Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. Ляльковий дім як соціально-психологічна драма
Зарубіжна література 9 клас ІІ семестр - розробки уроків
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Генріка Ібсена; розкрити його роль в світовій літературі як творця «нової драми» та показати специфіку його новаторства; розпочати цілісний аналіз п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім», з’ясувати первинне учнівське враження-розуміння твору; розкрити жанрово-композиційні особливості п’єси як соціально-психологічної драми; розвивати й вдосконалювати навички аналітико-інтерпретаційного дослідження тексту драматичного характеру; сприяти формуванню критичного мислення старшокласників.
Обладнання: фрагменти художнього фільму «Ляльковий дім», портрет письменника, тексти творів.
Бути самим собою або бути задоволеним собою.
Генрік Ібсен. «Пер Гюнт»
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово учителя. Генрік Ібсен (звертається увага на портрет митця) - найвідоміший норвезький письменник XIX століття. Завдяки йому розпочалося оновлення драматургії не тільки у Норвегії, а й в інших країнах світу. Літературознавці стверджують, що за своє довге життя Ібсен здійснив настільки вагомий внесок у розвиток норвезької національної літератури, що його порівнюють із здобутками в інших літературах романтиків, реалістів, символістів, натуралістів. Він був першовідкривачем, своєрідним оригінальним письменником, що зумів по-новому зобразити й витлумачити начебто вже відоме. Ідейні суперечки з сучасним йому суспільством стали для Ібсена головним випробуванням життя. Його персонажі - послідовні самотні люди, що воюють з усім світом, кидають виклик спокою й рутині більшості, не бояться сказати правду у вічі. Митець сподівався, що його думки, його біль зрозуміють читачі й глядачі. Генрік Ібсен здійснив переворот у царині драматургії і своєю творчістю могутньо штовхнув театр XX століття до нових обріїв. Три уроки поспіль ми будемо знайомитись зі здобутками великого норвежця й спробуємо оцінити й зрозуміти найкращий діамант у його літературній колекції - драму «Ляльковий дім».
Перегляд відеопрезентації «Генрік Ібсен»
Бесіда.
- Яке враження справило на вас знайомство з життєвим шляхом Генріка Ібсена? Що ви можете сказати про нього як про людину?
- Стисло розкажіть про основні віхи творчості Ібсена.
- Прокоментуйте наведені нижче вислови Генріка Ібсена. Хто, на вашу думку, в них відображений більше: Ібсен-людина чи Ібсен-митець?
1) «Я знаю про свій ґандж - нездатність близько, душевно сходитись з людьми, які вимагають, щоб ти був із ним відкритий...Я не можу змусити себе роздягатись перед іншими. І я відчуваю, що у взаєминах із людьми поготів не можу повністю виразити те, що втаємничене у глибині моєї душі і складає моє істинне «Я». Тож я охочіше замикаюсь у собі. »
2) «Я ніколи не погоджуся з тим, що свобода й політична свобода - поняття тотожні. Те, що Ви називаєте свободою, я називаю свободами, і те, що я називаю боротьбою за свободу, - ніщо інше, як невтомне, живе осягнення ідеї свободи. Інакше оволодіння свободою, котре не передбачає постійного її прагнення, є мертвим і бездушним. Адже саме поняття «свобода» тим і відзначається, що розширюється в міру того, як ми прагнемо його осягнути. Відтак, якщо у розпалі боротьби за свободу хтось спиниться і скаже: «Я надбав її», він насправді доведе, що її втратив.»
3) «... Під сварливою і паскудною оболонкою я завжди приховував глибоке ставлення до життя. я назавжди дистанціювався від своїх батьків, від усіх родичів, адже, не зміг змиритися із взаєминами, з огляду на які розумієш один одного лише наполовину».
- Як характеризує Ібсена вислів його сучасника В. Бергсе: «Зрештою, Ібсен був надзвичайно самовпевненим і часто проголошував, що творив не для сучасників, а для історії. Коли ж одного разу я наважився зауважити, що на це не може розраховувати жоден письменник, що навіть найбільші генії з плином століть призабулися, він кинувся до мене і, ледве стримуючи лють, вимовив: «Відчепись від мене зі своєю метафізикою! Якщо ти забереш у мене вічність, то забереш усе!»?
