Айзек Азімов Фах. Роздуми про майбутнє людини й людства. Образ Джорджа Плейтееа

Айзек Азімов Фах. Роздуми про майбутнє людини й людства. Образ Джорджа Плейтееа

Зарубіжна література 7 клас ІІ семестр - розробки уроків

Мета: стисло ознайомити учнів з особистістю Айзека Азімова, видатного письменника-фантаста; розпочати аналітичне дослідження повісті «Фах», приділивши головну увагу характеристиці системи освіти, представленої утворі; розпочати дослідження образу Джорджа Плейтена; визначити та дослідити головну проблему твору - проблему духовної реалізації людини; звернути увагу на особливості втілення роздумів про майбутнє людства у жанрі соціально-фантастичної повісті; розвивати читацькі компетентності учнів; сприяти формуванню наполегливості в досягненні життєвої мети.

Обладнання: портрет письменника, тексти творів, відео

Історія досягла точки, коли людству

більше не дозволяється ворогувати.

Люди на Землі повинні товаришувати.

Я завжди прагнув це підкреслити в своїх творах...

Не думаю, що можна змусити всіх людей любити одне одного,

але я бажав би знищити ненависть між людьми.

Айзек Азімов

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Усі, мабуть, хотіли б бути розумними, ерудованими, успішними особистостями, щоб усе в житті давалося легко і при цьому не докладати багато зусиль. Було б добре, якби усе можна було б отримати в одну мить. Такі дива можуть траплятися тільки завдяки особливим предметам у фантастичному світі, де виконують найскладнішу роботу незвичайні машини, зроблені наукові відкриття. Але чи принесе швидкий процес задоволення, духовне зростання і успіх?

III. Робота над темою уроку.

«Обличчя майстра».

Розгляньте портрет письменника, творчість якого будемо вивчати. Спробуйте назвати його особистісні риси, окресліть коло тем і проблем, які б мали цікавити автора.

Перегляд відео «Айзек Азімов: погляд у майбутнє».

Робота з підручником - С. 241

Портфоліо письменника.

Прізвище, ім’‎я, по-батькові: Ісаак Юдович Озимов

Літературний псевдонім: Айзек Азімов

Дата народження: 02.01.1920 року

Місце народження: м. Петровичі (Білорусь) поблизу м. Смоленська (Росія)

Національність: єврей Громадянство: громадянин США

Володіння мовами: ідиш, англійська

Освіта: Колумбійський університет

Фах: біохімік, доктор наук, викладач Колумбійського та Гарвардського університетів, мав 14 почесних наукових ступенів і відзнак різних університетів світу

Літературний кумир: Шолом-Апейхем

Жанр, в якому працював митець: наукова фантастика

Найвідоміші твори: творчий набуток - 467 творів, збірка оповідань «Я - Робот» (1950), романи «Сталеві печери» (1953), «Оголене сонце» (1954), «Кінець Вічності» (1955), «Самі боги»(1972) Нагороди: п’‎ятикратний лауреат премії «Х'юго»

Дата смерті, місце поховання: 06.01.1996 року, Нью-Йорк.

IV. Аналітичне дослідження повісті «Фах» Айзека Азімова

Літературознавча довідка

Наукова фантастика — різновид художньої літератури, основною темою якої є дослідження й прогнозування наслідків досягнень науково-технічної думки. Сюжети таких творів зазвичай побудовано на певному науковому припущенні. Змальовуючи фантастичні картини майбутнього, письменники-фантасти, як правило, розкривають реальні проблеми сучасного суспільства. Найкращі твори наукової фантастики порушують вагомі морально-філософські питання. До таких, зокрема, належать книжки Веллса, Бєляєва, Бредбері, Азімова, Шеклі, братів Стругацьких та інших.

Фантáстика (від дав.-гр. φανταστική — мистецтво уяви, фантазія) — жанр художніх творів, в якому за допомогою додавання вигаданих, уявних елементів створюється світ, відмінний від сьогоденного, реального.

З’‎ясування рівня первинного сприйняття- розуміння тексту повісті «Фах»

- Розкажіть про враження, яке ви отримали від прочитання повісті Азімова.

- Яке відчуття було головним у процесі читання твору? (Здивування, почасти обурення.) Поясніть, що саме в тексті викликало такі емоції.

- Про що цей твір? Визначте його тему.

- Назвіть персонажів твору. Чи можна систему образів назвати розгалуженою? Чому?

