Зарубіжна література 6 клас - книга для вчителя - Волощук Є.В. 2019

Урок виразного читання. Виразне читання прозового твору («Острів скарбів», розділ XXVIII «У ворожому таборі»)
Пригоди і фантастика
І семестр

Мета: розвивати навички виразного читання прозового твору, уміння висловлювати власну думку й обґрунтовувати її;

розвивати асоціативне й образне мислення, практичні навички з техніки мовлення та логіки читання, уміння висловлювати власну думку й обґрунтовувати її;

виховувати всебічно розвинену особистість, здатну отримувати насолоду від краси художнього слова; прищеплювати повагу до літературної творчості, інтерес до духовних надбань людства.

Обладнання: підручники, ілюстрації, дидактичний матеріал, фрагмент «У ворожому таборі» з кінофільму «Острів скарбів» (режисер В. Воробйов, 1982 р.).

Тип уроку: урок виразного читання.

Відчуття красивого та художнього ніяк не визначиш сухою формулою. Вони потребують почуття, практики, досвіду, власної допитливості й часу.

К. Станіславський

Хід і структура уроку

I. Організаційний момент.

II. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

III. Актуалізація опорних знань.

✵ Дидактична гра «Асоціативна хвиля».

Перший учасник називає одне з ключових слів (словосполучень) на задану тему. Усі наступні повторюють його і називають слова (словосполучення), пов’язані за змістом. Той, хто помиляється або робить довгу паузу, виходить із гри. Переможцем стане гравець, який останнім правильно промовить весь ланцюжок слів.

- Створіть асоціативну хвилю на тему «Виразне читання».

Д о в і д к а

Логічний наголос, пауза; темп; основний тон мовлення; мелодика, підвищення і зниження голосу; ритм; непомітне дихання; чіткість вимови; читання голосніше-тихіше, вище-нижче, швидше-повільніше; читання розділових знаків; використання логічних і фізіологічних пауз.

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1. Артикуляційна гімнастика.

✵ Статичні вправи (кожну вправу слід виконувати чітко й повільно ПО два-три рази).

«Лопаточка». Язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Стежити, щоб язик не тремтів. Тримати десять секунд.

«Філіжанка». Рот широко розкрити. Язик підняти вгору. Потягнути язик до верхніх зубів, але не торкатися до них. Тримати в такому положенні десять секунд.

«Голочка». Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, згорнути трубочкою. Утримувати в такому положенні десять секунд.

«Гірка». Рот відкрити. Бічні краї язика притиснути до верхніх корінних зубів. Кінчиком язика торкнутися нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні десять секунд.

✵ Динамічні вправи.

«Годинник». Висунути язик і тягнутися ним то до правого, то до лівого вуха. Рухати язиком з кута рота в повільному темпі під рахунок.

«Конячка». Присмоктати язик, клацнути ним. Клацати повільно, із силою.

«Карусель». Висунути язик і тягнутися ним то до носа, то до підборіддя. Рот при цьому не закривати.

«Смачне варення». Висунути язик, облизати верхню губу. Прибрати язик у глиб рота.

«Змійка». Рот широко відкрити. Язик сильно висунути вперед, напружити, звузити. Язик максимально висувати вперед і прибирати вглиб рота. Рухати язиком у повільному темпі.

«Барабанщик». Усміхнутися, відкрити рот і постукати кінчиком язика по верхніх зубах, багато разів чітко вимовляючи [д-д-д]. Спочатку звук [д] вимовляти повільно, поступово прискорювати темп.

✵ Вправи для роботи над жестами й мімікою.

«Переконлива гра». Узяти з рук учителя або однокласника олівець, уявляючи, що це гаряча каструля, коштовна ваза, зошит, хробак, звичайний олівець.

«Акторський майстер-клас». Показати вираз обличчя людини, яка ріже цибулю, куштує на смак лимон, з’їла ложку меду тощо.

Пам’ятка

«Особливості виразного читання прозового твору»

✵ Готуючись до декламації художнього тексту, необхідно зрозуміти його ідейний зміст.

