Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Аналіз міфів Троя, Паріс викрадає Єлену, Облога Трої
Зарубіжна література 8 клас І семестр - розробки уроків
Мета: розширити й поглибити учнівське розуміння міфу як особливої стадії в розвитку художнього відображення, пізнання людиною дійсності та важливого джерела тем, сюжетів, образів і мотивів античної літератури; показати нерозривний зв'язок міфології Давньої Греції й світової культури; познайомити учнів з основними циклами давньогрецьких міфів; розкрити героїчний та гуманістичний пафос міфів троянського циклу; довести нерозривність міфу й реальності в житті давніх греків; ознайомити учнів з історичною основою виникнення міфів троянського циклу та науковим відкриттям Генріхом Шліманом Трої як стародавнього міста, що реально існувало на півострові Мала Азія; пояснити на прикладі опису подій Троянської війни, що цикл міфів, з одного боку, прославляє родову єдність та героїзм, а з іншого - засуджує війну як явище протиприродне людському життю; розкрити багатство засобів художньої виразності у зображенні подій та страждань людей; учити восьмикласників цінувати давні пам’ятки художнього слова як безцінні скарби історико-культурного розвитку людства; сприяти формуванню гуманістичних світоглядних позицій учнів.
Обладнання: фрагменти художнього фільму «Троя» (виробництво США), виставка літературних творів, що виникли на основі різних сюжетних ліній троянського циклу.
Хай же зникне навік
Між богів і людей ворожнеча.
Гомер. «Іліада»
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми й завдань уроку
Вступне слово вчителя
Наше головне завдання - більш детально ознайомитися з найвідомішими циклами давньогрецьких міфів, які стали не лише основою для багатьох творів античної літератури, а й увійшли до золотого фонду світової культури. У попередніх класах ви вже працювали з деякими з них. Пригадайте, які саме давньогрецькі міфи ви вивчали. (Це міф про Прометея та цикл міфів про Геракла.)
Отже, поняття «цикл міфів» для вас не нове. Згадаймо, що потрібно для того, щоб різні міфи були об’єднані у цикл. (Учні висловлюють своє розуміння, в якому обов’язково має бути зазначено дві особливості циклу міфів - спільність теми та наявність героїв, що діють у всіх міфах.)
III. Оголошення теми і мети уроку.
Самостійна робота з інформацією підручника про давньогрецьку міфологію й основні цикли давньогрецьких міфів як основу героїчного епосу. Створення тезового конспекту за запропонованим учителем планом - С. 38
Міфологія становить основу античної культури, в тому числі літератури. На вузькому зовнішньому сяючому ободі нашого щита позначені основні цикли давньогрецьких міфів за змістом: про богів, героїв, троянський, фіванський, цикл міфів про аргонавтів.
Пригоди аргонавтів з Ясоном у пошуках золотого руна складають цикл міфів про аргонавтів. Цей знаменитий похід оспівано в поемі Овідія «Метаморфози», у трагедії Евриніда «Медея».
Фіванський цикл об’єднує міфи про царя Едіпа, Антігону, нро невдалий похід Алкмеона та успішний похід Епігонів (нащадків) проти Фів, про загибель Алкмеона, проклятого своєю матір’ю. Усі ці міфи пов’язані з легендарним «семибрамним» містом Фіви, яке було важливим ПОЛІТИЧНИМ центром Давньої Греції.
Троянський цикл міфів своїм корінням сягає у IІI-IІ тис. до н. е. Давньогрецькі співці - аеди та рапсоди — з уст в уста, від покоління до покоління передавали пісні про події легендарного минулого в Іонії, про похід на Трою, або Іліон (звідси назва «Іліади» Гомера). Ці пісні знала вся Еллада. На їх основі виникали художні твори, де історія набувала рис легенди. Міфи троянського циклу знайшли відображення ще й у трагедіях Софокла, Евриніда, у поемах римських поетів Вергілія та Овідія.
Аед - (грец. aoidos - співець) - еллінський поет, котрий викопував епічний твір, акомпануючи собі па струпному інструменті - формінкзі, лірі чи кіфарі. Образ Аед відтворено у поемі Гомера «Одіссея» (Демодок, Фемій).
