Усі уроки зарубіжної літератури. 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту. II семестр - О. Г. Куцінко 2019
Ежен Йонеско. Стислі відомості про письменника. Зображення духовної та інтелектуальної спустошеності сучасного суспільства - провідна тема творчості драматурга
Література другої половини ХХ - початку ХХІ ст. - Румунія-Франція
Плани-конспекти уроків
Мета — формувати компетентності:
✵ предметні (поглиблені знання про західноєвропейську драматургію другої половини ХХ ст. (на прикладі п'єси Е. Йонеско «Носороги»); розуміння художньої своєрідності театру Е. Йонеско; навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом; культуру зв'язного усного мовлення; мислення; читацьку активність);
✵ ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативні: навички спілкування в колективі; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: прагнення літературної освіти; естетичний смак; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.
Основні терміни й поняття: «театр абсурду».
Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрет Е. Йонеско, видання його творів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Літературний диктант
- П’єса «Гостина старої дами» порушує проблему... (масової психології сприяння злу під владою грошей).
- Тема драми «Гостина старої дами» — ... (влада грошей над людиною).
- За жанром драма «Гостина старої дами» — це... (трагікомедія).
- Події драми відбуваються в містечку... (Ґюллен).
- Клер Цаханасян прагне смерті Ілля тому, що... (колись він кинув вагітну Клер та оббрехав її).
- Клер до Ґюллена привезла із собою... (труну).
- Мешканці Ґюллена, очікуючи на подарунок Клер, ... (набирають кредити).
- Умова, за якої Клер збирається подарувати мільярд мешканцям Ґюллена,— це... (смерть Ілля від рук ґюлленців).
- Характерним для п’єс Ф. Дюрренмата є... (використання іронії, гротеску, пародії).
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
— Вагомий внесок у розвиток «театру абсурду» зробив французький драматург румунського походження Ежен Йонеско. Його театр сповнений символами, але образ у цьому театрі завжди передує значенню. Його називали «не поетом, не письменником, не драматургом, а пустуном, містифікатором, базікалом і брехуном», а його успіх пояснювали винахідливістю та саморекламою, уважаючи метою митця «цинічно поглузувати з людини... вирвати її із сучасності... вбити у ній суспільне начало, затягти у морок... і залишити сам на сам із тваринним інстинктом». Чи мав рацію хтось із цих критиків творчості Е. Йонеско — спробуймо з’ясувати сьогодні.
(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Вступне слово вчителя
— Ежен Йонеско — один із найвидатніших письменників французької літератури, родоначальник «драми абсурду», класик, у якому французи вбачають «в'їдливого спостерігача, безжального колекціонера людської глупоти».
Проте, чи можна так категорично висловлюватися про людину, яка стверджувала: «Кожне життя — єдине. Кожне — світ... Прожити життя означає пережити світ по-своєму, інакше, несподівано». Звідси — проголошувана митцем цінність самотності.
Поширену поміж критиків думку про те, ніби театр Е. Йонеско — «це стогін самотньої людини, яка не вміє спілкуватися з іншими людьми», письменник спростовував твердженням, що самотність — річ украй необхідна, і що біди сучасної людини спричинені саме дефіцитом можливості бути наодинці із собою, безперешкодно опановувати «імперію» індивідуального буття.
2. Повідомлення учня за випереджальним домашнім завданням
(Учень виступає з оглядом життя та творчості Е. Йонеско.)
Очікуваний зміст повідомлення
Огляд життя Е. Йонеско
Народився 26.11.1909 р. у Румунії, у м. Слатіна. Його батько, адвокат за професією, був румуном, мати — француженкою.
Ледве дитині виповнився рік, родина переїхала до Франції.
Рідною мовою для Ежена Йонеско стала французька. І своєю Батьківщиною він уважав не Румунію, а Францію: спочатку через негідне ставлення батька, який кинув родину напризволяще та протягом багатьох років не подавав жодних звісток; із роками цей вибір отримав і щось на зразок політичного обґрунтування.
У Франції, спочатку в Парижі, потім у провінції, майбутній письменник прожив до 14-річного віку, після чого йому довелося знову повернутися до Румунії, оскільки через розлучення батьків права на дітей виборов батько.
1922 року Ежен разом із сестрою переїхав до Бухареста.
