Розробки уроків - Зарубіжна література 11 клас - Рівень стандарту - Коновалова М. В. 2019
Срібна доба російської поезії: тенденції, здобутки, долі митців. Пошуки нових принципів та форм поетичної виразності. Течії срібної доби (символізм, акмеїзм, футуризм та ін.). Найяскравіші представники срібної доби російської поезії
Шедеври європейської лірики першої половини XX ст. - Росія
І семестр
Мета — формувати компетентності:
■ предметні (знання про провідні модерністські, авангардистські напрями й течії Срібної доби, їхніх представників; навички виокремлення головних ознак, особливостей різних літературних напрямів у творчості письменників; читацьку активність);
■ ключові (уміння вчитися: навички опанування та критичного осмислення здобутої інформації; комунікативні: навички роботи в групі; інформаційні: навички самостійного пошуку інформації та її систематизування; загальнокультурні: любов до поезії; естетичний смак; світогляд).
Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.
Обладнання: портрети митців Срібної доби, видання їхніх творів (зокрема, О. О. Блока, М. С. Гумільова, В. В. Маяковського), ілюстративний та роздавальний матеріал за темою уроку (опорно-логічні схеми й таблиці), мультимедійна презентація, медіазасоби.
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
(Охочі зачитують написані вдома творчі роботи.)
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Слово вчителя
— На межі XIX-XX ст. у російській літературі, як у більшості європейських літератур, провідну роль відігравали модерністські течії, що найяскравіше виявились у поезії. Добу модернізму в російській літературі називають Срібною добою. Специфіка Срібної доби полягає в тому, що, здійснюючи творчі пошуки на загальних засадах модернізму наприкінці XIX ст., письменники на початку XX ст. мали самовизначитися щодо актуальних проблем доби. Це позначилось на долі й творчості багатьох діячів Срібної доби. Дехто сприймав революційні події як трагедію свого народу та власну (З. Гіппіус, Д. Мережковський), інші розуміли неминучість цієї катастрофи й закликали до морального очищення людини та суспільства (О. Блок, О. Мандельштам, Б. Пастернак, М. Цвєтаєва та ін.) або відверто пов’язали свою творчість з ідеями соціалістичної революції (В. Маяковський).
2. Теорія літератури (запис до зошитів)
Основні ознаки Срібної доби
1. Посилена увага до особистості, індивідуалістичної й абсолютно вільної.
2. Спроби сформулювати новий ідеал життя і новий ідеал світосприйняття.
3. Увага до філософії, що пояснює таємниці буття (О. Блаватська та ін.), як результат — перебільшений містицизм мислення, відчуттів.
4. Елегантний еротизм поезії.
5. Зневага до благополуччя і комфорту особистого життя.
6. Абсолютна свобода форми.
3. Робота з підручником (у групах)
♦ Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником . Складіть опорну таблицю «Срібна доба російської поезії».
Очікуваний результат
Срібна доба російської поезії
Напрям, течія |
Символізм |
Акмеїзм |
Футуризм |
Новоселянська поезія |
Позагрупові поети |
Сатирики |
Особливості |
• Підвищена увага до музики слова; • звернення до містичної філософії; • невиразне, невизначене розуміння світу через тонкі натяки й напівтони |
• джерела у французькому класицизмі; • вишукана, але свіжа й проста поетична мова; • точний образ; • деталізування («особистісний мікроскоп») |
• Заперечення спадщини минулого; • незрозуміла мова, словотворчість; • соціальний протест; • епатаж |
• Увага до долі російського народу, особливо селянства; • пісенний характер; • міфологічність і релігійність |
Індивідуальні в кожного митця |
Викриття міщанства, посередності |
Представники |
Старше покоління: В. Брюсов, Ф. Сологуб, Д. Мережковський, З. Ґіппіус, К. Бальмонт Молодше покоління: О. Блок, Андрій Бєлий, А. Бальмонт |
М. Гумільов, С. Городецький, М. Кузмін, А. Ахматова, І. Анненський, О. Мандельштам, Г. Іванов |
В. Маяковський, Велимир Хлєбников, Б. Пастернак, М. Асєєв, С. Бобров, Ігор Сєверянін |
М. Клюєв, С. Кличков, С. Єсенін |
І. Бунін, І Анненський, М. Цвєтаєва |
Саша Чорний |
4. Бесіда
♦ Що таке символізм? У чому полягають естетичні засади цього напряму? Назвіть його представників. (Походить від грец. symbolon — знак, символ, ознака. Одна з течій модернізму, у якій замість художнього образу, що відтворює певне явище, застосовано художній символ. представниками цього художнього напряму в літературі були А. Рембо, Ш. Бодлер та П. Верлен. У Росії найяскравішими представниками символізму були О. Блок та М. Волошин.)
♦ Розкажіть, що вам відомо про акмеїзм. (Походить від грец. acme — найвищий ступінь чогось, вершина. Модерністська течія в російській поезії 1910-1920-х рр., що виникла як реакція на кризу символізму. її представники (М. Гумільов, А. Ахматова, О. Мандельштам) утворили спілку «Цех поетів», що ставила за мету поетичне вдосконалення через погляд на земне життя у «його красі та потворності». Прагнули повернути слову його пряме значення, образу — графічну чіткість.)