✵ Слід мати чітке уявлення про зображену у творі добу, про ідейну позицію автора; треба розуміти, як погляди письменника, його ставлення до явищ, подій і героїв відобразилися у творі, яких художніх форм набули.

✵ Потрібно з’ясувати, кому з героїв твору автор симпатизує, до кого ставиться скептично, кого висміює, засуджує тощо.

✵ Необхідно добре уявляти картину, яку зобразив автор. Якщо її описано детально, достатньо вдумливо проаналізувати текст, якщо ж окреслено скупими штрихами, треба її дофантазувати.

✵ Слід урахувати, хто виступає оповідачем: автор чи хтось із героїв.

✵ Декламатору треба вжитися в роль того персонажа, від особи якого він читає. Це дає можливість краще відтворити почуття, настрій, однак не означає, що треба виконувати роль автора чи героя (перевтілюватися в них), адже елементи сценічної гри під час читання прози можуть викликати у слухача відчуття неприродності.

✵ Якщо оповідь ведеться від імені героя, треба зрозуміти, як до нього ставиться автор. Якщо про одного героя розповідає інший, варто врахувати ставлення автора до обох героїв і визначити власне ставлення до них та авторської характеристики.

✵ У художньому тексті є фрагменти, що вимагають читання напам’ять, і такі, що краще читати з книжки.

✵ Процес виразного читання прозових творів «занурює» читця у світ думок і почуттів автора так глибоко, що вони на час виконання стають ніби його власними. Читець-декламатор розповідає про те, що його найбільше схвилювало.

2. Виразне читання уривка з роману «Острів скарбів» (розділ «У ворожому таборі»: від слів «— Ти ба!..» (С. 66) до слів «— Матиму на увазі... моя сміливість» (С. 68)).

1. Знайдіть у тексті роману Стівенсона (розділ «У ворожому таборі») уривок, декламування якого потребує різного темпу читання (повільного, середнього, швидкого).

2. Прочитайте дібраний уривок. Схарактеризуйте інтонації та темп, необхідні для його виразного читання, укажіть паузи й логічні наголоси.

3. Яку роль відіграє темп читання в епізоді, у якому йдеться про те, що друзі Джима залишилися живі?

4. Розставте логічні наголоси й укажіть паузи в епізоді, у якому Джим зізнається піратам, що протидіяв їхнім планам.

5. Від чого залежить темп читання художнього твору? (Від розвитку подій, почуттів і настроїв героїв. Темп читання може змінюватися багато разів).

6. Як необхідно читати уривок, який ви обрали, щоб передати небезпечність ситуації, у яку потрапив Джим?

7. Кому з героїв, задіяних у розділі «У ворожому таборі», автор симпатизує? Обґрунтуйте відповідь прикладами з тексту.

8. До кого з персонажів автор ставиться негативно? Обґрунтуйте відповідь прикладами з тексту.

9. Як ви ставитеся до Джима, Сілвера та піратів?

10. Які почуття під час читання уривка у вас виникли: здивування, радість, захоплення, жаль?

11. Зверніть увагу на слова, які добирає автор, щоб передати свою радість, захоплення, смуток, гнів тощо.

12. Знайдіть у тексті слова, що передають настрій автора.

13. Які епізоди розповіді можна прочитати за ролями?

3. Робота в парах. Словесне малювання.

1. Уявіть, що вам потрібно намалювати ілюстрацію до обраного уривка з розділу «У ворожому таборі». Що на ній буде зображено? Якими кольорами ви скористаєтеся? Чому?

2. Створіть словесну ілюстрацію до опису зовнішності Джима, Сілвера, піратів. Якими рядками з твору можна її підписати?

4. Складання мовної характеристики Джона Сілвера.

Як Джон Сілвер веде подвійну гру

Пряма мова персонажа

Ремарка оповідача

- Це вельми приємна несподіванка для бідолашного старого Джона! Я з першого погляду побачив, що ти спритний хлопець.

Звернувся він до мене, витягаючи люльку з рота...

- Справа, виходить, така: вернутися до своїх тобі не можна, бо вони тебе не приймуть. І коли ти не хочеш створити ще третю команду, себто лишитися на самоті, то мусиш пристати до капітана Сілвера... Я вже й не кажу про те, що ти в наших руках.

