Герберт Джордж Уеллс. Чарівна крамниця. Дива та їхнє сприйняття персонажами. Оповідач твору. Особливості дитячого свічу. Роль елементе фантастики

Герберт Джордж Уеллс. Чарівна крамниця. Дива та їхнє сприйняття персонажами. Оповідач твору. Особливості дитячого свічу. Роль елементе фантастики

Зарубіжна література 7 клас ІІ семестр - розробки уроків

Мета: стисло ознайомити учнів з особистістю й творчим доробком Герберта Уеллса; здійснити цілісний аналіз новели «Чарівна крамниця», дослідити особливості художнього світу твору, з’‎ясувавши особливості його сприйняття дитиною і дорослим; визначити особливості різновиду фантастичного жанру «фентезі», втілені у тексті новели «Чарівна крамниця»; розвивати навички аналізу новели, розширювати горизонти читацьких інтересів учнів.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до новели, «чарівний капелюх.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів.

- Відповідь на запитання: «З якою метою Гербер Уеллс змусив батька і сина відвідати «чарівну крамницю?»

- Зачитування творів «Я господар чарівної крамниці»

III. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Текстуальний аналіз твору

- Чому Джіп не пішов першим до прилавка, а поклав на батька «весь тягар переговорів»? (Джіпу хотілося всього, кошти ж знаходилися в батька. Купити все не було можливості, потрібно було вибирати. Й хлопчик надав право вибору батькові. Вони зайшли разом. Джіп виказував цим ще й ступінь довіри до батька.)

- Якою ж постала перед відвідувачами крамниця? («крихітна, темнувата крамничка» (не крамниця, а саме крамничка - зменшувально-пестливий суфікс); «нікого не було в помешканні» (пуста); увагу відвідувачів привабили тигр з пап’‎є-маше, кришталеві кульки, мармурова рука з чарівними картами, цілий набір чарівних акваріумів, кілька чарівних дзеркал.)

- У якому значенні вжито слово «чарівні»? Для кого ці речі чарівні? (Батько і син у даній ситуації спільники. Незвичайні, несхожі, нетрадиційні іграшки сприймаються ними як чарівні. Увійшовши до крамнички, вони чекали на зустріч з чимось дивовижним, чарівним, і тому всі речі сприймаються як чарівні.)

- Яким чином з’‎явився господар? Чому саме так? Як ви думаєте, чому він має таку дивну зовнішність? («Звідкись з’‎явився чоловік, вочевидь господар». Немає точної вказівки, що це господар крамнички. З ’‎являється він несподівано, невідомо звідки. Оскільки герої потрапили в чарівний світ, то ефект чарівності необхідно підтримувати. При цьому неважливо, чи дійсно цей химерний чоловік є господарем. Важливий його зовнішній вигляд: «дивний, блідий, з темним волоссям. Одне вухо було у нього довше за друге, а підборіддя ну чистісінько як ніс черевика», «розчепірив свої довгі чарівні пальці на склі прилавка».)

- Чи дійсно цей персонаж має чарівні пальці? (Таким чином підсилюється ефект чарівності в крамниці.)

- Як ви оцінюєте бажання батька придбати своєму малюкові якусь іграшку, що була б цікавішою, ніж фокуси? Якою мала бути іграшка?

- Коли і чому Джіп відпускає батьків палець? (Коли потягнувся за скляною кулькою. Чарівний світ потягнув Джіпа до себе.)

- Чому після того, як Джіп «згріб чотири кульки», він знову вхопився за батьків палець? (Приготувався до подальших подій. Поки Джіп тримається за батьків палець, вони одне ціле, між ними повне порозуміння.)

- Чому не треба було платити за скляні кульки? Чому господар наполягає на статусі свого закладу як «справжньої чарівної крамниці»? Як ви розумієте його слова: «У нас без обману, сер»? Де брали товари для цієї крамниці? Про яку плату за товари говорять батько і продавець? Чи одне й те ж вони мають на увазі? (Батько говорить про гроші. Продавець говорить: «...нам доводиться платити, але не так багато, як дехто думає».) Про яку платню він говорить?

- У чому полягав секрет чарівної крамниці? Які діти могли до неї потрапити? Як ви думаєте, чому «тільки хороші хлопчики можуть зайти у ці двері»?

- Навіщо автор увів до оповіді епізод з Едуардом? Чому нашого маленького героя звуть Джіп (скорочене ласкаве ім’‎я), а «безсердечного маленького егоїста» звуть повним ім’‎ям Едуард?

- До чого тут магія? Можливо, Уеллс хотів сказати про щось інше? (Поставлена проблема виховання дітей.)

- Як виховували Джіпа? Чому ви так вважаєте? (В інтересах дисципліни батьки тримали в секреті, що він хороший хлопчик.)

- Як виховували Едуарда? Чому ви прийшли до цього висновку? (Збещений хлопчик, «безсердечний маленький егоїст» - результат батьківських потурань. Повне ім’‎я Едуард - символ передчасного старіння душі, зіпсованої егоїзмом.)