♦ Що таке футуризм? У чому полягають естетичні засади футуризму? Назвіть його представників. (Походить від латин. futurum — майбутнє. Один із напрямів авангардизму ХХ ст., який відзначався неприйняттям одвічних цінностей, позбавленням від упливу будь-яких традицій. Російський футуризм поділяють на: кубофутуризм — Велимир хлєбников та В. Маяковський; егофутуризм — Ігор Сєверянін; «Центрифуга» — поетичне угруповання, яке очолював Б. пастернак. Підґрунтям футуристичного руху в Росії було передчуття майбутнього «світового перевороту», розрив із культурно-літературною традицією; нові принципи поетичної мови (відмова від знаків пунктуації, нові ритми та типи римування, віршована графіка). Виник як реакція на кризу символізму.)
5. Виразне читання й аналізування поетичних творів (робота в групах)
♦ У складі 3 груп прочитайте й проаналізуйте твори поетів Срібної доби:
1-ша група — О. О. Блока «Незнайома», 2-га — М. С. Гумільова «Шосте чуття»; 3-тя — В. В. Маяковського «Послухайте!».
Запитання й завдання для груп
1- ша група
♦ Проаналізуйте портрет Незнайомої. На чому в описі жінки наголошує автор?
♦ Чим постає Незнайома у творі — ідеалом чи ілюзією?
♦ Як ви вважаєте, що у вірші є реальністю — світ банальності чи Незнайома?
♦ Чому саме образ Прекрасної Дами став уособленням символізму О. Блока?
♦ Чим символізм Блока відрізнявся від символізму А. Рембо?
2- га група
♦ Про яке — ще не народжене — почуття йдеться у вірші?
♦ У чому автор вірша вбачає сенс та призначення поезії? Чому вона, на його думку, так потрібна людям?
♦ Чому у вірші, де йдеться про мистецтво (красу), настільки рясно представлено матеріальні образи?
♦ Визначте ознаки романтичного стилю у вірші М. Гумільова.
♦ Ліричний герой М. Гумільова відзначається мужністю, спрямованістю до героїчного. Підтвердьте це, звернувшись до віршів поета («Сумнів», «Африканська ніч», «Сон» тощо).
3- тя група
♦ У якій формі побудовано вірш? Кому він може бути адресований?
♦ Як би ви визначили пафос вірша?
♦ У вірші Маяковський утверджує свою гуманістичну світоглядну позицію. Які мотиви й образи вірша можуть це довести?
♦ Порівняйте початок та фінал вірша яких нових смислових акцентів набувають його початкові рядки, повторюючись у фіналі?
♦ Порівняйте твори О. Блока та В. Маяковського.
♦ Які спільні ідейні та художні риси можна знайти у віршах В. Маяковського і Ґійома Аполлінера?
V. РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ
Cамостійна робота (за варіантами)
♦ Проаналізуйте поезії видатних представників літератури Срібної доби Назвіть напрям, до якого належить творчість митця/митчині: I варіант — О. Е. Мандельштама «За розбурхану доблесть майбутніх віків...», II варіант — М. С. Гумільова «Канцона», III варіант — М. І. Цвєтаєвої «Вже скільки їх упало в ніч безмежну...» та «Як хороше, що ваш кумир — не я...» («Я рада, що не хвора через Вас...») .
Запитання й завдання для груп
I варіант
♦ Як автор називає свою добу? (Вовкодавом; позбавлений і спокою, і честі, і втіх; бруд, у якому люди: лиш колеса криваві та гнійні.)
♦ Що відчутно: зламаність поета чи протистояння добі? (Ні, він боровся — своєю поезією; можливо, духом і був зламаний, але віршами критикував тогочасний режим.)
♦ Яким є ставлення поета до життя? (прагнення спокою та смерті як полегшення: «Вкрий мене в єнісейських ночей глибині, де сосна до зірок дістає».)
II варіант
♦ Чи можна назвати цей твір чоловічим? (Так. Звертається з проханням до Бога про кращу долю жінки.)
♦ Яким є ставлення митця до жінки? (прирівнює до Божества.)
♦ Чи є у цій поезії прихована іронія (підтекст) на тогочасний режим? (Так. Звертається до Бога з повагою, пише звертання з великої літери. Ця людина глибоко вірує. Шанобливо ставиться до жінки: не як до абстрактної революціонерки, а як до Матері, жінки-коханки, звеличує її красу.)
III варіант
♦ Що об’єднує ці два твори? (Жіноча самотність, відданість коханню. Краса жінки у її слабкості, життєлюбстві, умінню любити, бути вдячною)
♦ Хто героїня поезій? (Це може бути збірний образ Жінки.)
♦ Чому цю поезію можна назвати жіночою? (ніжність почуттів. Емоційний стан передано займенниками «мені», «я», «ви». Дуже мелодійна, м’яка поезія.)