Аналітико-інтерпретаційне дослідження тексту в просторі означеної теми

- Розкажіть, де і коли відбуваються події, зображені в повісті Азімова «Фах». Як ви вважаєте, що визначає розвиток сюжетної лінії - простір чи час? (Розвиток сюжетної лінії визначає художній час. Більш важливим для читача є усвідомлення того, що події відбуваються в майбутньому на Землі, зокрема в США (Сан-Франциско).) Чи окреслює автор хронологічні рамки майбутнього? Чому?

- Виразно прочитайте початок повісті до слів «не відчувати самотності цього вмирання повільною смертю!». Виберіть ключові фрази фрагменту та визначте проблему, яка стоїть перед головним героєм. («не міг приховати суму в голосі», «Завтра перше травня. Олімпіада.», «Джордж мав худорляве обличчя, його риси ще більше загострилися майже за півтора року, проведених у Інтернаті. І сам він був худорлявий, та в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь, а розпачливістю, з якою він уп'явся в ковдру, Джордж нагадував зацькованого звіра»; «Тільки б не лишатися на самоті зі своїм гнівом! Тільки б із кимось поділитися обуренням, вихлюпнути його, не відчувати самотності цього вмирання повільною смертю!». З перших абзаців читач відчуває, що головний герой стоїть перед якоюсь не вирішуваною для нього проблемою, пов’‎язаною з Олімпіадою та Інтернатом. І вже на початку твору ми можемо сказати про героя, що він особистість, він не хоче змиритися з чимось у його долі й відчуває себе самотнім, але не полишає бунтарських настроїв.)

- То в чому ж проблема? Чому Джордж сердитий і обурений одночасно? Про яку Олімпіаду він говорить, що за Інтернат обмежує його дії?

- Хто такий Хейлі Омейні? Яку роль він відіграє у долі Джорджа? Чому про істинні функції цього героя Плейтен дізнається аж у кінці випробування, зображеного в повісті? (Нігерієць Омейні - психолог Інституту вищої освіти, приставлений до Плейтена для адаптації героя в навчальному закладі. Проте Азімов створює парадокс: Джордж думає, що він розумово відсталий, оскільки його переконують, що він знаходиться в Інтернаті для недоуків, куди збирають професійно непридатну молодь. Автор розкриє карти і головному героєві, і читачам аж у кінці твору, хоча читач підозрює, що Джордж зовсім не недоумок.)

Побудуйте схему, яка б відобразила структуру освіти в майбутньому. Порівняйте її з чинною системою сучасної освіти. Визначте, в чому переваги й недоліки системи освіти майбутнього, запропонованої Айзеком Азімовим?

Система освіти майбутнього за повістю Айзека Азімова «Фах»

День Читання

Проводиться щороку у вересні для дітей восьмирічного віку; «він ще не знав таємниці алфавіту»

День Освіти

Проводиться щороку в листопаді для молоді, що досягла вісімнадцяти років «Перше листопада того року, коли виповниться вісімнадцять»

День Олімпіади

Проводиться в травні щороку в різних фахових галузях для забезпечення професійних запитів у Всесвіті в цілому й зокрема на Землі.

«Інтернати для недоумків», кодована назва Інститутів вищої освіти

Мета: навчити всіх дітей восьмирічного віку читати «нас цікавила будова твого мозку» (у восьмирічному віці лікарі здійснюють вимірювання особливостей структури мозку кожної дитини, виявляючи таким чином володаря унікального мозку, здатного бути творчим, а не тільки засвоювати готову інформацію). Вміння читати отримують всі

Мета: визначення фахової відповідності кожної молодої людини на основі медичного обстеження. Зіставлення бажань і можливостей молодої людини у виборі фаху. Останнє слово за собою залишає Система Освіти, а не сама людина Фах отримують не всі. Люди з унікальними розумовими можливостями не стають запрограмованими дипломованими спеціалістами. їх відбирають для отримання вищої освіти

Мета кожного учасника: показати найвищий рівень фахової майстерності й отримати призначення на роботу на планету класу А

Мета Системи Освіти:

надати можливість людям з високими та унікальними можливостями розвиватися, самостійно за допомогою книжок та наставників отримувати поглиблені й розширені знання, ставати творчими особистостями, що рухають розвиток науково-технічного прогресу

Процедура проведення:

