Усі уроки зарубіжної літератури 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту II семестр - О. Г. Куцінко 2019
Урок 75. Система образів та сюжетна лінія, алегорично-моральний зміст сюжету драми Ф. Дюрренматта «Гостина старої дами». Проблема сенсу життя окремої людини, спокутування боргів минулого, права сили в контексті духовного досвіду повоєнної Європи. Художня своєрідність твору
Швейцарія
Плани-конспекти уроків. Література другої половини ХХ — початку ХХІ ст. Модерністські та неоавангардистські тенденції в драматургії другої половини ХХ ст.
Мета — формувати компетентності:
- предметні (поглиблені знання про західноєвропейську драматургію другої половини ХХ ст. (на прикладі п'єси Ф. Дюрренматта «гостина старої дами»); навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом; культуру зв'язного усного мовлення; мислення);
- ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих; інформаційні: уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; загальнокультурні: естетичний смак та зацікавленість читанням; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.
Основні терміни й поняття: драма-притча, символ, «театр рефлексії».
Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрет Ф. Дюррренматта, тексти п'єси «гостина старої дами», словники літературознавчих термінів.
П'єса зла, відтак трактувати її слід якнайгуманніше. І персонажі мають викликати не гнів, а сум.
Ф. Дюрренматт
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
Назвіть характерні особливості західної драматургії другої половини ХХ ст.
Розкажіть про «театр абсурду». d назвіть характерні ознаки драми-притчі.
Що було основним об’єктом зображення у п’єсах драматургів- абсурдистів?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
«Найгірший фінал — спосіб привернути увагу до проблеми, її глибини, може й дістатися її дна. А щодо моралі, то я вважаю, що всі мої п’єси — притчі, хоч і далекий від думки, що людину варто повчати, я лише намагаюсь зрозуміти світ, і лише притчі допомагають це зробити»,— так драматург Фрідріх Дюрренматт пояснював, чому його п’єси не мають щасливого фіналу. Разом із ним пропоную сьогодні також спробувати частково збагнути світ, дослідивши одну з найвідоміших п’єс автора.
(учні занотовують до зошитів тему уроку.)
ІV. Робота над темою уроку
1. Вступне слово вчителя
1956 року Фрідріх Дюрренматт написав п’єсу «Гостина старої дами», яка впродовж декількох театральних сезонів обійшла сцени найвідоміших театрів Європи та за яку у Франції автор здобув Мольєрівську премію.
П’єса народилася зі спогадів про маленький вокзал, на якому зазвичай не затримувалися потяги.
Автор поставив собі запитання: «Що могло затримати тут потяг?», «Хто міг дозволити собі скористатися для зупинки стоп-краном?».
Відповівши на ці запитання, драматург створив п’єсу, що починалася з того, як і з якої причини найбагатша жінка світу раптом опинилася у рідному, давно збіднілому містечку.
Події відбувалися в наші дні, але час та місце чітко не визначені: десь у забутому Богом і людьми містечку середньої Європи.
Але це маленьке містечко Ґюллен (у перекладі зі швейцарського діалекту означає гній) ніби виокремлене із загального сучасного життя, щоб стати узагальненням із глибоким змістом.
2. Повідомлення учня за випереджальним домашнім завданням
(Учень виступає із повідомленням про історію створення п’єси «гостина старої дами» Ф. Дюрренматта.)
Очікуваний зміст повідомлення
Сюжет драми виріс із незавершеної повісті «Місячне затемнення». За задумом автора, ця повість мала розповідати про уродженця одного швейцарського села, який за півстоліття повернувся на Батьківщину мультимільйонером. Метою подорожі багатія до рідного села була помста землякові, який колись звабив його кохану. За допомогою грубого підкупу головний герой змушує селян мовчки розправитися з давнім ворогом. У п’єсі «Гостина старої дами» блудний син перетворився на блудну доньку, але основні складові драматичної інтриги збереглися: скривджене кохання як мотив помсти, підкуп і вбивство як шляхи її здійснення.
