Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму. Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст.
Зарубіжна література 9 клас ІІ семестр - розробки уроків
Мета: (формувати компетентності): предметні (знання про реалізм та історію його формування; уміння характеризувати реалізм як літературний напрям, пояснювати його взаємодію з рештою літературних напрямів; словниковий запас; розвинені зв’язне мовлення та критичне мислення; навички компаративного аналізу художніх творів; потребу в саморозвитку й самовдосконаленні); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи в групі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: прагнення до літературної освіти; естетичний смак; світогляд).
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Дев’ятнадцяте століття — одна з найцікавіших і найяскравіших сторінок у розвитку літератури світу: наприклад, реалізм як літературний напрям (особливо у прозі) розквітнув саме в середині цього століття. Письменники-реалісти вивчали мотиви поведінки та приватне життя різних людей, для того щоб зображати це життя об’єктивно й неупереджено, показуючи як позитивні, так і негативні його ознаки, порушуючи у своїх творах «низькі» та «брудні» теми — гроші, злочини, аморальні вчинки. Одним із найважливіших принципів реалістичного мистецтва є показ літературного героя в тісному зв’язку з оточенням, яке впливає на формування його характеру. ретельно аналізуючи дійсність, різну соціальну поведінку, митці-реалісти створювали типи — узагальнені образи людей, характерні для певної групи суспільства чи соціальної групи (своєрідний аналог видів і підвидів у біології). Сьогодні ми спробуємо з’ясувати історію виникнення цього літературно-мистецького напряму та визначити його характерні ознаки.
Російський поет Йосип Мандельштам писав: «К девятнадцатому веку применимы слова Бодлера об альбатросе: «Шатром гигантских крыл он пригвожден к земле».
Начало столетия еще пробовало бороться с тягой земли, судорожными прыжками, мешковатыми й грузными полуполетами, конец столетия покоился уже неподвижно — прикритый огромной палаткой непомерных-крыл. Покой отчаянья. Крылья давят, противоречат своему естественному назначению.
Гигантские крылья девятнадцатого века... — это его познавательные силы. Познавательные способности девятнадцатого века не стояли ни в каком соответствии с его волей, с его характером, с его нравственным ростом. Как огромный, циклопический глаз — познавательная способность девятнадцатого века обращена в прошлое и будущее. Ничего, кроме зрения, пустого и хищного, с одинаковой жадностью пожирающего любой предмет, любую эпоху».
III. Робота над темою уроку.
· Робота в групах. Заповнення схем «Яке воно — XIX століття?»
І група: «XIX століття в історії»
ІІ група: «XIX століття в науці й техніці»
ІІІ група: «XIX століття в особистостях»
· «Не повтори мене».
(Учні «ланцюжком» називають по 1 ключовому слову для характеристики XIX ст. Можливі варіанти: багате, цікаве, різнобарвне, визначне...)
· Колективна творча робота. «Портрет XIX століття»:
· Бесіда за запитаннями.
— Де, на вашу думку, відбувалися найвизначніші відкриття ХІХ ст. — в науці й техніці чи в культурі?
— Чи залежить розвиток мистецтва від розвитку науки?
Коментар учителя.
Дарвін увів у науку ряд принципів, які запозичила література:
— принцип класифікації (літературний принцип універсалізм; класове суспільство в Бальзака);
— принцип еволюції (романісти зображають художній образ у розвитку, розкривають причини, які впливають на формування характеру персонажа);
— принцип детермінації (соціальна детермінація героя).
Загальна характеристика літератури реалізму.
Перелом в духовному житті Європи був пов'язаний з розвитком нового етапу буржуазно- капіталістичного устрою. Потреби промисловості, що бурхливо розвивалася, вимагали точних знань матеріального світу і відповідно розвитку природничих наук. Філософсько-естетичні шукання романтиків не могли сприяти виконанню цих завдань. Дух нової ідеологічної атмосфери починає визначатися філософією позитивізму. У центрі уваги літератури реалізму — аналіз засобами художнього світосприймання соціальної суті, соціально-політичних суперечностей суспільства. Тому основним в специфіці цього літературного напряму і творчого методу є художнє осмислення дійсності як чинника соціального, а отже, і розкриття соціальної детермінованості подій і характерів. Стосовно літератури XIX ст. реалістичним слід вважати тільки той твір, який відображає суть певного соціально-історичного явища, коли його персонажі мають типові, узагальнені риси того або іншого соціального прошарку або класу, а умови, за яких вони діють, є не випадковим плодом фантазії письменника, а віддзеркаленням закономірностей соціально-економічного і політичного життя епохи.
