Усі уроки зарубіжної літератури 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту II семестр - О. Г. Куцінко 2019
Урок 76. Ежен Йонеско. Стислі відомості про письменника. Зображення духовної та інтелектуальної спустошеності сучасного суспільства — провідна тема творчості драматурга
Румунія-Франція
Плани-конспекти уроків. Література другої половини ХХ — початку ХХІ ст. Модерністські та неоавангардистські тенденції в драматургії другої половини ХХ ст.
Мета — формувати компетентності:
- предметні (поглиблені знання про західноєвропейську драматургію другої половини ХХ ст. (на прикладі п'єси Е. Йонеско «Носороги»); розуміння художньої своєрідності театру Е. Йонеско; навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом; культуру зв'язного усного мовлення; мислення; читацьку активність);
- ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативні: навички спілкування в колективі; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: прагнення літературної освіти; естетичний смак; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.
Основні терміни й поняття: «театр абсурду».
Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрет Е. Йонеско, видання його творів.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Літературний диктант
П’єса «Гостина старої дами» порушує проблему... (масової психології сприяння злу під владою грошей).
Тема драми «Гостина старої дами» — ... (влада грошей над людиною).
За жанром драма «Гостина старої дами» — це… (трагікомедія).
Події драми відбуваються в містечку… (Ґюллен).
Клер Цаханасян прагне смерті Ілля тому, що... (колись він кинув вагітну Клер та оббрехав її).
Клер до Ґюллена привезла із собою… (труну).
Мешканці Ґюллена, очікуючи на подарунок Клер, ... (набирають кредити).
Умова, за якої Клер збирається подарувати мільярд мешканцям Ґюллена,— це... (смерть Ілля від рук ґюлленців).
Характерним для п’єс Ф. Дюрренмата є… (використання іронії, гротеску, пародії).
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Вагомий внесок у розвиток «театру абсурду» зробив французький драматург румунського походження Ежен Йонеско. Його театр сповнений символами, але образ у цьому театрі завжди передує значенню. Його називали «не поетом, не письменником, не драматургом, а пустуном, містифікатором, базікалом і брехуном», а його успіх пояснювали винахідливістю та саморекламою, уважаючи метою митця «цинічно поглузувати з людини... вирвати її із сучасності... вбити у ній суспільне начало, затягти у морок... і залишити сам на сам із тваринним інстинктом». Чи мав рацію хтось із цих критиків творчості Е. Йонеско — спробуймо з’ясувати сьогодні.
(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)
ІV. Робота над темою уроку
1. Вступне слово вчителя
Ежен Йонеско — один із найвидатніших письменників французької літератури, родоначальник «драми абсурду», класик, у якому французи вбачають «в'їдливого спостерігача, безжального колекціонера людської глупоти».
Проте, чи можна так категорично висловлюватися про людину, яка стверджувала: «Кожне життя — єдине. Кожне — світ... Прожити життя означає пережити світ по-своєму, інакше, несподівано». Звідси — проголошувана митцем цінність самотності.
Поширену поміж критиків думку про те, ніби театр Е. Йонеско — «це стогін самотньої людини, яка не вміє спілкуватися з іншими людьми», письменник спростовував твердженням, що самотність — річ украй необхідна, і що біди сучасної людини спричинені саме дефіцитом можливості бути наодинці із собою, безперешкодно опановувати «імперію» індивідуального буття.
2. Повідомлення учня за випереджальним домашнім завданням
(Учень виступає з оглядом життя та творчості Е. Йонеско.)
Очікуваний зміст повідомлення
Огляд життя Е. Йонеско
Ежен Йонеско
Народився 26.11.1909 р. у Румунії, у м. Слатіна. Його батько, адвокат за професією, був румуном, мати — француженкою.
Ледве дитині виповнився рік, родина переїхала до Франції.
Рідною мовою для Ежена Йонеско стала французька. І своєю Батьківщиною він уважав не Румунію, а Францію: спочатку через негідне ставлення батька, який кинув родину напризволяще та протягом багатьох років не подавав жодних звісток; із роками цей вибір отримав і щось на зразок політичного обґрунтування.
У Франції, спочатку в Парижі, потім у провінції, майбутній письменник прожив до 14-річного віку, після чого йому довелося знову повернутися до Румунії, оскільки через розлучення батьків права на дітей виборов батько.
