Зарубіжна література 6 клас - книга для вчителя - Волощук Є.В. 2019
М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Засоби створення комічного в повісті. Образи чорта й Солохи
Пригоди і фантастика
І семестр
Мета: визначити засоби і прийоми створення комічного в повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», схарактеризувати образи чорта й Солохи у творі;
розвивати навички читання з елементами коментування, роботи в групі з метою інсценізації, аналізу художнього твору; розвивати образне мислення, уміння висловлювати власну думку й обґрунтовувати її;
виховувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до літератури, театру, кіномистецтва.
Обладнання: підручники, фрагмент «Гостина в Солохи» з кінофільму «Вечори на хуторі біля Диканьки» (режисер О. Роу, 1961 р.).
Тип уроку: комбінований.
Сміх - це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя.
В. ГЮҐО
Хід і структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
III. Актуалізація опорних знань.
✵ Визначення жанрових ознак повісті.
- З поданого переліку викресліть ознаки, не характерні для повісті.
Прозовий твір, більший за обсягом від оповідання; віршований твір; охоплює порівняно невеликий період життя головного героя; зображено один епізод з життя головного героя; головні герої - боги, герої, фантастичні істоти; більша (порівнюючи з оповіданням) кількість персонажів; обов’язковий повчальний висновок у кінці твору; поглиблене змалювання персонажів; описи; загострена проблематика.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Літературознавчий словник.
Комічне (від грец. смішний, веселий) - смішне в житті та мистецтві.
Гумор (перший форзац підручника).
Іронія (перший форзац підручника).
2. Робота над опорною схемою «Засоби створення комічного в повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом»».
- Проілюструйте засоби створення комічного, які зазначено в схемі, відповідними цитатами з твору.
Засоби створення комічного в повісті «Ніч перед Різдвом» |
Приклади з твору |
Надання комусь або чомусь невластивих рис |
Вакула бачить Пузатого Пацюка, якому галушки самі залітають до рота. |
Комічні повтори подій |
До Солохи приходять один за одним залицяльники, які не хочуть, щоб їх помітили в молодиці, а потім і син Вакула. Чорт, голова, дяк і Чуб по черзі опиняються в мішках. |
Комічні обставини |
Чорт обпікається, коли краде місяць. Чорт наїхав Солосі на шию, коли вони мали пролетіти через димар. Чуб і дяк опинилися в одному мішку. Вакула шукає чорта, не знаючи, що носить його в мішку. |
Поєднання реального і фантастичного в одному епізоді |
«Ця тварина прудкіша за всякого фертика в панчохах, то й не дивно, що він наїхав при самому отворі димаря на шию своїй коханці та й опинилися обоє в просторій печі між горшками». |
Комічність характерів |
Чорт, козак Свербигуз, дружина Свербигуза. |
Карикатурність портретів |
Портрет чорта. |
Іронічні авторські коментарі |
Про Солоху: «Вона була ні гарна ні погана з себе. Важко й бути гарною в такі роки. Однак вона вміла так причаровувати до себе найстатечніших козаків...» |
Комічні ситуації |
Під час гостювання чорта в Солохи приходить інший залицяльник. Вакула залишає мішки із залицяльниками матері посеред дороги, де їх приймають за мішки колядників. |
3. Мистецьке відлуння.
1. Перегляньте фрагмент «Гостина в Солохи» з кінофільму «Вечори на хуторі біля Диканьки» (режисер О. Роу, 1961 р.).
2. Порівняйте екранізацію з відповідним уривком з повісті.
3. За допомогою яких прийомів режисеру вдалося створити комічне?
4. Які прийоми в літературному та кінематографічному творах є спільними, а які відрізняються?
4. Словникова робота.
Ремарка - пояснення, яким драматург супроводжує дії акторів у п’єсі.
Репліка - коротке висловлювання дійової особи в драматичному творі.
5. Робота в групах. Інсценізація комічних епізодів повісті «Ніч перед Різдвом».
1. Оберіть епізоди. Укладіть список дійових осіб.
2. Призначте виконавців ролей.
3. Складіть ремарки.
4. Використовуючи текст повісті, складіть репліки для акторів.
5. Проведіть репетицію.
6. Покажіть інсценізацію.
