ОГЛЯД ЖИТТЯ ТА ТВОРЧОСТІ КАРЕЛА ЧАПЕКА — ПИСЬМЕННИКА, ДРАМАТУРГА, ФАНТАСТА. «ВІЙНА ІЗ САЛАМАНДРАМИ» — САТИРИЧНИЙ НАУКОВО-ФАНТАСТИЧНИЙ РОМАН, РОМАН-АНТИУТОПІЯ ТА РОМАН-ПОПЕРЕДЖЕННЯ. КОМПОЗИЦІЯ ТА СЮЖЕТ ТВОРУ - ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА У ДЗЕРКАЛІ ЛІТЕРАТУРИ
Конспекти уроків - Зарубіжна література 11 клас - Рівень стандарт і академічний рівень - 2017 рік
Мета (формувати компетентності): предметні (поглиблені знання про перехід літератури від модернізму до постмодернізму, про твори антифашистської тематики; знання про життя та творчість К. Чапека; читацьку активність); ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативні: навички спілкування в колективі; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: прагнення до літературної освіти, естетичний смак, гуманістичний світогляд).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Основні терміни та поняття: постмодернізм, фантастика.
Обладнання: портрет К. Чапека, видання його творів, схема «Еволюція саламандр», таблиця «ЗХВ» (аркуш паперу ф. А1 на дошці, маркер), презентація за темою уроку, медіазасоби.
Непідробно молодий, неймовірно дотепний, енциклопедично освічений, знавець архітектури й історії, він здався мені господарем Праги, та й всього тодішнього європейського світу.
Р. Роллан
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ (ТВОРІВ)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Учитель. Одного чудового дня йому спала на думку ідея п’єси. Не гаючи часу, він прибіг до свого брата Йозефа, маляра, який у цей час стояв перед мольбертом і завзято розмахував пензлем. «Гей, Йозефе,— вигукнув він,— у мене, здається, з’явилася ідея п’єси!». «Якої?» — процідив крізь зуби маляр (процідив — у прямому розумінні цього слова, оскільки другий пензель тримав у зубах). Письменник розповів йому про задум якомога коротше. «Ну, от і пиши»,— промовив маляр, навіть не виймаючи пензля з рота і не припиняючи ґрунтувати полотно. Така реакція була просто образливою. «Але я не знаю,— сказав письменник,— як мені назвати штучних робітників. Я б назвав їх Лаборжі: з англійської Labour — робота, але мені здається, що це занадто книжно». «Так назви їх роботами»,— пробелькотів маляр, усе ще не виймаючи пензля з рота і ґрунтуючи тканину.
Одного з цих співрозмовників звали Йозефом, іншого — Карелом. Прізвище у них було однакове — Чапек. У співавторстві брати написали дві збірки оповідань, а у велику літературу увійшов лише один із них — Карел Чапек І сьогодні його п’єси йдуть на сценах театрів світу, його прозові твори не втратили своєї актуальності, а слово робот для всіх нас стало звичним. Саме про Карела Чапека ми й розпочнемо розмову сьогодні.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота з епіграфом до уроку
2. Огляд життя та творчості Карела Чапека
Повідомлення за індивідуальним домашнім завданням
3. Композиція та сюжет літературного твору (запис до зошитів)
Учитель «Війна із саламандрами» — сатиричний науково-фантастичний роман Карела Чапека, написаний чеською мовою 1935 р., виданий частинами у щоденній газеті Lidove noviny протягом 1935-1936 рр. Роман є водночас романом-антиутопією та романом-пересторогою, а також одним із перших чеських постмодерністських творів. Містить попередження жахіть фашизму, критику капіталізму. Роман Чапека вписано у довгий ряд науково-фантастичних творів, що зображають конфлікт людства з чужими расами.
В ідейному фокусі «Війни із саламандрами», як і в інших соціально-філософських сатирах Чапека, постає багатозначний символічний образ-модель, який поступово виявляє свої нові межі. В алегоричному збірному образі саламандр поєднано риси роботів з п’єси «R. U. R» і людиноподібних метеликів, жуків, мурах, виведених братами Чапеками у п’єсі «З життя комах». Дві наскрізні теми творчості К. Чапека — людина і машина, людина і тварина — злилися. Сюжет і композиція роману немовби поетапно розкривають зміст цього образу.
У першій книзі роману саламандри — сенсаційна новинка. Показуючи, як світ відгукується на неї, письменник блискуче пародіює пригодницькі романи, голлівудські сценарії, буржуазну пресу й опуси псевдовчених. Експлуатація саламандр ще виглядає романтичною авантюрою. Інтонації, що переважають,— це іронія та гумор.
Друга книга в сатиричній формі відтворює історію розвитку капіталізму від епохи первісного накопичення до сучасної імперіалістичної стадії Саламандри постають, передусім, жертвами колоніального грабежу і стандартизації виробництва Письменник розширює діапазон сатири і нищівно критикує буржуазні економіку, політику, юриспруденцію, звичаї, релігію, науку, літературу, мистецтво, школу.
У третій книзі автор зосередив увагу на міжнародній політичній обстановці середини 1930-х рр., а саламандри символізують фашизм. Ця частина набуває характеру трагічного гротеску Письменник розкриває не тільки прямий політичний та економічний зв’язок фашизму з інтересами монополістичного капіталу, а й духовну спорідненість сучасного буржуазного суспільства і нацистського варварства. Ще до нападу фашистської Італії на Ефіопію і німецько-італійської агресії в Іспанії Чапек викриває злочинну політику невтручання, пророкує безсилля і крах Ліги Націй. Конференція у Вадуці виявилася сатиричним передбаченням Мюнхенської конференції.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Слово вчителя (узагальнення; див. с. 101 цього посібника)
2. Постановка та розв'язання проблемного питання
♦ Спираючись на схему «Еволюція саламандр», розкажіть про паралелі, які викликав у вашій уяві твір К. Чапека.
Еволюція саламандр
Учні розв’язують проблемне питання. Охочі зачитують свої висновки.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Робота з таблицею «знаю — хочу дізнатися — вивчив» («ЗХВ»)
♦ Заповніть перші два стовпчики таблиці «ЗХВ».
Знаю |
Хочу дізнатися |
Вивчив |
... |
... |
... |
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати «Війну із саламандрами» К. Чапека