Усі уроки зарубіжної літератури 10 клас. Профільний рівень + рівень стандарту I семестр - О. Г. Куцінко 2018

Урок № 48. Символіка роману Стендаля «Червоне і чорне». Психологізм творчості письменника в романі. Новаторство Стендаля в реалістичному відтворенні художньої моделі суспільства й людини
Франція
Роман ХІХ ст.

Мета — формувати компетентності: предметні (розуміння новаторства Стендаля, символізму назви твору «Червоне і чорне», художньої майстерності автора у використанні психологізму, відтворенні мистецької моделі сучасного йому світу; навички літературознавчого аналізування епічного твору; уміння формулювати свою думку, обґрунтовувати її; кращі людські якості; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: прагнення нових знань; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію, опрацьовувати та презентувати її; комунікативну: толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих; загальнокультурну: гуманістичний світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

Обладнання: портрет Стендаля, текст роману «Червоне і чорне», ілюстрації до твору..

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

(За складеними вдома тезовими планами учні озвучують усні твори «Провінційна пані чи паризька красуня: хто є справжнім коханням Жульєна й кому симпатизує автор?».)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Соціально-побутовий роман Стендаль розглядав як «дзеркало, з яким ідеш уздовж битого шляху. Воно відбиває то небесну блакить, то багно й калюжі. Іде людина з дзеркалом, а ви звинувачуєте її в аморальності! У дзеркалі відбивається бруд, а ви винуватите дзеркало! Обвинувачуйте вже скоріше битий шлях, з його брудними калюжами або, ще краще, дорожнього наглядача, який допускає, щоб вода застоювалась і утворювалось болото» (переклад М. О. Лукаша). Про психологізм творчості й новаторство Стендаля та його художні здобутки поміркуємо сьогодні.

IV. Робота над темою уроку

1. Повідомлення учнів (за випереджальним домашнім завданням)

— Літературознавці не можуть дійти згоди щодо того, який сенс уклав Стендаль у назву роману «ЧЕРВОНЕ і чорне». Сам автор цього не пояснив. Розгляньмо різні погляди на символіку твору.

1) Два кольори, що згадано в назві роману (чорний та червоний) уособлюють дві доби: наполеонівську й Реставрації.

2) У класовому суспільстві походження визначає долю, проте ніхто не забороняє прагнути кращого: жульєн мріє про червоне — сутану кардинала. Отже, червоний — це колір верхівки кар’єри, символ самоствердження й успіху. Чорний тут (у соціальному розумінні) — колір одягу незнатної людини, символ поразки в боротьбі із класовою системою. Кожна людина постійно постає перед вибором, як у грі в рулетку: червоне — чорне, успіх — поразка, життя — смерть.

3) Перед головним героєм роману постійно постає вибір між церковною кар’єрою (одяг кліриків чорного кольору) та військовою (офіцерський мундир червоного кольору).

4) Кольори створюють емоційне тло роману. Краплі води в церкві, підсвічені червоним кольоровим склом, нагадують жульєнові краплі крові (піднесеність і водночас тривога). Чорний символізує морально найважчі для героя часи: навчання в семінарії, службу гувернером і секретарем. Червоний колір — колір кохання, пристрасті. Жульєн міг бути щасливим з пані де Реналь і Матильдою, але різниця в суспільному становищі унеможливила це. Чорний колір — колір жалоби, смерті, яка забрала не тільки Сореля, а й пані де Реналь (вона не пережила його страти).

5) Ці кольори уособлюють одвічне поєднання позитиву й негативу в душі кожної людини. Для Жульєна вони ще й позначають характер його життя: внутрішнього, таємного, позначеного захопленням наполеонівською добою (червоний), у якому жульєн відвертий, чистий, щирий. Друга половина його душі — чорна: сповнена лицемірства, пристосуванства й корисливості. Червоний для героя — мрії про подвиг, героїчне, минулу добу. Чорний — дійсність, де втрачаєш себе і приховуєш свою справжню сутність.

2. Творчо-аналітична робота (у групах)

У 2 групах визначте, злетом чи падінням позначилися на долі Жульєна Сореля певні події його життя.