З’ясування первинного сприйняття змісту циклу троянських міфів на чуттєво-емоційному рівні
- Чи прочитали ви міфи троянського циклу в повному обсязі?
- Скільки міфів складають цей цикл?
- Назвіть їх у композиційній послідовності.
- Які фрагменти циклу вразили найбільше? Чим?
- Які герої запам’яталися найбільше? Чим?
- Що в тексті міфів залишилося незрозумілим?
- На які запитання ви хотіли б отримати відповіді?
Вікторина-змагання за змістом циклу троянських міфів
1. Хто і чому порадив богам віддати Фетіду (морську богиню) заміж за Пелея? (Прометей. Тому що від можливого шлюбу Зевса і Фетіди мав народитися син, могутніший за батька і здатний скинути його з Олімпу.)
2. Де відбулося весілля Пелея і Фетіди? (У печері кентавра Хірона.)
3. Хто і чому підкинув на бенкетний стіл яблуко розбрату? (Еріда, богиня чвар і розбрату, підкинула яблуко із садів Гесперид, тому що її забули запросити на весільний бенкет, тому вона була ображена й розлючена.)
4. Що було написано на яблуці, яке підкинула на стіл Еріда? («Найвродливішій».)
5. Які богині затіяли між собою сварку за право називатися найвродливішою? (Гера - дружина Зевса, богиня родинного вогнища; Афіна - донька Зевса, богиня мудрості та справедливої війни; Афродіта - богиня кохання і дружина бога-коваля Гефеста.)
6. Хто мав вирішити їхню суперечку? (Троянський царевич Паріс, найгарніший із земних юнаків.)
7. Чому він віддав яблуко Афродіті? (Богиня пообіцяла йому кохання найпрекраснішої із земних жінок - Єлени.)
8. Чиєю донькою була Єлена? (Єлена була донькою Зевса і Леди, дружини героя Тіндарея.)
9. Кого і за чиєю порадою Єлена обрала за чоловіка? (Її чоловіком став Менелай, якого вона обрала сама. Інші претенденти, за порадою Одіссея, мали пригнути йому на вірність і прийти на допомогу в скруті.)
10. Хто із троянських героїв був супутником Паріса до Спарти? (Еней.)
11. Як Паріс відповів на гостинність Менелая? (Коли Менелай терміново від ’їхав на Крит, Паріс викрав Єлену і пограбував Менелая.)
12. Хто став на чолі грецького війська? (Агамемнон - цар Мікен і рідний брат Менелая.)
13. Хто допоміг Менелаю і Агамемнону зібрати грецьких воїнів для участі у війні з троянцями? (Мудрий Нестор, цар Пілоса.)
14. Як вдалося розгадати хитрість Одіссея, що не хотів йти на війну? (Одіссей, що мав молоду дружину Пенелопу та новонародженого сина Телемаха, прикинувся божевільним і почав орати свої ниви та засипати їх сіллю. Паламед здогадався про це і поклав у борозну Одіссея його сина-немовля, який неминуче загинув би під плугом. Так була розкрита хитрість Одіссея і він змушений був іти на війну.)
15. Скільки років тривала Троянська війна? (Десять.)
16. Чиїм сином був Ахілл? (Сином царя Пелея та морської богині Фетіди.)
17. Чому було необхідно залучити Ахіллеса до участі у війні з троянцями? (Віщий Калхас передрік синам Атрея, що вони здобудуть перемогу, якщо у війні з Троєю прийматиме участь Ахілл.)
18. Чому Фетіда сховала Ахілла на Скіросі у палаці царя Лікомеда? (Згідно з пророцтвом, Ахілл мав загинути у Троянській війні, тому й хотіла його врятувати.)
19. Як вдалося переконати Ахілла взяти участь у війні? (Хитромудрий Одіссей з Діомедом під виглядом купців приїхали на Скірос і розклали перед царівнами, доньками Лікомеда, різні шати й прикраси. Ахілл, переодягнений у жіноче вбрання, також був серед них. Одіссей серед товарів поклав зброю. Ахілл вибрав щит, меч, поножі та панцир і з радістю прийняв пропозицію Одіссея.)