лікарське обстеження, після якого за допомогою спеціального пристрою та стрічок (своєрідна операція) закладається певна інформація, після якої через 15 хвилин людина! вже читає. «Його і ще чотирьох хлопчиків упустили до кімнати і наказали роздягатися. Вони швидко скинули свій новий одяг і стояли так, голі й маленькі, тремтячи швидше від хвилювання, ніж від холоду. Медичні працівники по черзі обстежували їх за допомогою якихось дивних приладів, кололи їм пальці, щоб узяти кров. Кожен лікар брав їхні картки і чорною паличкою вправно виводив на них акуратні рядки значків. Джордж пильно вдивлявся в них, але вони були так само незрозумілі. Потім дітям звеліли одягтися» «Вони сіли на маленькі стільчики і знову чекали. їх почали викликати по одному. Джорджа Плейтена назвали третім...»

Процедура проведення:

закладання в мозок людини за допомогою інформаційних стрічок певного обсягу інформації, необхідного для виконання тих чи інших професійних обов’‎язків. У великих містах обсяг інформації більший, тому спеціалісти» отримують різний рівень фахової підготовки. «Цього разу система була інша, ніж у день Читання. Все відсувалося набагато повільніше, а інструкції їм роздавали вже надрукованими — неабияка перевага проти тих дітей, що не вміють читати» «Більшість людей, до здобуття освіти, не називають ніякої конкретної професії. Видно, вони бояться нашкодити собі»

Процедура проведення: змагання між дипломованими фахівцями на виявлення кращих професіоналів згідно із запитами планети-покупця. 3 кожного фаху проводиться своя Олімпіада, до участі в якій допускаються дипломовані спеціалісти за їхніми заявками. Людина з дипломом може брати участь в Олімпіаді щороку, але рівень її знань залишається таким, який вона отримана у День Освіти

Процедура проведення: «Збирати знання по зернині». «Двісті п'ять, Джордже, і це не єдине таке місце. Їх тисячі» (Омейні про вихованців інтернатів). «Зроду він не /являв, що може бути гака сила книжок — ними були забиті, саме забиті довгі полиці». «Ми вміємо аналізувати інтелект, Джордже, і визначати, що ця людина може стати пристойним архітектором, а та — хорошим теслярем. Однак не вміємо визначити, чи здатна людина до оригінального творчого мислення. Це надто делікатна галузь. Є деякі кустарні методи, що дозволяють визначити тих, хто, можливо, має такий талант. Про цих людей доповідають у день Читання, як, наприклад, повідомили про тебе. За дуже приблизними підрахунками, таким чином сповіщають про одну людину з десяти тисяч. У день Освіти цих людей перевіряють знову, і виходить, що в дев’‎яти випадках з десяти тривогу зчинили помилково. Тих, хто залишається, направляють у такі установи, як ця» (Хейлі Омейні)

Роль цього етапу Освіти: У кожній родині очікували на те, що дитина, яка навчилася читати, в майбутньому буде генієм. «Сам по собі день Читання, либонь, мало що означав, та воднораз тільки він міг виявити бодай щось до настання того другого знаменного дня. Коли діти повернулися додому, всі батьки Землі вслухалися в їхнє читання, прагнучи віднайти якусь особливу легкість читання, щоб витлумачити її як щасливе знамення» «Восьмирічна дитина легко звикає до найдивовижніших явищ. І те, ще вчора вона ще не вміла читати, а сьогодні вже вміє, здається їй чимось цілком природним, як сонячне проміння...» «Вії намагався пригадати як це не вміти читати, не міг. Здавалося, він завжди вмів. Завжди»

Роль цього етапу Освіти: «день Освіти — велика подія в житті кожного». «У вісімнадцять років Джордж Плейтен твердо знав, що стане дипломованим програмістом; він прагнув цього, відколи пам'ятав себе». Для людей з унікальними розумовими здібностями: «Закон забороняє, Джордже. Та послухай, усе буде гаразд. Твоїй сім'ї ми все пояснимо так, щоб нікого не образити. А там, куди тебе помістять ти матимеш пільги. Ми дамо тобі книжки, і ти вивчатимеш усе, що забажаєш». «Адже ще лишається останнє випробування Навіть після відсіву в день Освіти дев'ять чоловік із десяти, що потрапили сюди (до Інтернату для недоумків - уточ. О. Г. виявляються не зовсім під ходящими для творчості, нема такого апарата, який допоміг би нам вирізнити з цієї десятки того єдиного, хто нам потрібен. Цей десятий повинен виявитися сам. — Яким чином? — Ми поміщаємо вас сюди в Інтернат недоумків, і той, хто не бажає з цим змиритися, і є людина, яку ми шукаємо. Щоправда, метод жорстокий, зате себе виправдовує. Не слід казати людині: «Ти можеш винаходити нове. Тож-бо, твори». Набагато розумніше зачекати, поки вона сама мовить: «Я можу творити і творитиму, хочете ви цього чи ні». Таких людей, як ти, Джордже, десять тисяч, і вони сприяють технічному прогресові півтори тисячі світів. Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з їх числа або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань»

