Усі уроки зарубіжної літератури 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту II семестр - О. Г. Куцінко 2019

Урок 64. Е. М. Гемінґвей «Старий і море». Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті. Змалювання драматичних суперечностей людського буття; його осмисленості та абсурдності, перемог та поразок, величі та слабкості, протистояння природі та єдності з нею
США
Плани-конспекти уроків. Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.

Мета — формувати компетентності:

- предметні (поглиблені знання про особливості творчої манери Е. М. Гемінґвея; творче мислення; пізнавальні інтереси; культуру зв'язного усного мовлення; мислення);

- ключові (уміння вчитися: уміння визначати основні проблеми й мотиви літературного твору (на прикладі повісті Е. М. гемінґвея «Старий і море»), образну систему твору; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційні: уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; уміння і навички аналітичного характеру; соціальні: уміння обстоювати свою думку; загальнокультурні: гуманістичний світогляд, загальнолюдські моральні цінності й ідеали).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).

Обладнання: портрет Е. М. Гемінґвея, тексти повісті «Старий і море», два аркуші паперу ф. А1, маркери.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

«Усі видавці та ще деякі люди, які прочитали «Старого й море», уважають, що це класика. <...> Вони стверджують, що книга справляє надзвичайне, непросте враження. Навіть ті, хто мене не любить, а також ті, кому подобаються мої книги, говорять те саме»,— так писав у листі до знайомого Е. М. Гемінґвей. Що особливого в цьому творі, якщо вже за рік після появи друком автор здобув за нього Пулітцерівську премію, а за два — нобелівську? Знайти відповіді на ці запитання ми спробуємо сьогодні.

(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)

III. Актуалізація опорних знань

Складання сюжетного ланцюжка літературного твору (усно)

Складіть сюжетний ланцюжок повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море».

Очікуваний результат

Старий рибалка Сантьяґо рибалив на Ґольфстрімі → 84 дні поспіль повертався без здобичі → 40 днів із ним виходив у море хлопець Манолін, але батьки наказали малому полишити нещасливого рибалку → Манолін провідував Сантьяґо: годував його, розважав → старий вірив, що йому пощастить → удосвіта на 85 день Сантьяґо вирушив у море → клюнула величезна риба → три дні й ночі риба тягла човен, а Сантьяґо, долаючи втому, голод і біль, у порізаних долонях тримав жилку, на якій була риба, то натягуючи, то відпускаючи → зрештою риба втомилася й випірнула з води, вона була більшою за човен → Сантьяґо подолав рибу і прив’язав до човна → на рибу напали акули — рибалка боронив здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток → доплив до берега, знесилений, дійшов до своєї халупи, заснув → рибалки зачудовано розглядали величезний кістяк риби й розуміли, що старий переміг марліна небаченого розміру → старому снилися леви на березі моря → Манолін пишався своїм старшим другом.

ІV. Робота над темою уроку

1. Повідомлення учня за випереджальним домашнім завданням

(Учень виступає із повідомленням про історію створення повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море».)

2. Інтерактивний прийом «мозковий штурм»

Визначте мотиви, проблематику повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море».

Очікуваний результат

Використано «ефект айсберга»:

видима частина — двобій старого із силами природи;

у невидимій, підводній частині айсберга, криються роздуми автора про найважливіші проблеми життя (людина і суспільство, людина і природа, людина і Всесвіт).

Мотив перемоги втілено, зокрема, в образах левів, що часто сняться старому, і хлопчика, який не залишає його у скрутні моменти. ці образи символізують силу, юність, любов до життя та віру в перемогу.

Теми та проблеми:

людина та природа;

внутрішнє наповнення життя, яке обумовлює почуття людської гідності, самовідчуття людини;

сенс життя;

наступність поколінь;

людина поміж людей;

людські спільноти.

3. Характеристика головних героїв літературного твору (запис на дошці)

Колективно складіть характеристику Сантьяґо й Маноліна. Результати запишіть на дошці (або на аркуші паперу ф. А1).

План складання характеристики героїв повісті Е. М. Гемінґвея «Старий і море»

Сантьяґо

Знайти й зачитати фрагменти повісті з характеристикою Сантьяґо.

Дібрати й записати слова-асоціації до образу Сантьяґо, прокоментувати їх.

Наприклад:

покручені часом руки — простота і гідність;

самотній старий — воля та розум;

людина «нерозкритих можливостей» — ніколи не озирається на минуле;

знає рибальську справу — віра в себе, у людей;

спокій та розсудливість — мужність і витримка;

гордість — повага до братів наших менших тощо.

Манолін

Знайти й зачитати фрагменти повісті, у яких наведено характеристику Маноліна.

Скласти стислу характеристику хлопця, наприклад:

Манолін — хлопчик, який часто рибалив разом із Сантьяґо.

Він навчався у старого, поважав його. Його доброта виявляється у піклуванні про Сантьяґо. Манолін часто приносить йому їжу та газети. А коли був змушений покинути човен свого старшого товариша, то дуже засмутився й пообіцяв обов’язково повернутися. Манолін хотів допомогти Сантьяґо зловити рибу, але старий повинен був сам упіймати «рибу своєї мрії». Манолін символізує юність, молодість, яка запозичує досвід старшого покоління й не дає зникнути тому, що варто цінувати й берегти.

V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок

Інтерактивний прийом «Ґронування» (запис до зошитів)

Складіть ґроно до образу Сантьяґо.

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Запитання, яке не дає спокою»

Завершіть одне з речень: «Я не можу зрозуміти...» або «Мені не дає спокою думка щодо того…».

VIІ. Домашнє завдання

Для всіх: переглянути одну з екранізацій повісті «Старий і море» Е. М. Гемінґвея (реж. Дж. Стьорджес та Ф. Циннеман, 1958, США; та/або реж. Дж. Тейлор, 1990, Велика Британія); знайти спільне й відмінне між літературним твором та екранізацією; підготувати взаємозапитання за текстом цього твору.

Випереджальне (індивідуальне; для 2 учнів): підготуватися до рольової гри за повістю «Старий і море».