3. Проблемно-змістове аналізування літературного твору (дослідницько-аналітична робота)
Схарактеризуйте за запитаннями образи героїв, проблематику, ознаки трагікомедії та гротеску у п’єсі Ф. Дюрренматта «Гостина старої дами». Зробіть висновки.
Запитання та завдання для роботи
Ґюллен і ґюлленці
Яким ми бачимо містечко на початку твору?
Які деталі свідчать про колишнє багатство міста і теперішній занепад?
На який порятунок сподіваються мешканці?
Як до Клер ставляться ґюлленці, чи можна вважати їхню радість щирою?
Як поводиться Бурґомістер, який має вмовити Клер?
Чому згодом ситуація стає дивною? У чому саме? Як поводяться ґюлленці?
Автор дав місту таку назву, що у перекладі зі швейцарського діалекту означає гній. Чи вважаєте ви це випадковістю?
Образ Клер Цаханасян
Хто така Клер Цаханасян? Стисло розкажіть історію її життя.
Навіщо автор вводить до експозиції епізод із зупинкою потяга?
Як героїня сприймає гостинність ґюлленців?
Чим зумовлена жорстока умова «благодійного внеску» мільярдерки?
На вашу думку, чи можна стверджувати, що мета Клер не тільки помста Іллю, а й громаді міста?
Чи можна зрозуміти дії Клер? А підтримати?
Образ Альфреда Ілля
Яким ми бачимо героя на перших сторінках п’єси?
Чого він очікує від зустрічі з Клер?
Як можна схарактеризувати стан душі Ілля у цей час? Чому?
Коли Ілль починає прокидатися від сну совісті? Наведіть цитату з твору.
Як змінюється самооцінка Ілля? Які зрушення відбуваються у його свідомості? Наведіть цитату з твору.
Чим, на вашу думку, спричинена покора героя щодо вироку ґюлленців — слабодухістю чи моральною силою?
Чому смерть Ілля водночас безглузда й піднесена?
Очікуваний результат
Ідея, яку уособлюють ґюлленці,— утілення принципів морального занепаду та знецінення гуманізму, слабодухості та конформізму, знищення загальнолюдських цінностей під владою грошей.
Проблематика твору. У п’єсі «Гостина старої дами» Ф. Дюрренматт розглянув проблему ціни життя окремої людини та спокутування нею боргів минулого.
Ознаки трагікомедії та гротеску у творі. Використана драматична форма — трагікомедія. Гротескне перебільшення, комічні ситуації, балаганні жарти, неочікувані парадокси, властиві трагікомедії,— засоби, завдяки яким не лише відтворено справжню природу світу й людини, а й оголено механізм несправедливого суспільного устрою.
4. Сприйняття творів інших видів мистецтв
(Учні переглядають фрагменти екранізації «Візит дами» (реж. М. Козаков, 1989, СРСР; фрагменти для перегляду обирає вчитель)
Чи змінилося ваше ставлення до героїв п’єси Ф. Дюрренматта? Чи такими ви уявляли персонажів твору швейцарського митця, читаючи «Гостину старої дами»?
V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок
1. Робота з епіграфом до уроку (запис до зошитів)
Як ви розумієте слова, що є епіграфом до нашого уроку?
(Учні занотовують до зошитів епіграф до уроку.)
2. Бесіда-узагальнення
Ф. Дюрренматт говорив, що всі його твори — це драми-притчі. Чи можна «Гостину старої дами» вважати драмою-притчею? Які уроки мудрості ми дістали з цієї історії?
Сформулюйте головний урок п’єси Ф. Дюрренматта, використовуючи слово людяність.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
VIІ. Домашнє завдання
Для всіх: опрацювати матеріал підручника за темою уроку, читати твір «Носороги» Е. Йонеско.
Випереджальне (індивідуальне; для 1 учня): підготувати повідомлення про життя та творчість Е. Йонеско.