Усі уроки зарубіжної літератури 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту II семестр - О. Г. Куцінко 2019

Урок 92. С. Е. Кінґ «Мораль». Біблійні мотиви у творі. Психологізм у зображенні персонажів. Підтекст. Сенс назви й фіналу. Художня своєрідність твору
США
Плани-конспекти уроків. Сучасна література в юнацькому читанні

Мета — формувати компетентності:

- предметні (поглиблені знання про творчість С. Е. Кінґа; творчу манеру письменника; знання про твір «Мораль»; читацьку активність);

- ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до почуттів і думок оточуючих; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: прагнення літературної освіти; естетичний смак; світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Основні терміни й поняття: новела.

Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).

Обладнання: портрет Стівена Кінґа, тексти новели «Мораль».

За певних обставин кожен із нас може продати будь-що. А потім шкодувати все життя.

С. Е. Кінґ

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Робота з епіграфом до уроку (запис до зошитів)

Як ви розумієте слова, що є епіграфом до нашого уроку?

(Учні занотовують до зошитів епіграф до уроку.)

2. Слово вчителя

З ім’ям Стівена Кінґа міцно пов’язаний образ короля літератури жахів. Його твори популярні у масового читача, щодо них уперше було вжито термін мегаселер — бестселер, що виходить друком фантастичними накладами. Імовірно, саме ця нечувана популярність спричинила запеклі дискусії про літературну й культурну цінність творчості митця. У новелі «Мораль» ми не стикаємось із кінґівськими жахами та містикою, але від цього вона не стає менш напруженою, адже автор спонукає нас замислитися над тим, через що людина може переступити.

(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)

ІV. Робота над темою уроку

1. Аналізування тексту літературного твору

Як ви вважаєте, навіщо автор увів передмову до новели «Мораль»?

Що є зав’язкою у новелі С. Е. Кінґа «Мораль»?

Що ми дізнаємося про подружжя — Чеда й Нору? Які взаємини склалися між ними?

Розкажіть, чим займався кожен з них.

Хто такий Джордж Вінстон? Що ви про нього знаєте?

Яку пропозицію отримала Нора від преподобного?

Як Вінстон пояснив Норі своє бажання?

Якою була реакція Нори на отриману пропозицію?

Як Чед відреагував на розповідь дружини? Які аргументи він наводив?

Чи тривалими були вагання Чеда й Нори? Чим керувалися вони, шукаючи рішення?

Яке рішення зрештою ухвалила Нора? Чи підтримав її чоловік?

Що змінилось у житті подружжя після того, як вони вирішили пристати на пропозицію Вінстона?

як молоді люди виконали замовлення Джорджа Вінстона?

Розкажіть, що відчували нора і чед після того, як повернулися з парку.

Як відреагував Вінстон на відеозапис?

Чим винагороджено нору за виконане замовлення?

Що вона вирішила щодо подальшої роботи у Вінстона?

які зміни відбулись у житті Нори та Чеда? Як змінилися вони самі?

Розкажіть про подальшу долю Вінстона.

Куди подружжя вклало отримані гроші?

Чим завершується новела?

2. Аналізування образів героїв літературного твору за цитатним матеріалом

(Кожну відповідь учні мають підтвердити цитатою з твору.)

Зважаючи на особливий психологізм зображення персонажів новели «Мораль» С. Е. Кінґом, скажіть: чому саме Норі Вінстон запропонував виконати його бажання?

Як ви розумієте слова преподобного: «Людська природа — бездонна. вона така сама глибока та таємнича, як і думки господа»1?

Про що шкодував Джордж Вінстон? як це характеризує його особистість? («Шкодував я лишень про одне: за всі ці роки я не вчинив жодного з гріхів, від яких усе життя так ревно застерігав своїх парафіян... Я тяжко працював, завжди тримав під контролем емоції, нікому не заздрив — хіба що Матері Терезі — та ніколи не хизувався своїми статками чи статусом. Не стверджуватиму, що я зовсім без гріха. Зовсім ні. Той, хто каже, що ніколи не грішив ані словом, ані ділом (а таких ой як небагато набереться), навряд чи може заявити, що і в думках у нього не було гріха, хіба ні? Церква передбачила всі лазівки. Ми пропонуємо людям небеса, а потім показуємо, що вони нізащо не дістануться туди без нашої допомоги. бо ніхто не безгрішний, а плата за гріхи — смерть».)