♦ Що є потребою для існування героїні? (Любов — безкорислива, яка потребує тільки одного: спасибі, що ти є, будь, живи — більше нічого.)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підсумкова бесіда
♦ Який період у російській літературі називають золотим?
♦ Як у російській поезії називають добу модернізму?
♦ Назвіть хронологічні межі Срібної доби російської поезії.
♦ Що ви можете сказати про долю поетів Срібної доби?
♦ Які три напрями, течії цієї доби ви можете назвати?
♦ Творчість якого російського поета вважають вершиною російського символізму?
♦ Що стало основою поезії символістів? Як виражали вони свої почуття?
♦ Як по-іншому називали свою течію акмеїсти?
♦ Кого з поетів-акмеїстів ви запам’ятали?
♦ Що означає слово акмеїзм?
♦ Кого з поетів-футуристів ви можете назвати?
♦ Що означає слово футуризм?
2. Рефлексія
3. Оцінювання результатів роботи учнів на уроці
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: вивчити напам’ять один із віршів О. Блока, М. Гумільова, В. Маяковського (за вибором учнів)
Індивідуальне: підготувати повідомлення про життя та творчість А. А. Ахматової, Б. Л. Пастернака.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 14
НЕЗНАЙОМА
Щовечора над ресторанами,
Де шал гарячий не приглух,
Правує окриками п’яними
Весни хмільний і тлінний дух
Удалині, в нудоті вуличній,
Над заміським затишшям дач,
Ледь золотіє крендель в булочній
І ріже слух дитячий плач.
І кожний вечір, за шлагбаумами,
Заламуючи котелки,
Серед канав гуляють з дамами
На всякий дотеп мастаки
Там кочети скриплять над озером,
І чується жіночий виск,
А в небі, все схопивши позирком,
Байдуже скривлюється диск.
І мій єдиний друг, наморений,
В моїм видніє келишку
І, тайним хмелем упокорений,
Як я, таїть журбу важку.
А там, біля сусідніх столиків,
Лакеї заспані стирчать,
І пияки з очима кроликів
«In vino veritas!»1 кричать.
І кожен вечір, в час умовлений
(Чи це не мариться мені?),
Дівочий стан, шовками зловлений,
Пливе в туманному вікні
Вона повільно йде між п’яними,
І все зажурена, одна,
Духами дишачи й туманами,
Сідає мовчки край вікна
І віють давніми й оздобними
Повір’ями тугі шовки,
І брилик з перами жалобними,
І персні гарної руки.
чудною близькістю закований,
За темну я дивлюсь вуаль —
І бачу берег зачарований,
І чарами пойняту даль.
Мені всі тайнощі довірено
З чиїмось сонцем заодно,
І душу всю мою незмірену
Терпке пронизує вино
І, сколихнувшись, пера струсячі
У мозку тріпотять моїм.
І очі сині-сині, тужачи,
Цвітуть на березі смутнім.
В моїй душі є скарб, і вручено
Від нього ключ лише мені!
Потворо захміліла й змучена,
Це правда: істина — в вині!
Олександр Блок (переклад Михайла Литвинця)
ШОСТЕ ЧУТТЯ
Смакують нам: і келихи вина,
І скибка хліба, що для нас печеться,
І юна жінка, що, немов весна,
Коханню цілковито віддається.
Та що робити з лагіддю світань,
Котрі, заволодівши небесами,
Усе єство, щімке від хвилювань,
Вполонюють безсмертними рядками?
Ой, не пригорнеш їх і не з’їси, —
Ані смаку, ні запаху у рими
Заламуючи руки від краси,
Пече в душі натхнення невловиме. 1
Як на ріці безвусий ще хлопчак
Дівоче тіло бачить у купанні,
То світ йому темнішає в очах
Від муки невиразного жадання
Отак колись і в первісних хвощах
Ревіло гаддя — зболене й безсиле,
Коли луску подерши на плечах,
Бубнявіли і протикались крила...
Пройшли віки. Коли ж уже Господь
Зі скальпелем природи і мистецтва —
Для шостого чуття сформує плоть,
Яку допоки заміняє серце?
Микола гумільов (переклад Наталії Горішної)
1 Істина в вині! (латин.).
ПОСЛУХАЙТЕ!
Послухайте!
Якщо зірки засвічують —
виходить — це комусь треба?
Виходить — хтось хоче, щоб вони 6УЛИ?
Виходить — хтось називає ці плювочки
перлинами неба?
І, надриваючись,
у заметілях полуденного пилу,
ввірвається до Бога,
спізниться боїться,
плаче гірко,
цілує йому жилясту руку,
просить —
щоб неодмінно була зірка! —
присягається —
не витрима цю беззоряну муку!
А потім
ходить ззовні спокійний,
та весь тривожний.
Говорить комусь:
«Адже тепер тобі нічого?
Не страшно?
Без ліхтаря?!»
Послухайте!
Адже, якщо зірки засвічують —
виходить — без них комусь не можна?
Виходить — це необхідно,
щоб кожного вечора
понад дахами
загорялась хоча б одна зоря?!
Володимир Маяковський (переклад Кіри Шахової)