Роль цього етапу Освіти: «Земля також експортує висококваліфікованих спеціалістів, і кількість її населення не перевищує припустимого рівня. Оскільки за вивозу фахівців зберігається статева рівновага, вони можуть самовідтворюватися, що сприяє зросту населення на тих планетах, де є така проблема. Крім того, за стрічки та спеціалістів нам платять сировиною, яка конче необхідна і від якої залежить наша економіка» «Фактично через нестачу належно підготовлених фахівців людство довго не могло по-справжньому колонізувати планети за межами Сонячної системи. Злом настав коли розкрили механізм зберігання знань людському мозку. Після цього відкриття почалася розробка стрічок освіти, які Є змінили цей механізм таким чином, щоб можна було відразу вкласти в мозок значну кількість, так би мовити, готових знань. А втім, ви це знаєте. Відтак стало можливим випускати тисячі й мільйони фахівців, і ми розпочали те, що хтось назвав «Заповненням Всесвіту». Зараз у Галактиці півтори тисячі заселених планет і заселенню наступних не видно кінця.» «Ви розумієте, що з цього випливає? Земля експортує стрічки освіти, що дають змогу готувати фахівців низької кваліфікації, і це гарантує єдність культури для всієї Галактики. Так, наприклад, завдяки стрічкам, які навчають читати, ми всі говоримо однією мовою... Не дивіться так вражено. Можуть бути й інші мови, і в минулому люди на них розмовляли. їх були сотні»

Роль цього етапу Освіти: «А хто створює стрічки освіти? Фахівці по виробництву стрічок? А хто ж тоді складає стрічки для їхнього навчання? Фахівці ще вищої кваліфікації? А хто складає стрічки... Ти розумієш, що я хочу сказати. Десь має бути кінець. Десь мають бути чоловіки та жінки, здатні оригінально мислити» (Джордж Плейтен)

Робота в парах

- Як ви гадаєте, чи не приводить подібна система освіти до стандартизації й примітивізації? Наведіть аргументи «за» і «проти».

- Лікар Антонеллі проговорює такі слова в розмові з Джорджем Плейтеном в День Освіти: «...ваш мозок сформований ще до того, як ви народжуєтесь. Він може змінитися тільки від удару, досить сильного, такого, що пошкодить клітини чи розірве кров'яні судини, чи від пухлини, або важкого інфекційного захворювання - у будь-якому разі через щось гірше. Але вплинути на структуру мозку, вперто про щось думаючи, просто неможливо». Чи погоджуєтесь ви з його думкою? Якщо так, то чому? Якщо ні, то чому?

- Спираючись на текст повісті «Фах» Айзека Азімова, зробіть три головних висновки щодо того, чого не можна робити ні в сучасній системі освіти, ні в освіті майбутнього.

Висновок: Головна цінність будь-якої системи освіти - це дитина. Тому в Освіті має бути три табу:

Перше - дитину не можна «підганяти» під стандарти, потрібно допомогти їй самовизначитися й досягти мети в отриманні фаху. У кожного свій талант.

Друге - фаховий вибір робить сама людина, а не Система.

Третє - людина може навчатися новому без обмежень. Найцінніші ті знання, які людина отримує по краплі. Це розвиває її як творчу особистість.

V. Рефлексія

Заповнити таблицю «Освіта майбутнього».

Переваги

Недоліки

Держава дбає про освіту

Обмеженість освіти

   
   

VI. Домашнє завдання:

Заповнити таблицю

 

Джордж Плейтен

Тревіліян

Соціальний стан героїв

   

Моральні цінності

   

Ставлення до вибору професії та самостійного здобуття знань

   

Мрії про професію

   

Доля героїв після Дня Освіти

   

Створити презентацію (малюнок) «Яким я уявляю світ майбутнього?»*






Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.