Усі уроки зарубіжної літератури 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту II семестр - О. Г. Куцінко 2019

Урок 66. Ґабріель Ґарсія Маркес. Стислі відомості про митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Маркеса
Колумбія
Плани-конспекти уроків. Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.

Мета — формувати компетентності:

- предметні (поглиблені знання про постмодернізм та його вплив на літературу; знання про життя та творчість Ґ. Ґарсії Маркеса; читацьку активність);

- ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до почуттів і думок оточуючих; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: прагнення літературної освіти; естетичний смак; світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Основні терміни й поняття: постмодернізм, «магічний реалізм».

Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).

Обладнання: портрет Ґ. Ґарсії Маркеса, видання його творів, ілюстративний матеріал та мультимедійна презентація за темою уроку, медіазасоби.

Життя людини — це не те, що з нею сталося, а те, що вона пам'ятає і як вона це пам'ятає....

Ґ. Ґарсія Маркес

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

(Охочі зачитують твори, написані вдома за повістю-притчею Е. М. Гемінґвея «Старий і море».)

2. Літературний диктант

Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову? (84.)

Ким був Манолін для Сантьяґо? (Сусідом, учнем, другом.)

Яку спортивну гру полюбляли Сантьяґо та хлопчик, уболівали за її лідерів? (Бейсбол.)

Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а Манолін носив із нього старому їжу? («Тераса»)

Де жив старий рибалка? (У бідній халупці з пальмового листя.)

Яку рибу використовували рибалки для приманювання великих риб? (Сардину.)

Який сон часто снився старому? (Африка, леви.)

Скільки днів тривав двобій із рибою? (Три)

Із ким розмовляв старий Сантьяґо в човні? (Із самим собою, із пташкою, рибою, акулами.)

Що їв рибалка в морі? (Сиру рибу.)

Хто переслідував човен рибалки і як той на це реагував? (Акули; бився, відганяв як міг.)

Що пообіцяв Манолін старому й чому? (Що виходитиме з ним у море, щоб багато чого навчитися.)

3. Евристична бесіда

Як би ви сформулювати ідею повісті «Старий і море»? (Гімн мужності людини, її силі та волі)

У чому полягає гуманізм твору Е. М. Гемінґвея?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Побутує думка, що література може розвиватися тільки у тій країні, де для цього створено належні умови. Однак, нам відомо про сплеск модерністської поетичної хвилі у революційній Росії на початку ХХ ст., коли, здавалося б, важливішим було питання виживання. Такою самою літературною загадкою є держави латинської Америки, адже у напівколоніальних країнах (які вважали майже «варварськими») почали з’являтися літературні твори найвищого ґатунку, відзначені неповторною своєрідністю. Саме про один із таких феноменів, талант, що вразив увесь світ, ми сьогодні поговоримо.

(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)

ІV. Робота над темою уроку

1. Вступне слово вчителя

Ґабріель Ґарсія Маркес

Ґабріель Ґарсія Маркес — видатний колумбійський письменник, автор романів, повістей, новел. У його творчості виявилися найхарактерніші ознаки латиноамериканської літератури ХХ ст., яка, сприйнявши здобутки й досягнення всесвітньої літератури, сама стала важливою складовою загальнолюдської культури. Водночас Маркеса вважають найяскравішим представником літератури «магічного реалізму». Саме про це він говорив: «Ми народжуємося й живемо у світі фантастичної реальності».

2. Теорія літератури (запис до зошитів)

«Магічний реалізм» — це реалізм, у якому органічно поєднано елементи реального й фантастичного, побутового й міфічного, справжнього й уявного, таємничого. Уже в самому терміні криється поєднання двох протилежних понять: реалізм (матеріальне, те чого можна торкнутися, буденне, звичайне) та магічний (фантастичне, несподіване, незвичайне, містичне, нез’ясовне). Звісно, письменники у своїх творах не прагнули повною мірою відтворити міфологічну свідомість, та взяли від неї найголовніший художній принцип — зображення казкового, фантастичного як такого, що реально існує, і тому зрозумілого, буденного. Реальність та фантазія тісно переплетені в їхніх творах, а фантазія так само реальна, як і сама реальність.

3. Повідомлення учнів за випереджальним домашнім завданням (запис до зошитів)

Послухайте повідомлення однокласників про життя та творчість Ґ. Ґарсії Маркеса. Занотуйте до зошитів найсуттєвіше з почутого.

4. Слово вчителя

Тематика й особливості стилю письменника. Основна тема творчості Ґ. Ґарсії Маркеса, яка виявилась уже в перших його літературних спробах,— тема самотності, відчуженості людини. У най- відомішому романі автора, «Сто років самотності», навіяному біографічними образами дитинства та історичним контекстом життя країни, змальовано шість поколінь роду Буендіа — від його заснування й до повного виродження. Причиною цього виродження стає замкненість, ізольованість від часу та проблем, якими живе решта людей, а у глибшій смисловій перспективі роману вимирання роду символізує деградацію, духовний занепад людства, яке дедалі більше індивідуалізується й усамітнюється, утрачаючи духовну єдність, ту солідарність, що є запорукою виживання і розвитку.

Ще одна провідна тема творчості митця — це проблема влади, її філософського й психологічного обґрунтування та причин її переродження на некеровану законами й мораллю деспотичну тиранію.

Основні стильові ознаки творів Маркеса — взаємопроникнення елементів реальності та фантастики, поєднання філософських здобутків сучасної латиноамериканської культури з мотивами й образами індіанської, негритянської та іспанської міфології, експресивний метафоризм, тяжіння до символічних узагальнень і притчевої манери оповіді, лаконізм і «снайперська влучність мовлення».

V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок

1. Робота з епіграфом до уроку

Поясніть, як ви розумієте значення запропонованого до уроку епіграфа.

(Учні занотовують до зошитів епіграф до уроку.)

2. Евристична бесіда

Що мають на увазі літературні критики, говорячи про «карибське чудо»?

У чому полягає своєрідність культурного розвитку латиноамериканського континенту?

Як ви розумієте термін «магічний реалізм»?

Розкажіть про життєвий і творчий шлях Ґ. Ґарсії Маркеса. Як обставини дитинства позначилися на його мистецькому світосприйнятті?

Схарактеризуйте центральні проблеми й провідні художні особливості прози Маркеса.

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Складання сенкана

Складіть сенкан до постаті Ґ. Ґарсії Маркеса.

VIІ. Домашнє завдання

Прочитати твір «Стариган із крилами» Ґ. Ґарсії Маркеса.