Учитель. Ця вікторина допомогла нам здійснити Мандрівку за змістом циклу троянських міфів. Тепер ми маємо з’ясувати, де проходить межа між реальними подіями та вигадкою.
- Що ви знаєте про історичну основу троянського циклу міфів?
Перегляд відео «Троя: міф і реальність».
Повідомлення про Генріха Шлімана.
Генріх Шліман (1822-1890), автор відомої книги «Іліон: місто і країна троян». У книзі було приблизно 900 сторінок і вдвічі більше ілюстрацій. Шліман хвилювався, чи зрозуміють читачі ту наполегливість, з якою він ішов до поставленої мети? Восьмирічним хлопчиком Генріха вразив малюнок з книги, яку йому на Різдво подарував батько - «Всесвітня історія для дітей». На малюнку було зображене палаюче місто і герой, що ніс на спині старця, а за руку вів хлопчика в сльозах. Це був Еней. Могутні стіни Трої вразили уяву Генріха і він поклявся, що знайде ці стіни і башти, адже такі величні воїни не могли зникнути безслідно. На все життя хлопчик полюбив Гомерові вірші. Він знав напам’ять майже всю «Іліаду». Образи поеми полонили його душу. Довгі роки він виношував ідею віднайти стародавнє місто.
Шліман став багатою людиною, наживши статки на торгівлі, і вирішив їх витратити на розкопки стародавньої Трої. Вона мала бути в турецьких володіннях - на узбережжі Малої Азії. Кримська війна завадила здійсненню прагнень мрійника. Шліман уже став мільйонером, проте вважав, що половина життя минула марно. Він так хотів стати ученим! Довелося надолужувати! За три місяці він навчився читати й писати давньогрецькою. «Іліада» відкрилася Генріху Шліману у всій чарівності оригіналу. Науковці ХІХ століття вважали Трою вигадкою, а поему Гомера - казкою. Але Шліман вірив Гомерові!
1871 року Шліман прибув до Дарданелли - провінційного містечка на березі однойменного проливу. З невимовним хвилюванням він їхав до селища Гіссарлик, де, за легендами, колись стояла Троя. З хвилюванням їхав Шліман давньою Троадою. Турецький уряд дав дозвіл на розкопки за умови, що половина знайденого належатиме урядові. Шліманові хотілося якнайшвидше знайти стіни стародавньої Трої і довести всьому світові, що Гомер казав правду!
Шліман був аматорм в археології. Він гадав. Що треба шукати на великій глибині і нехтував залишками будівель, черепками, скелетами, які були майже на поверхні. Перший рік розкопок закінчився невдачею. Але наступного року розкопки дали результат! Гіссарлицький пагорб відкрив свої таємниці! Давні стіни зі слідами страшних пожеж явили себе світові. Далі Скейська брама, далі сховище, повне скарбів (близько восьми тисяч виробів зі срібла та золота!). Знахідки викликали переполох, але науковці вперто не визнавали Трої.
У 1879 році Шліман знову працює на розкопках Трої, враховуючи помилки минулих років. З’ясувалося, що на Гіссарлицькому пагорбі існувало дев’ять міст, які послідовно змінювали одне одного. Троя поеми Гомера була шостим містом. Її стіни Шліман зрив у перші ж роки роботи, шукаючи її у давніших і глибших пластах. Він сам знищив стіни давньої Трої!
Шліман відкрив і давні Мікени!
Завдяки Шліману відкрилася широка картина життя давньогрецьких племен у добу Гомера та за більш давніх часів. Шлімана почали поважати. Саме завдяки його подвижницькій праці й наполегливості людство дізналося про найдавніші сторінки Давньої Еллади.
Отже, Троя не міф, а реальність!