життя у столиці Румунії затьмарювали постійні конфлікти з батьком — егоїстичною й деспотичною людиною, що втручалася у справи сина.
Однак тринадцяти рокам, проведеним на румунській землі, письменник був зобов’язаний і залученням до іншої культурної традиції, і першими кроками на літературній ниві.
Там хлопець закінчив школу, потім — філологічний факультет Бухарестського університету, де здобув спеціальність викладача французької мови й літератури (усупереч волі батька, який хотів, щоб син став інженером).
1936 року Ежен Йонеско одружився, а 1938-го домігся стипендії для написання у Франції дисертації «Тема гріха та смерті у французькій поезії», і він удруге, тепер уже назавжди, покинув країну, у якій народився.
наукова праця була для нього лише приводом для еміграції: тогочасна Румунія впевнено рухалася шляхом фашистської диктатури, і дихати там ставало дедалі нестерпніше.
Десяток років він був вигнанцем і мандрував між двома Батьківщинами.
Ежен Йонеско
У Франції Йонеско змінив кілька професій, найдовше пропрацювавши коректором у марсельському юридичному видавництві. Першу п’єсу Йонеско було поставлено 1950 року. Як драматург він досить швидко зажив слави. 1970 року Йонеско було обрано членом Французької академії, а за два роки відбулася прем’єра його останньої п’єси «Макбет».
Відійшовши від літературної справи, письменник оселився у Швейцарії, у невеликому й тихому містечку Сен-Ґаллен, присвятивши себе малярству й колекціонуванню картин.
Крім трьох десятків п’єс, літературна спадщина Йонеско містить прозу (збірка оповідань «Фотографія полковника» (1962), роман «Самотній»), щоденникові нотатки «Весна 1939 року», есе, статті, виступи. Проте чільне місце у творчості митця належало драматургії.
Помер 28.03.1994 р. у Парижі. Смерть митця 1994 року певною мірою відмежувала цілу добу в розвитку світового театру.
Загальна характеристика творчості Е. Йонеско Усі твори Е. Йонеско — складні та незрозумілі, насичені філософською проблематикою.
Основні теми творчості Е. Йонеско
✵ Розкриття дегуманізації людського життя (спустошеність буденного існування, ізольованість, відчуженість людини у повсякденності, де існування перетворюється на механічне, автоматизоване, неосмислене).
✵ Висміювання цінностей подружнього життя та конфліктів між батьками й дітьми тощо.
3. Творча літературознавча робота (у парах; запис до зошитів)
- Працюючи у парах, визначте індивідуально-стильові домінанти творчості Е. Йонеско.
Очікуваний результат
Індивідуально-стильові домінанти творчості Е. Йонеско
✵ Трагіфарсовість.
✵ Фантасмагоричність.
✵ Мистецтво гранично холодне й байдуже до людини.
✵ Стимулювання активності глядачів лише на розгадування своїх головоломок, загадок, туманної метафоричності системи, яка передбачала множинність тлумачень.
✵ Відсутність персонажів із правдоподібною психологією поведінки.
✵ Абсурдні ситуації як спосіб організації художнього матеріалу.
✵ Невизначеність, безликість місця дії творів, порушення часової послідовності.
✵ Використання прийому одночасного розгортання двох, трьох, а подеколи більше діалогів, абсолютно далеких за темою розмови, що збігалися у певних місцях.
✵ Важливі проблеми — кохання, смерть, здивованість, марення; прагнення позбавити своїх героїв будь-якого натяку на власну психологію, зробити їх взаємозамінними, персонажами без характерів, маріонетками, моделями, архетипами дрібної буржуазії.
✵ Герої — це конформісти, що існували за всіх умов, у будь-які часи, за будь-якої влади. Вони рухалися, мислили, відчували гуртом.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Інтерактивний прийом «Ґронування» (запис до зошитів)
- Складіть ґроно до постаті Е. Йонеско як людини та митця.
Очікуваний результат
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: дочитати твір «Носороги» Е. Йонеско, уміти аналізувати п’єсу.
Для охочих: переглянути відеозапис однієї з вистав «Носорог» театру «Майстерня П. Н. Фоменка» (реж. І. Поповські, 2006, Росія) або «Носороги» театру «У Микитських воріт» (реж. М. Розовський, 2011, Росія).