Усі уроки зарубіжної літератури. 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту. II семестр - О. Г. Куцінко 2019
Е. М. Гемінґвей «Старий і море». Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті. Змалювання драматичних суперечностей людського буття; його осмисленості та абсурдності, перемог та поразок, величі та слабкості, протистояння природі та єдності з нею
Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст. - США
Плани-конспекти уроків
Мета — формувати компетентності:
✵ предметні (поглиблені знання про особливості творчої манери Е. М. Гемінґвея; творче мислення; пізнавальні інтереси; культуру зв'язного усного мовлення; мислення);
✵ ключові (уміння вчитися: уміння визначати основні проблеми й мотиви літературного твору (на прикладі повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море»), образну систему твору; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційні: уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; уміння і навички аналітичного характеру; соціальні: уміння обстоювати свою думку; загальнокультурні: гуманістичний світогляд, загальнолюдські моральні цінності й ідеали).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.
Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрет Е. М. Гемінґвея, тексти повісті «Старий і море», два аркуші паперу ф. А1, маркери.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
— «Усі видавці та ще деякі люди, які прочитали «Старого й море», уважають, що це класика. <...> Вони стверджують, що книга справляє надзвичайне, непросте враження. Навіть ті, хто мене не любить, а також ті, кому подобаються мої книги, говорять те саме»,— так писав у листі до знайомого Е. М. Гемінґвей. Що особливого в цьому творі, якщо вже за рік після появи друком автор здобув за нього Пулітцерівську премію, а за два — нобелівську? Знайти відповіді на ці запитання ми спробуємо сьогодні.
(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Складання сюжетного ланцюжка літературного твору (усно)
- Складіть сюжетний ланцюжок повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море».
Очікуваний результат
Старий рибалка Сантьяґо рибалив на Ґольфстрімі → 84 дні поспіль повертався без здобичі → 40 днів із ним виходив у море хлопець Манолін, але батьки наказали малому полишити нещасливого рибалку → Манолін провідував Сантьяґо: годував його, розважав → старий вірив, що йому пощастить → удосвіта на 85 день Сантьяґо вирушив у море → клюнула величезна риба → три дні й ночі риба тягла човен, а Сантьяґо, долаючи втому, голод і біль, у порізаних долонях тримав жилку, на якій була риба, то натягуючи, то відпускаючи → зрештою риба втомилася й випірнула з води, вона була більшою за човен → Сантьяґо подолав рибу і прив’язав до човна → на рибу напали акули — рибалка боронив здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток → доплив до берега, знесилений, дійшов до своєї халупи, заснув → рибалки зачудовано розглядали величезний кістяк риби й розуміли, що старий переміг Марліна небаченого розміру → старому снилися леви на березі моря → Манолін пишався своїм старшим другом.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Повідомлення учня за випереджальним домашнім завданням
(Учень виступає із повідомленням про історію створення повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море».)
2. Інтерактивний прийом «мозковий штурм»
- Визначте мотиви, проблематику повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море».
Очікуваний результат Використано «ефект айсберга»:
✵ видима частина — двобій старого із силами природи;
✵ у невидимій, підводній частині айсберга, криються роздуми автора про найважливіші проблеми життя (людина і суспільство, людина і природа, людина і Всесвіт).
Мотив перемоги втілено, зокрема, в образах левів, що часто сняться старому, і хлопчика, який не залишає його у скрутні моменти. ці образи символізують силу, юність, любов до життя та віру в перемогу.
Теми та проблеми:
✵ людина та природа;
✵ внутрішнє наповнення життя, яке обумовлює почуття людської гідності, самовідчуття людини;
✵ сенс життя;
✵ наступність поколінь;
✵ людина поміж людей;
✵ людські спільноти.
3. Характеристика головних героїв літературного твору (запис на дошці)
- Колективно складіть характеристику Сантьяґо й Маноліна. Результати запишіть на дошці (або на аркуші паперу ф. А1).
План складання характеристики героїв повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море»
Сантьяґо
✵ Знайти й зачитати фрагменти повісті з характеристикою Сантьяґо.
✵ Дібрати й записати слова-асоціації до образу Сантьяґо, прокоментувати їх.
Наприклад:
✵ покручені часом руки — простота і гідність;
✵ самотній старий — воля та розум;
✵ людина «нерозкритих можливостей» — ніколи не озирається на минуле;
✵ знає рибальську справу — віра в себе, у людей;
✵ спокій та розсудливість — мужність і витримка;
✵ гордість — повага до братів наших менших тощо.
Манолін
✵ Знайти й зачитати фрагменти повісті, у яких наведено характеристику Маноліна.
✵ Скласти стислу характеристику хлопця, наприклад:
Манолін — хлопчик, який часто рибалив разом із Сантьяґо.
Він навчався у старого, поважав його. Його доброта виявляється у піклуванні про Сантьяґо. Манолін часто приносить йому їжу та газети. А коли був змушений покинути човен свого старшого товариша, то дуже засмутився й пообіцяв обов’язково повернутися. Манолін хотів допомогти Сантьяґо зловити рибу, але старий повинен був сам упіймати «рибу своєї мрії». Манолін символізує юність, молодість, яка запозичує досвід старшого покоління й не дає зникнути тому, що варто цінувати й берегти.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Інтерактивний прийом «Ґронування» (запис до зошитів)
- Складіть ґроно до образу Сантьяґо.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Інтерактивна вправа «запитання, яке не дає спокою»
- Завершіть одне з речень: «Я не можу зрозуміти...» або «Мені не дає спокою думка щодо того...».
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: переглянути одну з екранізацій повісті «Старий і море» Е. М. Гемінґвея (реж. Дж. Стьорджес та Ф. Циннеман, 1958, США; та/або реж. Дж. Тейлор, 1990, Велика Британія); знайти спільне й відмінне між літературним твором та екранізацією; підготувати взаємозапитання за текстом цього твору.
Випереджальне (індивідуальне; для 2 учнів): підготуватися до рольової гри за повістю «Старий і море».