- Якщо Троя дійсно існувала, тоді чому Троянська війна овіяна численними міфами? Де саме закінчується реальність і починається міф? Чи, навпаки, де закінчується міф і починається реальність? (Завдяки Шліману науковці довели, що Троянська війна дійсно була. Відбулася вона близько 1250 р. до н.е. її причинами було бажання греків розширити свої володіння й захопити Малу Азію, що знаходилась на перетині морських торгових шляхів і була надзвичайно багатою, Але з такою версією в очах історії давні греки постають як завойовники-конкістадори, що несуть страждання і чужому, і власному народові. Вірогідно, що Троянський цикл виник з бажання стародавніх греків показати себе перед наступними поколіннями не завойовниками-руйнівниками, а поборниками справедливості, захисниками прав одного з їхнього роду (за образу Менелая має помститися весь рід - такий головний закон общинно-родового суспільства). Більш того, вони не самі розпочали війну, а з волі богів, що, граючись людськими долями, як іграшками, розпочали Троянську війну! Дев’ять років безуспішно штурмували греки Трою, пересварилися, настраждалися, втратили кращих із кращих героїв і, нарешті, здобули перемогу! Чи не правда, дуже приваблива версія!
Так гарно, поетично і вигідно для себе в історичному сенсі постав цей фрагмент із життя стародавніх греків. А можливо, це була своєрідна поетизація світобачення давніх греків? Науковцями доведено, що давній цар Мікен Агамемнон дійсно існував. Отже, можливе існування й інших героїв троянського циклу - Ахілла, Одіссея, Гектора, Паріса. І хоча це не підтверджено історичними знахідками, вони назавжди залишаються міфологічними постатями із живими людськими характерами - запальний і мужній Ахілл, хитромудрий Одіссей, славетний Гектор, сильні й відважні Аякси, вродливий Паріс. Вони вийшли за межі міфологічного циклу й розпочали мандрівку століттями в різних культурах).
- Спробуйте на основі прочитаних міфів троянського циклу та усього, що було сказано на уроці, зробити висновок, які проблеми найбільше хвилювали давніх греків і як це знайшло відображення в цьому циклі.
Головні проблеми троянського циклу міфів
· Проблема родової єдності та взаємодопомоги.
· Проблема героїзму, відданості своїм побратимам по зброї.
· Проблема воїнської звитяги та поваги до гідного суперника.
· Проблема розподілу влади.
· Проблема подружньої вірності.
· Проблема поваги до старшого покоління.
· Проблема віри, культу богів.
· Проблема засудження війни як руйнівної стихії, що забирає людські життя і приносить страждання.
- З-поміж визначених проблем виокремте дві найголовніші, які, на вашу думку, пов’язані з головними ідеями троянського циклу міфів. (Головні ідеї циклу троянських міфів - це ідея родової єдності й взаємодопомоги та ідея засудження війни.)
- Порівняйте зі словами Гомера з поеми «Іліада», взятими за епіграф до даного уроку.
- Визначте, які проблеми троянського циклу втілилися у міфах «Троя», «Паріс викрадає Єлену» та «Облога Трої». Яке місце ці міфи займають у загальній композиції циклу? Чи мали б вони таке смислове навантаження як окремі міфи? Аргументуйте свою точку зору.
- Яким у названих міфах постає життя давніх греків і троянців? Доведіть, спираючись на текст, що воно було сповнене небезпек і страждання. Поясніть чому?
- Схарактеризуйте вчинок Паріса. Доведіть, що він знехтував головні закони не тільки общинно-родового суспільства, а й закони порядності, що не втрачають своєї ваги й сьогодні. Наскільки дії Паріса залежать від нього самого? Як це пов’язано зі світоглядом давніх греків?
- Висловіть своє враження від змалювання битв у циклі троянських міфів. Які художні засоби здебільшого використані для зображення напруги битви та трагізму зображуваних подій? (Зазвичай емоційна напруга досягається за рахунок деталізації та вдалого використання епітетів, що допомагають зрозуміти стан та переживання героїв. Нерідко використовуються гіперболи та фантасмагорії, які посилюють враження. Важливим є прийом епічного перебільшення, наприклад, «сто тисяч озброєних воїнів» (реально їх не могло бути стільки на той час).
- Чому цикл троянських міфів є одним із найпопулярніших? Що ви знаєте про використання його сюжетів, образів, мотивів у давніх літературах (у античній) та у світовій культурі загалом?
Роль троянського циклу міфів важко переоцінити.
По-перше, саме цей цикл став висхідної точкою для міфів та міфологічних циклів більш давньої пори. Наприклад, цикл міфів про Одіссея розпочинається з того, що закінчилася Троянська війна і герої отримали можливість повернутися додому.