Він невимушено пихнув люлькою раз-другий і поновив мову...

- Ніхто тебе, хлопче, не силує...

За його ледь глузливою балаканиною прочувалася смертельна загроза...

- Стули свою халяву, поки тебе не питають!

Брутально урвав його Сілвер.

- А щоб ти не взяв собі в голову, ніби й тебе включили в мирову.

Сілвер спокійно пахнув з люльки й мовив далі...

- Матиму це на увазі...

Відказав Сілвер таким чудним тоном, що я ну ніяк не міг второпати, чи глузує він з мене, чи йому таки сподобалася моя сміливість.

- Ані руш мені! Може, ти тут капітан? То я покажу тобі, де твоє місце, бісова душа!

Закричав Сілвер.

- Він виявив більше сміливості, ніж будь-хто з вас, що принишкли, як ті щури! І я вам ось що скажу: тільки хто пальцем його зачепить, матиме справу зі мною. А я слів на вітер не кидаю, затямте.

Мовив далі Сілвер, знову беручи люльку до рота.

5. Складання мовної характеристики Джима Гокінса.

Як Джим долає шлях від розпачу до рішучості й упевненості

Пряма мова оповідача

Ремарка оповідача

-

Притиснутий спиною до стіни, я намагався сміливо дивитися в очі Сілверові, хоч на серці у мене був чорний розпач.

-

Від слів пірата мені аж полегшало на душі: отже, мої друзі таки живі! Він мене більше врадував, аніж засмутив.

- Ну що ж, коли я маю вибирати, то ви повинні перше сказати мені, що тут сталося, чому ви тут і де тепер мої друзі.

Відповів я, трохи посмілішавши...

- Я не такий дурний і добре знаю, що мене чекає. Та хай буде, що буде, - мені все одно!.. І коли ви хочете знати, хто все це спричинив, то знайте: це я і ніхто інший... Ви пошилися в дурні, бо від самого початку всі ниточки сходилися в моїх руках, і я боюся вас як торішнього снігу. Хочете - вбийте мене, хочете - лишіть живим, воля ваша. Але якщо ви залишите мене живим, то я допоможу вам врятуватися від шибениці.

Мовив я, чимдалі більше збуджуючись.

- І ще, містере Сілвере, ви, сподіваюся, кращий за інших у цій компанії. Тож у разі моєї смерті, прошу, розкажіть докторові все, як було.

Я замовк, бо... хвилювання перехопило мені дух.

7. Мистецьке відлуння.

1. Перегляньте фрагмент «У ворожому таборі» з кінострічки «Острів скарбів» (режисер В. ВОробйов, 1982 р.).

2. Порівняйте своє та режисерське бачення розмови піратів із Джимом.

3. Чи вдалося режисеру передати перехід Джима від розпачу до рішучості й упевненості? Поясніть свою думку.

4. Порівняйте акторське виконання монологу Джима з власним баченням декламування цього тексту. Чи згодні ви з інтонаціями та настроєм, які обрав актор?

8. Постановка «живих картин» за романом «Острів скарбів» (розділ «У ворожому таборі»). «Жива картина» - це фрагмент художнього твору, відображений у позах, виразах облич, костюмах, реквізиті.

9. Робота в групах. Виразне читання за ролями розділу «У ворожому таборі».

1. Розподіліть ролі.

2. Визначте послідовність реплік.

3. Потренуйтеся читати за ролями.

4. Обговоріть інтонації.

5. Знайдіть відповідні жести, міміку.

6. Проведіть репетицію.

V. Підсумки.

✵ Складання рецензії на виступ однокласників з використанням лексики роздумів.

На відміну від... На мій погляд... Я вважаю, що... Без сумніву... Це можна зрозуміти як... Інтонація дає змогу... Підсумовуючи, хочу сказати...

VI. Домашнє завдання.

1. Опрацюйте матеріали підручника, уміщені на с. 70-71.

2. Опрацюйте запитання й завдання до прочитаного уривка (підручник, № 4, С. 71).