1922 року Ежен разом із сестрою переїхав до Бухареста.
Життя у столиці Румунії затьмарювали постійні конфлікти з батьком — егоїстичною й деспотичною людиною, що втручалася у справи сина.
Однак тринадцяти рокам, проведеним на румунській землі, письменник був зобов’язаний і залученням до іншої культурної традиції, і першими кроками на літературній ниві.
Там хлопець закінчив школу, потім — філологічний факультет Бухарестського університету, де здобув спеціальність викладача французької мови й літератури (усупереч волі батька, який хотів, щоб син став інженером).
1936 року Ежен Йонеско одружився, а 1938-го домігся стипендії для написання у Франції дисертації «Тема гріха та смерті у французькій поезії», і він удруге, тепер уже назавжди, покинув країну, у якій народився.
наукова праця була для нього лише приводом для еміграції: тогочасна Румунія впевнено рухалася шляхом фашистської диктатури, і дихати там ставало дедалі нестерпніше.
Десяток років він був вигнанцем і мандрував між двома Батьківщинами.
У Франції Йонеско змінив кілька професій, найдовше пропрацювавши коректором у марсельському юридичному видавництві. Першу п’єсу Йонеско було поставлено 1950 року. як драматург він досить швидко зажив слави. 1970 року Йонеско було обрано членом Французької академії, а за два роки відбулася прем’єра його останньої п’єси «Макбет».
Відійшовши від літературної справи, письменник оселився у Швейцарії, у невеликому й тихому містечку Сен-Ґаллен, присвятивши себе малярству й колекціонуванню картин.
Крім трьох десятків п’єс, літературна спадщина Йонеско містить прозу (збірка оповідань «Фотографія полковника» (1962), роман «Самотній»), щоденникові нотатки «Весна 1939 року», есе, статті, виступи. Проте чільне місце у творчості митця належало драматургії.
Помер 28.03.1994 р. у Парижі. Смерть митця 1994 року пев- ною мірою відмежувала цілу добу в розвитку світового театру.
Загальна характеристика творчості Е. Йонеско
Усі твори Е. Йонеско — складні та незрозумілі, насичені філософською проблематикою.
Основні теми творчості Е. Йонеско
Розкриття дегуманізації людського життя (спустошеність буденного існування, ізольованість, відчуженість людини у повсякденності, де існування перетворюється на механічне, автоматизоване, неосмислене).
Висміювання цінностей подружнього життя та конфліктів між батьками й дітьми тощо. 3
3. Творча літературознавча робота (у парах; запис до зошитів)
Працюючи у парах, визначте індивідуально-стильові домінанти творчості Е. Йонеско.
Очікуваний результат
Індивідуально-стильові домінанти творчості Е. Йонеско
Трагіфарсовість.
Фантасмагоричність.
Мистецтво гранично холодне й байдуже до людини.
Стимулювання активності глядачів лише на розгадування своїх головоломок, загадок, туманної метафоричності системи, яка передбачала множинність тлумачень.
Відсутність персонажів із правдоподібною психологією поведінки.
Абсурдні ситуації як спосіб організації художнього матеріалу.
Невизначеність, безликість місця дії творів, порушення часової послідовності.
Використання прийому одночасного розгортання двох, трьох, а подеколи більше діалогів, абсолютно далеких за темою розмови, що збігалися у певних місцях.
Важливі проблеми — кохання, смерть, здивованість, марення; прагнення позбавити своїх героїв будь-якого натяку на власну психологію, зробити їх взаємозамінними, персонажами без характерів, маріонетками, моделями, архетипами дрібної буржуазії.
Герої — це конформісти, що існували за всіх умов, у будь-які часи, за будь-якої влади. Вони рухалися, мислили, відчували гуртом.
V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок
Інтерактивний прийом «Ґронування» (запис до зошитів)
Складіть ґроно до постаті Е. Йонеско як людини та митця.
Очікуваний результат
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
VIІ. Домашнє завдання
Для всіх: дочитати твір «носороги» Е. Йонеско, уміти аналізувати п’єсу.
Для охочих: переглянути відеозапис однієї з вистав «Носорог» театру «Майстерня П. Н. Фоменка» (реж. І. Поповські, 2006, Росія) або «Носороги» театру «У Микитських воріт» (реж. М. Розовський, 2011, Росія).