Чому саме повернення Одіссея на батьківщину перетворилося на цілий міфологічний цикл? Можливо, Одіссей став героєм цілого циклу тому, що саме завдяки йому відбулися найважливіші події війни: саме він розгадав хитрість Фетіди, що заховала на Лемносі Ахілла; саме він був серед тих, хто власним прикладом надихав грецьких воїнів, коли занепадав їх дух; саме він був посланцем Агаменона до Аполлона у справі Хрисеїди; саме Одіссей вигадав «троянського коня» тощо. Проте головна причина криється в тому, що в житті давніх греків настав час прославити не тільки і не стільки фізичну силу, а й людський розум. Одіссей був, безумовно, кращим претендентом серед давньогрецьких героїв, недарма він увійшов у світову культуру як «хитромудрий».
Своєрідним продовженням троянського циклу є порівняно невеликий цикл про Агамемнона та його сина Ореста.
По-друге, і це, безумовно, головне, троянський цикл був потужним джерелом сюжетів, мотивів, образів, проблем та ідей всієї античної літератури, оскільки торкався практично всіх найголовніших аспектів життя давньої людини. Назвемо хоча б головні, всесвітньовідомі літературні твори античності. В яких простежується вплив циклу троянських міфів:
· епічна поема Гомера «Іліада» (а згодом і «Одіссея»)
· трагедії Софокла «Аякс-биченосець», «Філоктет»
· трагедії Евріпіда «Іфігенія в Авліді», «Андромаха», «Гекуба», «Іфігенія в Тавриді»
· поема Вергілія «Енеїда»
· поема Овідія «Героїні», окремі фрагменти «Метаморфоз» (наприклад, частина, в якій зображується смерть Паламеда, якому помстився Одіссей за те, що Паламед розгадав його хитрість з безумством, коли ітакієць не хотів іти на війну)
· поема Гесіода «Теогонія»
· трагедії Есхіла «Агамемнон», «Хоефори», «Евменіди».
Парадоксальним і надзвичайно цікавим є той факт, що міфи та міфологічні цикли прийшли до сучасного читача здебільшого уже відтвореними з творів античної літератури, насамперед з поем Гомера «Іліада» та «Одіссея», які стали епосом , священними книгами стародавніх греків.
По-третє, троянський цикл міфів знайшов відображення і в античній скульптурі, а в більш пізній період (особливо за доби європейського Ренесансу) став джерелом сюжетів для живопису. Наведемо деякі приклади:
· скульптурна група « Лаокоон» (відомий сюжет Троянської війни - змії душать жерця Лаокоона та його синів) (невідомі скульптори IV-ІІІ ст. до н.е.)
· античні барельєфи були прикрашені скульптурними зображеннями на сюжети троянського циклу ( наприклад, «Єлена приймає Паріса», «Пріам біля ніг Ахілла» тощо)
· відомі античні статуї «Паріс», «Менелай», скульптурний фронтон Егінського храму «Битва греків і троянців»
· живописні зображення та різьблення на античних вазах та кубках (наприклад, різьблення на античному срібному кубку «Сварка через обладунки Ахіллеса», малюнок на античній вазі «Ахілл перев’язує рани Патрокла» тощо)
· античні зображення богів скульптора Праксителя
· у більш пізній період троянський цикл надихав відомих художників (наприклад, у французьких живописців Реньо і Делакруа ми бачимо серію картин, присвячених вихованню Ахілла кентавром Хіроном; англійський художник Флаксман створив серію ілюстрацій до «Іліади» Гомера, в основі якої лежить цикл троянських міфів; відома картина Жерара «Фетіда приносить зброю Ахіллесу»; картина Ліонелло Спади «Еней несе свого батька»; відомі картини різних авторів, що зображували суд Паріса і т.д.
По-четверте, ми знаходимо відлуння троянського циклу міфів і в більш пізній літературі:
· І. Котляревський «Енеїда» (частина системи образів, проблематики та ідей)
· Дж. Джойс «Улісс» (мотив повернення додому споріднений з мандрівками Одіссея) та інше.
IV. Рефлексія.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати конспект, прочитати міфи «Смерть Ахілла», «Троянський кінь».