· Словникова робота.
Позитивізм — напряму науці й філософії. Позитивісти оперують лише даним, фактичним, безсумнівним і обмежують ним свої дослідження.
Позитивізм — філософська основа реалізму.
Огюст Конт — автор ідеї трьох стадій розвитку людського знання:
— теологічне знання (людина пояснює світ через дію надприродних сил);
— метафізичне знання (філософія як джерело знання; все, що відбувається, бачиться як прояв діяльності якогось трансцендентного духу);
— позитивне знання (науково обґрунтоване знання; тільки наука дає корисне знання).
Мета позитивістської філософії — виявити закономірності, які діють у соціальному світі, його розвитку. У людському світі, як і в природному, діють ті самі закони, тобто все соціальне можна пояснити через природне.
· Актуалізація опорних знань.
— Що вам відомо про мистецтво XIX ст. із уроків історії та художньої культури ?
— Які художні твори цього періоду ви можете назвати?
— Які з них вам найбільше подобаються ? Чим саме?
— Назвіть українських письменників-реалістів та їхні твори.
· Визначення типологічних рис реалізму:
— тяжіння до достовірності, об'єктивності;
— звільнення від канонічності, переважання індивідуальних стилів над «спільними»;
— пізнавальне спрямування (зв'язки з природознавством, історією, соціологією, психологією);
— намагання відтворити світ як складну єдність;
— увага до проблем взаємодії людини і середовища, до типових характерів за типових обставин;
— перенесення центру уваги на соціальну сферу;
— поява синтетичних індивідуальних стилів, поєднання в них реалістичних та романтичних елементів.
· Робота зі словником літературних термінів: соціально-психологічна проза.
III. Підбиття підсумків уроку.
· Підсумкова бесіда.
— Чи можна однозначно говорити про XIX ст.?
— Які суперечності цього періоду ви можете назвати?
— Висловіть власне ставлення до ХІХ ст.
· Поетична пауза.
Виразне читання вірша О. Блока «Два века».
Два века
Век девятнадцатый, железнй,
Воистину жестокий век!
Тобою в мрак ночной, беззвездный
Беспечный брошен человек!
В ночь умозрительных понятий,
Матерьялистских малых дел,
Бессильных жалоб и проклятий
Бескровных душ и слабых тел!
С тобой пришли чуме на смену
Нейрастения, скука, сплин,
Векрасшибанья лбов о стену
Экономических доктрин,
Конгрессов, банков, федераций,
Застольных спичей, красных слов,
Век акций, рент й облигаций,
И малодейственных умов,
И дарований половинных
(Так справедливей — пополам!),
Век не салонов, а гостиных,
Не Рекамье, — а просто дам...
Век буржуазного багатства
(Растущего незримо зла!).
Под знаком равенства и братства
Здесь зрели темные дела...
А человек? — Он жил безвольно:
Не он — машины, города,
«Жизнь» так бескровно и безвольно
Питала дух, как никогда...
Но тот, кто двигал, управляя
Марионетками всех стран, —
Тот знал, что делал, насылая
Гуманистический туман:
Там, в сером и гнилом тумане,
Увяла плоть, и дух погас,
И ангел сам священной брани,
Казалось, отлетел от нас:
Там — распри кровные решают
Дипломатическим умом,
Там — пушки новые мешают
Сойтись лицом к лицу с врагом,
Там вместо храбрости — нахальство,
А вместо подвигав — «психоз»,
И вечно ссорится начальство,
И длинный громоздкой обоз
Волочит за собой команда,
Штаб, интендантов, грязь кляня,
Рожком горниста — рог Роланда
И шлем — фуражкой заменя...
Тот век немало проклинали
И не устанут проклинать.
И как избыть его печали?
Он мягко стлал — да жестко спать.
· Бесіда за сприйняттям поетичного твору.
— Опишіть враження, які справив на вас вірш.
— Які рядки вас найбільше вразили?
— Які думки поета ви поділяєте, а з якими не погоджуєтеся? Чому?
Заключне слово вчителя.
Суперечливе і неоднозначне XIX ст. зробило справді неоціненний внесок до скарбниці всієї світової культури. Це було століття найбільших гуманістичних і естетичних завоювань в Європі та Америці.
IV. Домашнє завдання.
Опрацювати С. 139-145, підготувати інформацію «Вулицями Парижа ХІХ століття», «Бальзак і Україна», «Бальзак і Евеліна Ганська», монолог Бальзака (індивідуальні).