Зарубіжна література 6 клас розробки уроків - Ігор Ціно 2012
Урок 20. Г. Лонгфелло. «Пісня про Гайавату». Зображення головного героя як мудрого вождя індіанців і мужньої людини. Заклик до миру та злагоди між людьми
2. Міф і література
Г. Лонгфелло. «Пісня про Гайавату («Гайавата і Меджеківіс», «Гайавата і Перлисте Перо», «Епілог» — уривки з розділів) (за перекладом Олександра Олеся)
Погок, Ківайдін, Міше-Нама, Чайбайабос, Меджеківіс, клюга, халцедон, поніма
Репродуктивний рівень
За змістом розділів «Гайавата і Меджеківіс», «Гайавата і Перлисте Перо» простежте подібні мотиви й сюжети у міфах різних народів на прикладі уявлень давніх греків і американських індіанських племен про уславлених міфічних героїв Прометея і Геракла, з одного боку, та Гайавати, з другого, поетичного осмислення їхнього «земного життя» Г. Лонгфелло у славнозвісній поемі.
«Місія» героя |
Персонаж |
Його дії |
Мудрість і знання — на благо людства |
Прометей |
Навчив будувати житла, приручати тварин, лікуватися цілющим зіллям, добувати метал, полювати, обробляти землю |
Гайавата |
||
Мужність і відвага супроти темних сил, сил зла |
Геракл |
|
Гайавата |
Конструктивний рівень
Зробіть психологічний портрет Гайавати та його батька Меджеківіса за вказаними епізодами. Дайте психологічну оцінку діям і вчинкам героїв. А потім спробуйте узагальнити її.
Епізоди з твору |
Характеристика психологічного стану героїв |
||
Гайавата |
Меджеківіс |
||
Розповідь Меджеківіса про минуле |
|||
Звинувачення Гайавати |
|||
Оцінка батьком сили і відваги сина. Повернення героя додому |
|||
Узагальнювальна оцінка |
«Схвалюю» |
||
«Засуджую» |
Творчий рівень
Нокоміс говорить про Меджісогвона — Духа Багатства, що «посилає хвороби, лихоманки, білим дихає туманом», називає його душогубом і злим ворогом народу. Г. Лонгфелло характеризує його як могутнього, високого, плечистого і водночас мовчазного і похмурого... Поміркуйте, чому індіанці ототожнювали поняття «багатство» і «зло».
Спробуйте осягнути їх світобачення у творі-роздумі «Багатство: Злий Геній, нещастя і згуба...».
Індивідуальні завдання
1. За прочитаними уривками з поеми з’ясуйте роль повторів, їх підсилювальну функцію під час зображення психологічного стану Гайавати. Зробіть висновки.
Порівняння |
Анафори |
Особливості заміни словами, близькими за значеннями |
Як вугіль загорілось, як вугіль розпікалось, як вугіль розпеклося |
||
Висновки. Значення мовностилістичних засобів у розкритті внутрішнього світу героя, його почуттів, емоцій, настрою |
2. Для індіанців Гайавата — вождь і пророк. Маючи магічну силу слова, він, як Ісус для християнського світу, сіяв зерна злагоди і добра, закликав народи відмовитись від братовбивства і ворожнечі. Зворушливими є сцени «Епілогу», де він прощається з Нокоміс і народом, а світ природи сумує за його відходом:
...І сказав: «Прости навіки,
Ти прости, о Гайавато!»
І лісів пустельних пущі
Затрусились, і понісся
Стогін в темряві по лісу:
«О, прости, о Гайавато!»
І об берег хвилі бились,
Розбивались і ридали,
І гудів їх стогін дужий:
«О, прости, о Гайавато!»
І шух-шух-га на болоті
Прокричала сумно-сумно:
«О, прости, о Гайавато!».
Таке вже людство: знаючи про згубу того, що походить від ЗЛА, не поспішає виправитись. Багато пророків вказували приреченим на духовні острівці. І з такими ж прагненнями Г. Лонгфелло єднає європейців та індіанців — Ісуса і Гайавату, недарма ж бо, коли людину полишають надії (як Гайавата та Христос покинули цей світ), вона благає у вищих сил прощення, і те благання наче «стогін в темряві по лісу». Напишіть звернення «До людства: про мир та злагоду між вами». Вас обов’язково дослухаються, бо все у цьому світі йде «від малого до великого».