою інші: зі смерті батька почався ланцюг смертей.)
Середньовічна філософія виходила з того, що помста відновлює гармонію, а відмова від помсти робить людину спільником
Зла, сприяє знищенню гармонії світу. Чому від цього закону відступає Гамлет? (Гамлет — людина нового часу, гуманіст, і жорстока помста суперечить його натурі. До того ж, щоб сприймати помсту як акт, що має всесвітнє значення й відновлює всесвітню гармонію, слід було мислити по-старому, сприймаючи себе часткою світового цілого. Саме цього Гамлет і не відчуває. Він відчужений від світу, не вірить, що один удар може щось вирішити у світовій гармонії, що він самотужки може щось змінити.)
Що найтяжче дається принцові? (Найтяжче дається героєві усвідомлення свого ставлення до світу. Саме цьому присвячено трагедію, а помста стає лише одним із виявів цієї проблеми. Отже, Гамлет залишається самотнім; мотив відчуженості розвивається впродовж усієї трагедії, зростає і зрештою спричиняє катастрофу.)
У чому, на вашу думку, полягає протиріччя образу Гамлета? (У творі існують ніби два образи Гамлета: перший — Гамлет дії, учинків; другий — Гамлет монологів. Над першим ще зберігається влада загальноприйнятого: він діє так, як належить людині його часу й суспільного стану, але доти, доки справа не стосується головного — помсти. Тут Гамлет починає розмірковувати та в монологах порушує глибокі філософські питання: хто така людина, яка вона — сильна чи слабка, чому світ недосконалий, чи можлива перемога добра у цьому світі.)
Яких висновків дійшов Гамлет після тривалих міркувань? (Роздуми Гамлета про призначення людини набувають трагічного забарвлення. Зло, уважає він, всесильне, і людина — надто слабка істота, щоб протистояти йому. Герой переживає складну боротьбу між почуттям обов’язку та власними переконаннями й доходить сумного висновку: «Весь світ — тюрма», де немає місця людським чеснотам, де кожна людина приречена на самотність.)
3. Інтерактивний прийом «Ґронування»
(продовження; запис до зошитів)
Доповніть складене на початку уроку ґронування до образу Гамлета новими словами-символами.
4. Творчо-аналітична робота
Порівняйте сонет № 66 В. Шекспіра й монолог Гамлета «чи бути, чи не бути».
Очікувана відповідь
Сонет і монолог дуже близькі за змістом. Обидва герої сповнені розчарування й туги. Відсутність справедливості у злочинному світі наштовхує на думку про самогубство. Гамлета стримує від цього кроку страх перед тим, що буде після смерті, та розуміння того, що потрібно боротися, а ліричного героя сонету — любов до друга, якому без нього буде тяжко й самотньо.
Герой-мислитель, Гамлет розмірковує над тим, яка життєва позиція людини більш благородна. Який вибір зробити: підкоритися ударам долі чи боротися, захищаючи свою гідність? Герой не може обрати: адже у першому випадку це означає змиритися зі злочинами та жити пліч-о-пліч з людьми, що не заслуговують на повагу, а в другому — стати злочинцем самому, тому що боротьба у цій ситуації означає помсту. Тому Гамлет замислюється над іншим виходом: піти з життя. Розчарований герой стверджує, що чимало людей без зайвих міркувань залишили б цей світ, сповнений несправедливості, пороків, недосконалості, якби не страх смерті, точніше, того, що очікує людину після смерті.
«Так боягузами нас роблять роздуми...» — робить висновок Гамлет, що так і не вирішив остаточно, як діятиме далі. Він розуміє, що підкоритися долі — також для нього означає «не бути». «Бути» означає боротися, ризикувати, діяти.
V. Узагальнення й систематизація здобутих знань
Написання листа літературному героєві
Напишіть лист до Гамлета. Скористайтеся цитатною характеристикою героя, складеною вдома.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
Завершіть речення: «Образ Гамлета став вічним тому, що...»
Інтерактивний прийом «Запитання авторові»
Про що б ви запитали Вільяма Шекспіра, якби мали нагоду поговорити з ним?
VII. Домашнє завдання
Для тих, хто не встиг дописати листа літературному героєві,— завершити його написання. Уміти характеризувати решту образів трагедії.