Завдання для 1-ї групи

- Жульєн на посаді вихователя дітей мера міста пана де Реналя. Побачивши, що подобається пані де Реналь, вирішує використати це для просування вгору. (Падіння.)

- Спочатку жульєн намагається грати роль світського лева, але під упливом темпераменту юнак забуває про роль і щиро закохується в пані де Реналь, домагаючись взаємності. (Злет за автором і падіння за загальнолюдськими та християнськими моральними нормами.)

- Попри романтику пристрасних почуттів, Сорель засвоює чимало «корисного» для майбутніх перемог, навчається краще розуміти оточуючих: «Це виховання любов’ю, яке провадилось жінкою зовсім недосвідченою, було для нього справжнім щастям. Жульєн безпосередньо побачив суспільство саме таким, яким воно тоді було <..> на перший план виступали різні складні інтриги». (Це не злет і не падіння: герой набуває досвіду.)

Завдання для 2-ї групи

- Потрапивши до Безансонської семінарії, жульєн переконаний, що серед обмежених і нерозвинених семінаристів він легко стане першим учнем: «За Наполеона я був би сержантом, а серед цих майбутніх кюре я буду старшим вікарієм». Він стає першим, але не «своїм», не здобуває поваги, адже в очах нездар бути надто розумним — гріх гордині. Марно Сорель силкується стати «як усі»: усе одно, «після багатьох місяців невпинних зусиль Жульєн усе ще мав вигляд людини, що мислить». (Це злет душі, але падіння для кар’єри.)

- У Парижі, у родині де ла-Молів, жульєн знову діє через жінку, але тепер діє розсудливо й отримує все, про що мріяв: вродливу жінку, титул і навіть офіцерський мундир. Щоправда, Сорель уже не мрійник, готовий померти за книжку, а самозакоханий егоїст. Почувши від Матильди звістку про надання йому звання гусарського поручика, жульєн говорить собі: «Отже, роман мій завершений, і я завдячую цим тільки самому собі. Я примусив це горде страховисько покохати себе. Її батько не може жити без неї, а вона — без мене». (Падіння.)

- Жульєн стріляє в пані де Реналь. Самотні години у в’язниці й каяття повернули його до «природного стану». Він відмовляється від допомоги, від самозахисту, на суді гордо заявляє: «Ви бачите перед собою простолюдина, обуреного проти свого низького походження... Ось мій злочин, добродії...». (Духовний злет, оновлення.)

3. Постановка й розв'язання проблемного питання (запис до зошитів)

Назвіть ознаки соціально-психологічного роману. Доведіть, що «Червоне і чорне» Стендаля є саме таким романом. (Стендаль зобразив внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечності в душі героя, що зумовлюють учинки й поведінку Сореля. Головну тему роману (зіткнення духу революції, інстинктивним носієм якого є Жульєн, і нудної повсякденності Реставрації) письменник подає як психологічну проблему та внутрішній конфлікт головного героя на тлі панорами французького суспільства. Із кримінальної хроніки автор створив справжню «хроніку XIX століття».)

V. Узагальнення й систематизація здобутих знань

1. Колективне творче узагальнення

Назвіть ознаки новаторства Стендаля в романі «Червоне і чорне». (Психологізм, об’єктивне й критичне зображення дійсності, філософічність, застосування контрастів.)

2. Творча робота

Напишіть есе «Мої враження від роману Стендаля «Червоне і чорне». Після завершення охочі зачитають свої роботи.

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

1. Інтерактивний прийом «Одне слово»

Завершіть речення одним словом: «я вважаю Жульєна Сореля з роману Стендаля «Червоне і чорне...».

2. Інтерактивний прийом «Обмін думками»

Чи рекомендуватимете ви своїм дітям та онукам прочитати роман Стендаля «Червоне і чорне»? Чому?.

VІІ. Домашнє завдання

Для всіх: прочитати «Пані Боварі» Ґ. Флобера. Випереджальне (індивідуальне; 1-2 учні): підготувати повідомлення про життя та творчість Ґюстава Флобера.