Як преподобний пояснює своє прагнення? («Дуже хочу дізнатися, як воно — вчинити щось, абсолютно чуже моїй природі. Коли потреба прощення сильніша за потребу самого вчинку. Норо, чи знаєш ти, що подвоює гріх? <..> Гріх подвоюється, коли ти кажеш собі: «Я зроблю це, бо знаю, що потім помолюся й отримаю прощення».)

Що зупиняло Нору? чому вона вагалася, чи варто приставати на пропозицію? («Якби я не боялася, що це понівечить наше життя. Певні плями не змиваються»)

Прослідкуйте динаміку змін у стосунках Нори і Чеда. Що вплинуло на ці зміни?

Як можна пояснити смерть Вінстона?

Що, на вашу думку, спричинило гріхопадіння Нори? Чи можна сказати, що це гріх спільний (і для Нори, і для Чеда, і для Вінстона)?

3. Евристична бесіда

Зважаючи на біблійні мотиви новели, поясніть, як ви розумієте значення діалогу Нори й Вінстона: «Я вірю в злочини, Вінні, але в гріхи — не вірю. <..> Ну й добре. Головне, що гріх вірить у тебе»?

Чи погоджуєтеся ви зі словами Вінстона, який запевняє, що він вірить у Бога, проте говорить: «А все ж я розумію шахрайську природу релігійних угод, а також психологічні трюки, до яких вдаються віряни, щоб забезпечити процвітання своїм переконанням. Не Бог увінчав голову Папи Римського тим химерним капелюхом, а люди — чоловіки та жінки, які стали жертвами теологічного шантажу»? Як до цього ставиться Біблія?

Чи можна провести паралель між окремими сценами новели та Біблії? Між якими саме? (Вінстон — спокусник, який зумів спокусити на гріх Нору, а вона в свою чергу затягла в цей гріх Чеда — Змій-спокусник і гріхопадіння Адама і Єви.)

Чому герої новели так болісно відреагували на, здавалося б, не такий вже й великий гріх, адже з дитиною нічого страшного не сталося? Яке поняття гріха тут розкрито?

4. Пошуково-дослідницька робота

Дослідіть підтекст та сенс назви й фіналу новели. Визначте, яке поняття є ланцюжком, що пов’язує всі частини новели. Поясніть його. (Мораль (передмова) — книга у кабінеті Вінстона («Основи Моралі») — усвідомлення героями падіння — книга «Основи Моралі», яку Нора прочитала наприкінці новели — назва новели. Автор наштовхує на думку, що мораль — це совість кожного, і кожна людина повинна бути готовою відповідати за свої вчинки.)

5. Творчо-аналітична робота (запис до зошитів)

Визначте художню своєрідність новели С. Е. Кінґа «Мораль».

Очікуваний результат

Художня своєрідність новели С. Е. Кінґа «Мораль»:

інтрига;

динамізм;

поступове нагнітання атмосфери;

невимушений виклад.

V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок

1. Узагальнювальне слово вчителя

Священик у ролі диявола-спокусника... Скільки коштує нехтування власної моралі? Через що може переступити людина? Що вона може накоїти, якщо їй запропонують якісь матеріальні блага за певний вчинок, який вже просто за власним бажанням людина не тільки не зробила б — їй навіть на думку не спало б таке зробити. У творі є також переживання звабленого — робити чи не робити, сума-то хороша, але якось гидко. Потім муки після скоєного. А як із цим жити далі? Провина, а не якийсь жахливий злочин, а й вона мерзенна, аморальна. чи заспокоять хвору душу ті гроші, чималі гроші? І чи можна буде за допомогою грошей склеїти розбиту сім’ю, відчуття легкості та бажання жити? Уважаю, що ні: муки на все життя забезпечено. Ось воно — пекло за життя. Навіть якщо ви «в гріх не вірите, гріх дійсно вірить у вас»

2. Інтерактивний прийом «Ґронування» (запис до зошитів)

Складіть ґроно до образу одного з персонажів новели С. Е. Кінґа «Мораль».

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

VIІ. Домашнє завдання

Для всіх: читати «Провину зірок» Дж. М. Ґріна.

Випереджальне (індивідуальне; для 1-2 учнів): підготувати повідомлення про життя та творчість Дж. М. Ґріна.


1 Тут і далі: цитати з новели С. Е. Кінґа «Мораль» наведено у перекладі Катерини Грицайчук, Анатолія Пітика.