Інсценізація «Гостина в Солохи»
Чорт сидить біля СОЛОХИ на лаві. Цілує їй руки, хапається за серце, охкає, бігає навколо молодиці.
Раптом хтось стукає у двері, чути голос Голови.
Солоха біжить відчиняти. Чорт швидко ховається в мішку.
Голова підходить до СОЛОХИ. Молодиця подає йому чарку.
Г о л о в а (випивши чарку). Йшов до Дяка на кутю, але така хуртовина знялася... От побачив світло у вашій хаті, та й вирішив перебути вечір із вами.
У двері хтось стукає. Чути голос Дяка.
Г о л о в а. Заховайте мене кудись! Мені не хочеться зустрітися з Дяком.
Солоха певний час думає, куди заховати кремезного Голову, і зрештою обирає великий мішок З вугіллям. Голова ховається в мішок.
Покректуючи и потираючи руки, до хати заходить ДЯК. Солоха підносить йому чарку.
ДЯК підходить ближче, кахикає, посміхаючись, торкається руки молодиці.
Д я к. А що це у вас, велеліпная Солохо? (Відстрибує назад).
С о л о х а. Як то що? Рука, Йосипе Никифоровичу!
Д я к. Гм! Рука! Хе, хе, хе! (Проходжається кімнатою). А що це у вас, дорогенька Солохо? (Підступивши до Солохи знову, схопив її легенько за шию і знову відскочив назад).
С о л о х а. Начебто не бачите, Йосипе Никифоровичу! Шия, а на шиї намисто.
Д я к. Гм! На шиї намисто! Хе, хе, хе! (Знову проходжається кімнатою, потираючи руки). А що це у вас, незрівнянна Солохо?
Стук у двері. Чути голос козака Чуба.
Д я к. Ой, Боже мій! Чужа особа. Що ж тепер буде, коли мене тут побачить стороння людина? Дійде до отця Кіндрата! (Тремтить). Бога ради, доброзичлива Солохо, ваша доброта, як говорить писання Луки... Стукають, їй-богу, стукають! Ой, заховайте мене швидше!
Солоха запихає Дяка в мішок.
Інсценізація «Вакула обдурює Чорта»
Переляканий Вакула похапцем опускає мішок.
З мішка вистрибує Чорт і сідає верхи на коваля.
Ч о р т. Це я, твій друг, усе зроблю для товариша і друга! Грошей дам, скільки схочеш. Оксана сьогодні ж буде наша.
В а к у л а. Згода. За таку ціну готовий бути твоїм.
Ч о р т. Ну, Вакуло, ти знаєш, без контракту нічого не робиться.
В а к у л а. Я згодний! У вас, я чув, розписуються кров’ю, почекай, я дістану з кишені цвяха!
Вакула закладає руку за спину й хапає Чорта за хвіст.
Ч о р т. Бач, який жартівник! Ну добре, досить уже жартувати.
В а к у л а. Стривай, голубчику! А ось це як тобі видасться? (Хрестить Чорта, той стає сумирним). Постривай же, знатимеш ти в мене, як під’юджувати на гріх добрих людей. (Не відпускаючи хвоста, сідає верхи на Чорта й піднімає руку для хресного знамення).
Ч о р т (жалібно). Змилуйся, Вакуло! Усе, чого тобі треба. Усе зроблю, пусти тільки душу на покаяння: не клади на мене страшного хреста!
В а к у л а. Ага, ось яким голосом заспівав, проклятий! Тепер я знаю, що робити. Вези мене зараз-таки на собі! Чуєш? Та лети як птиця!
Ч о р т. Куди?
В а к у л а. В Петембург, просто до цариці!
6. Стилістичний практикум «Створення комічних образів».
- За допомогою яких художніх прийомів у повісті «Ніч перед Різдвом» створено образ чорта? Наведіть відповідні цитати.
Образ чорта в повісті «Ніч перед Різдвом»
Художні прийоми |
Цитати |
Гіпербола (перебільшення) |
Короткозорий, хоч би він наклав на ніс, замість окулярів, колеса з комісарової брички, і тоді не розпізнав би, що воно таке. |
Літота (применшення) |
Ніжки були такі тоненькі, що коли б такі мав яреськівський голова, то він поламав би їх за першим козачком. |
Невідповідності |
Спереду достоту німець: вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком... А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі... |
Метафора, епітет |
Цапина борода під мордою; хвіст гострий та довгий. |
Порівняння |
Теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди. |
Пестливо-зменшувальна лексика |
Вузенька мордочка, кругленький п'ятачок, невеличкі ріжки. |
Нанизування однорідних членів речення |
Посмоктав пальці, подригав ногою й забіг з другого боку, і знову відскочив та відсмикнув руку. |
7. Робота над образом чорта.
