Генрік Ібсен «Ляльковий дім». Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма - IІ семестр

Генрік Ібсен «Ляльковий дім». Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма - IІ семестр

Розробки уроків - Зарубіжна література 9 клас - 2017 рік

Мета: формування предметних компетентностей: визначити роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство; ознайомити із тематикою та сюжетом п'єси «Ляльковий дім»; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі; інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та представляти її; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

♦ Розкрийте поняття «нова драма».

♦ Які основні ознаки «нової драми»? (Це драма сильних характерів і великих ідей; в основі сюжету лежить суперечка про основні проблеми сучасності. Таку драму ще називали «п’‎єсою про людську душу». Композиція п’‎єси має інтелектуально-аналітичний характер; фінал у ній відкритий.)

♦ Поясніть, чому період «нової драми» пов’‎язують із появою Генріха Ібсена в літературі. (Роком народження нової європейської драми — драми психологічної і соціальної — вважається 1879 рік, коли був написаний «Ляльковий дім».)

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Заслуховування повідомлень або перегляд презентацій біографія Генріка Ібсена

2. Опрацювання статті підручника з теми, відповіді на запитання та виконання завдань

3. Штрихи до портрета Генріка Йохана Ібсена (запис у зошитах)

— Майбутній драматург Г. Ібсен народився 1828 р. у норвезькому містечку Шієні в родині заможного комерсанта.

— Коли хлопчикові було 8 років, батько розорився і для родини настали скрутні часи. У шістнадцять років Генрік починає самостійне життя учнем аптекаря, саме тоді він починає писати перші вірші.

Генрік мріє стати лікарем, готується до вступних іспитів, але захоплюється театром і полишає навчання назавжди.

Завдяки публікації п’‎єс «Катиліна» та «Богатирський курган» Г. Ібсен у 24 роки отримує посаду драматурга, режисера та художнього керівника норвезького театру в Берґені.

1850 року він переїздить до Кристіанії і стає професійним літератором, очолює (1857 р.) столичний норвезький театр, але керівництво театру було незадоволене, бо його п’‎єси були провальними.

1864 року він виїхав за кордон, де й прожив — у Римі, Дрездені та Мюнхені — до 1891 року. Подорожуючи світом, Ібсен робить дорожні замітки, які пізніше успішно видає.

Всесвітньо відомим Ібсена зробили написані ним у той період твори «Ляльковий дім», «Пер Ґюнт» та «Підпори суспільства».

Усю творчість Г. Ібсена умовно поділяють на 3 періоди. (І-й— національно- романтичний. Оспівує героїчне минуле Норвегії — «Катіліна», «Богатирська могила»;

II-й — реалістичний. Засудження буржуазної дійсності — «Бранд», «Пер Гюнт»; III-й— створення «нової драми» — «Ляльковий дім», «Привиди», «Дика качка».)

Восени 1891 року Ібсен повернувся на батьківщину, а в 1898 році Норвегія урочисто відсвяткувала сімдесятиліття великого письменника. Невдовзі він пережив кілька ударів. Пішов із життя 1906 року в Бостоні.

На честь Генріка Ібсена названий кратер на Меркурії.

З 1986 року в Норвегії вручають національну Премію Ібсена за внесок у розвиток драматургії, а з 2008 року — Міжнародна премія Ібсена.

У місті Шієн діє Театр Ібсена.

Від прізвища письменника походить назва нового літературного явища — «ібсенізм».

4. Робота з літературознавчим словником

«Ібсенізм» — особливість художнього мислення, творчого методу, який полягає у розкритті трагізму життя через психологічні колізії, поєднання зовнішньої та внутрішньої дії, інтелектуально-аналітичному підході до подій та образів, філософському осягненні дійсності, широкому використанні підтексту, символіки тощо.

5. Слово учителя

— П’‎єса «Ляльковий дім» — це класичний зразок соціально-психологічної драми, драми про дім, сім’‎ю, людей, які прожили разом багато років, але так і не змогли стати щасливими. В основі сюжету — реальний факт, що був засвідчений у данському містечку. Прототип Нори — Лаура Кілер, яка стала жертвою через консервативні погляди суспільства. Нора й Лаура мають багато спільного, але є й істотна різниця: на відміну від Лаури, Нора сама йде з дому, сама протиставляє себе суспільству. Це — її свідоме рішення.

6. Евристична бесіда

• Яка атмосфера панувала в будинку адвоката Хельмера?

• Що, можливо, є дивним у стосунках подружжя Хельмерів?

• Чому Нора просить зробити їй різдвяний подарунок грошима?

• Чи можна вважати адвоката скупим?

• Як головна героїня ставиться до своїх дітей?

• Як Нору характеризує її зізнання про борги?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

— Внесок Г. Ібсена в розвиток театру надзвичайно вагомий і розмаїтий, тож не дивно, що під його впливом перебували як представники соціально- критичного театру (Б. Шоу.), так і драматурги-символісти (М. Метерлінк.). Він був сміливим мислителем, який не боявся переоцінювати загальновизнані ідеали. Цілком закономірно, що його ім’‎я завжди згадують поряд з іншими володарями думок і порушниками спокою того часу.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати зміст п’‎єси Г. Ібсена «Ляльковий дім».







На нашому Youtube каналі публікуються відео скорочених творів класиків зарубіжної літератури. Переходьте на канал, підписуйтесь та слідкуйте за новими публікаціями. Кожен день ми додаємо щось новеньке.