- Звідки продавцеві відомо, про що Джіп говорив на вулиці? Чому з усіх іграшок, що були куплені в крамниці, першою була коробка «Купи і дивуй друзів»? Чи пов’‎язано це якимось чином з епізодом з Едуардом, для якого двері крамниці були зачинені? (Цією покупкою, що стала в ряду придбань першою, автор хотів підкреслити безкорисливість Джіпа, який перш за все був «переповнений піклуванням про інших», на противагу егоїстичному Едуардові.)

У комплексі з епізодом про «бездушного маленького егоїста» покупка «Купи і дивуй друзів» стверджує переконаність Герберта Уеллса в тому, що людина формує свій характер у дитинстві, й пропонує для зіставлення читачам дві життєві позиції - комунікабельну товариськість Джіпа та бездушну самозакоханість Едуарда.

- Як і чому Джіп переживає процес придбання подарунків? («Джіп говорив дуже мало, але погляд його був красномовнішим за слова, красномовнішими були і його руки, які охоплювали подарунки. Його душею заволоділо хвилювання. Дійсно, це була справжня магія».)

- Якого смислового значення тут набуває слово магія? Чи однакове значення має воно зі словом «Магія!», сказаним продавцем в епізоді з Едуардом?

- Чому в батьковому капелюсі з’‎явився голуб? Якою на цю появу була реакція батька? Чому? («здригнувся», «щось м’‎яке і трепетне»)

- Як ви думаєте, чому в голуба були зім’‎яті крильця? Що, по-вашому, може символізувати цей образ?

- В який момент і чому батько почав віддалятися від сина? Якими художніми засобами це показано в тексті?

- Як розуміти слова продавця про те, що багато хто зовсім даремно чистить свої капелюхи тільки зверху і забуває почистити їх зсередини?

- Який сенс має сміття, що витрусив продавець із батькового капелюха? Як розуміти: «Усі ми тільки одна видимість...» та «Чого тільки люди не носять із собою»?

- Чому після чистки капелюха обличчя й батька, й Джіпа були «змінені» - «таємничі, серйозні, тихі»?

- Розкрийте сенс потрапляння батькового капелюха на підлогу та символічне навантаження образу капелюха в цілому. (Герберту Уеллсу важливо було показати різницю в світосприйнятті дитини й дорослої людини. Символічно батьків капелюх уособлює собою думки й проблеми дорослої людини. Світле, ніжне й трепетне (голуб) - символ зв’‎язку батька зі своїм дитинством, символ чистоти - тепер вже із зім’‎ятими крильцями. Він позбавлений можливості літати (фантазувати, мріяти). Тому голуб і тікає від батька й ховається серед речей чарівної крамниці, можливо, щоб вберегтися від загибелі. Натомість з капелюха після того, як вилетіло все, що могло мати стосунок до чарівного світу дитинства («з півдесятка скляних кульок», «мармурова кулька», «два чи три яйця»), випадає годинник та купа зім’‎ятого паперу, що закриває від покупців господаря крамнички. Все це сміття уособлює собою сутність життя дорослої людини, воно затуляє собою все чарівне.

Капелюх на підлозі - символ втрати порозуміння між світом дитинства і світом дорослих, хоча зовнішня єдність все ще зберігається.. Але обличчя героїв вже «змінені» - «таємничі, серйозні, тихі»! Щось вже сталося, але вони ще не усвідомлюють, що ж саме.)

- Де і чому подівся продавець?

- Чому наші герої не змогли розрахуватися? (Батько сказав, що вже «пора», а Джіпові ще дуже хотілося тут побути: «Мені тут подобається, тату!»)

- Які перетворення почали відбуватися з крамницею та в крамниці? (Витягся прилавок, з’‎явилися двері, яких герої не помічали раніше; інша кімната, де була виставка - простір розширюється. Все це було необхідне авторові, щоб затримати героїв у приміщенні крамниці. Він тут на боці дитини, якій надзвичайно подобається у такому чарівному місці. З цього моменту батько й син, починають віддалятися один від одного, хоча формально вони знаходяться поряд. Джіпа все більше захоплює світ чарівний. Він почувається в ньому надзвичайно комфортно. Батько ж, навпаки, відчуває якесь хвилювання, невпевненість.)

- Яку роль, по-вашому, відіграє огляд виставки? Як і чому виставку сприймають Джіп і батько? (Огляд виставки розширює кордони чарівного світу, а відтак і відстань між батьком і сином. Батько втрачає відчуття комфорту, яке сповнювало його на початку відвідин крамниці.)

Порівняйте відчуття й дії героїв під час огляду виставки, заповнивши таблицю.