- Прочитайте цитати. Визначте, у яких з них чорт постає схожим на людину, а в яких - фантастичною істотою.
Образ чорта в повісті «Ніч перед Різдвом»
Схожий на людину |
Фантастична істота |
І з того часу чорт заприсягся мститися ковалеві. |
Підбігши, раптом схопив він обома руками місяць. нарешті поквапно сховав до кишені і, начебто нічого й не було, побіг далі. |
Тут чорт, підкотившись до неї бісиком, підхопив її під руку й заходився нашіптувати на вухо те саме, що звичайно нашіптують усій жіночій породі. |
Але що ця тварина прудкіша за всякого фертика в панчохах, то й не дивно, що він наїхав при самім отворі димаря на шию своїй коханці. |
Так зробилося холодно, що чорт перестрибував з одного копитця на друге й хукав собі в кулак, бажаючи хоч як-небудь розігріти замерзлі руки. |
- Вези мене зараз-таки на собі! чуєш? та лети як птиця! - Куди? - промовив смутний чорт. - В Петембург, просто до цариці! |
Чорт тим часом не на жарт розніжився в Солохи: цілував їй руку з такими вихилясами, як засідатель попівні, хапався за серце, охкав... |
Чорт чхав і кашляв, коли він [Вакула] скидав з шиї кипарисового хрестика та підносив до нього. |
«Тепер уже попався коваль!». Тут чорт засміявся з радості, згадавши, як дражнитиме в пеклі все хвостате кодло. |
Чорт, перелетівши через шлагбаум, перекинувся конем, і коваль побачив себе на баскому бігуні посеред вулиці. |
✵ Висновки.
У повісті «Ніч перед Різдвом» буденне переплітається з фантастичним. Представником казкового світу є чорт, який стає «чарівним помічником» коваля. Як фантастична істота він уміє перевтілюватися, літає по небу, виконує неймовірні бажання. Однак властиві йому і людські якості: мстивість, підступність, хитрість.
8. Робота в парах. Образ Солохи.
1. Знайдіть опис зовнішності Солохи.
2. Знайдіть в образі Солохи фольклорні елементи.
3. Доведіть, що Солоха - відьма.
4. Доведіть, що Солоха вправна господиня.
5. Які людські вади висміює Гоголь в образі Солохи?
6. Чим Солоха причаровувала поважних козаків?
7. Чому, на вашу думку, хуторяни не здогадувалися, що Солоха знається з нечистою силою?
✵ Висновки.
У повісті Гоголя Солоха постає жадібною, хитрою, зрадливою. І навіть незважаючи на свої надприродні можливості, як і будь-яка людина з такою вдачею, вона зрештою потрапляє в незручні ситуації, має кумедний та безглуздий вигляд. Так, сміючись, Гоголь викриває людські вади.
V. Підсумки.
✵ Складання порівняльної характеристики Вакули та чорта.
Критерії порівняння |
Вакула |
Чорт |
Реалістичний чи фантастичний персонаж? |
Реалістичний |
Фантастичний |
Ставлення до Різдва |
Цінує Різдво, любить колядки |
Негативне (Різдвяна ніч - остання ніч перебування на землі) |
Основні риси характеру |
Працелюбність, обдарованість, сміливість |
Мстивість, підступність, боягузтво |
Що отримує у фіналі повісті? |
Руку й серце коханої |
Тричі відшмаганий хворостиною |
Авторське ставлення |
Повага й симпатія |
Іронія |
VI. Домашнє завдання.
1. Складіть порівняльну характеристику Оксани й Солохи.
2. М. Гоголь усе життя розмірковував над питанням, що перемагає у світі: добро чи зло. (Власне, на це спрямоване поєднання та зіставлення реального й фантастичного в його творах). А що з цього приводу думаєте ви? Дайте розгорнуту відповідь.