Батько

Джіп

«Я вже починав думати, що чари тут занадто вже справжні»

«Мені тут подобається, тату!» (бажання залишитися в крамниці)

«Він сміється з нас»

«Джіп потягнув мене за палець» (хлопчик хоче бути разом з батьком, запрошує його у свій чарівний світ)

«І мені також сподобалося б ... якби цей прилавок не витягнувся раптом, закриваючи нам вихід» (бажання вийти)

Чому в той момент, коли батько бачить чортика, погляд хлопчика спрямований на чарівну дерев’‎яну конячку?

Чому батько бачить чортика?

«Джіпу подобалося багато чого». Він довірливо звертається до продавця

Чому продавець говорить, що таких товарів (чортиків) у них немає, що це батько заніс з вулиці? (Вулиця як світ, протиставлений чарівному світові крамниці.)

У який момент Джіп відпускає батьків палець і хапається за палець продавця? Чому відбулася ця заміна? (Світ дитини й світ дорослої людини (батька) розійшлись. Батько перестав відчувати чарівність і втратив довіру Джіпа. Статус довіри тепер отримав палець продавця. Він стає провідником Джіпа в чарівному світі.)

Що заважає батькові насолоджуватися фокусами?

 

Як і чому змінився настрій батька?

 

Висновок: батько сприймає крамницю як щось вороже, починає ставитися серйозно до всього, що в ній починає відбуватися, і втрачає довіру сина. Джіп, навпаки, почувається надзвичайно комфортно. Але він лише маленький хлопчик, тому поряд 3 ним має бути доросла людина-провідник. Такою опорою в чарівному світі для Джіпа стає продавець, чи той, кого прийняли за господаря крамнички.

- Чому батько говорить, що чари в крамниці «вже аж занадто справжні»? Що відбулося у цей момент? (Перестав розуміти сина. «Мною заволоділа вся ця чортівня».)

- Чи сприймає Джіп все, що відбувається в крамниці, як чортівню? Чому?

- Який сенс введення в оповідь образу прикажчика? Чому він з’‎являється перед батьком видіннями нечистої сили? Чому Джіп не бачить і прикажчика?

- Навіщо потрібна була гра в піжмурки в крамниці? Чому у цей момент злякався батько і зовсім не боявся Джіп?

- Трюк із барабаном. Навіщо він у загальному розвитку подій? (З чарівної крамнички потрібно було й вийти у чарівний спосіб. Джіпу це вдалося легко - зник під барабаном і опинився на вулиці з покупками. Батько після сутички з продавцем «вилетів... у пітьму».)

- Чому саме так батько покинув крамницю? (Чарівний світ викинув його! Адже він утратив здатність вірити в дива, в чари.)

- Чому на вулиці Джіп знову вхопився за батьків палець?

- Чому, опинившись на вулиці, батько не побачив дверей чарівної крамниці? Де вона поділася? Чому на місці дверей тепер була глуха стіна? Можливо, чарівної крамниці й не було взагалі?

- Чому батько з огидою викинув скляну кульку зі своєї кишені?

- Як сприйняв пригоду в чарівній крамниці Джіп? Чому батько злякався, а Джіп був задоволений і спокійний?

- Пригадайте, які речі привабили увагу Джіпа у вітрині крамниці іграшок на початку новели. Які іграшки загортав у пакунки продавець? Що покупці принесли додому? Складіть порівняльну таблицю.

IV. Рефлексія

- Як ви думаєте, чи дійсно чарівну крамницю відвідали батько і син?

- Чому для Джіпа олов’‎яні солдатики під час гри вдома були живі?

- Чому для батька ні в солдатиках, ні в кошеняті не було чарівності? Звідки взагалі узялося кошеня?

- Чому новела закінчується міркуваннями батька про гроші? Як це пов’‎язано з авторським задумом твору?

- Чому новела має назву «Чарівна крамниця», а не «Справжня чарівна крамниця»? Що, по- вашому, робить її чарівною?

- Як ви вважаєте, у якому світі тепер перебуває Джіп після відвідин чарівної крамниці, у чарівному чи в реальному?

Висновок. У центрі твору — два погляди на світ: творчий (романтичний), здатний зазирнути за видиму площину явища чи предмета, і прагматичний (реалістичний), заснований виключно на розумовому сприйнятті дійсності. Прийом контрасту дає змогу письменникові показати багатий внутрішній світ хлопчика, відкритий для фантазії, і прагматичне, приземлене світовідчуття його батька. Перебуваючи в крамниці, Джип захоплюється дивами, які в ній відбуваються. Вони викликають у його душі яскраві картини. Для нього світ — це щось дивовижне, загадкове й непізнанне. Краса внутрішнього світу Джипа безмежна у своїх проявах. Він здатний не тільки сприймати диво, а й дарувати його іншим. Отже, майбутнє, на думку митця, належить саме таким людям із креативною фантазією й чутливою душею.

V. Домашнє завдання:

Прочитати С. 233-237, створити фанфік «Чарівна крамниця-2» (про те, як Джип став дорослим)*, підготувати повідомлення «Особливості вірувань японців» (індивідуальне завдання).






Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.