ІІІ. Аналітичне дослідження п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім»
Перегляд буктрейлера до п’єси «Ляльковий дім».
а) з’ясування первинних вражень-розумінь від прочитання п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім»
- Як читалась п’єса? Що в ній привернуло найбільше вашу увагу? Чому?
- Чим, на вашу думку, цей драматичний твір відрізняється від античної трагедії, п’єс Шекспіра, Мольєра та Гоголя, які ми вивчали раніше?
- Що у творі видалось вам дивним, незрозумілим?
- Як би ви визначили тему п’єси «Ляльковий дім»? Про що, по-вашому, вона?
- На які запитання ви хотіли б отримати відповіді у ході аналітичного дослідження?
Реальна основа твору.
Головна героїня драми мала реальний прототип — норвезьку письменницю Лауру Кілер. Вона для лікування свого чоловіка взяла в банку велику позику, оскільки він відмовився позичати гроші у свого заможного батька. Не змігши вчасно повернути позику і опинившись у скруті, жінка мало не зважилася на підробку платіжного векселя. Після одужання коханий чоловік дізнався про фінансові проблеми дружини. Під тиском оточення він розлучився з нею, забравши дітей. Лауру ж визнали душевно хворою та аморальною особою. Однак згодом пристрасті вляглися і сім’я відновилася.
б) аналітико-інтерпретаційне дослідження твору
- Схарактеризуйте композиційні особливості драми. Спробуйте створити її композиційну формулу. Які особливості композиції ви помітили порівняно з традиційною побудовою класичної п’єси?
Композиція п’єси «Ляльковий дім» має аналітичний характер. Аналітизм її полягає в тому, що твір розпочинається показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Драматург доводить, що злагода, комфорт, у яких живуть його персонажі, а також нібито доброзичливі взаємини між ними є оманою.
Тема твору — духовне пробудження людини, її прагнення вільно проявитися як особистість; становище жінки в суспільстві, бунт проти суспільної моралі.
Ідея — розкриття безправного становища жінки в чоловічому суспільстві; заклик до збереження сімейних стосунків, до злагоди й миру в родині; відновлення загальнолюдських цінностей.
Проблематика:
• жінка і суспільство;
• особистість і суспільство;
• багатство і бідність;
• кохання, шлюб, сім’я;
• відповідальність за свої вчинки;
• материнський обов’язок;
• людська гідність;
• сенс життя і щастя.
Головну увагу письменник зосередив на проблемі прав жінки, але побудова драми, система образів переконливо довели, що доля головної героїні відбила глибинні суперечності сучасного драматургові суспільства.
Жанр твору — соціально-психологічна драма, драма-дискусія.
ТЛ. Соціально-психологічний твір — це твір, у якому у складних, часто екстремальних життєвих ситуаціях, розкрито багатогранні характери героїв у всьому розмаїтті їхнього психологічного функціонування в контексті соціального середовища.
Драма-дискусія — це драма, у якій герої є носіями різних, але добре обґрунтованих поглядів. Конфлікт вибудовано на дискусії і впродовж п’єси її не закінчено, а, навпаки, загострено, фінал залишається відкритим.
У драмі Ібсена «Ляльковий дім» використано прийом ускладнення композиції подіями минулого — звернення до якоїсь великої таємниці, що колись була в житті персонажа. Композицію, яка передбачає викриття фатальних таємниць, що виявляють зовні благополучні, а, по суті, трагічні події твору, називають аналітичною композицією.
Автор використовує в «Ляльковому домі» принцип «кокона», з якого розмотується ціла низка несподіваних подробиць, важливих для розкриття характерів героїв. Також драматург уникає прямих оцінок своїх героїв і залишає незавершений. відкритий фінал.
- Поміркуйте, чому Ібсен залишає фінал твору відкритим?
- Яку роль відіграють у п’єсі авторські ремарки та рекомендації для декораторів та акторів?
- Схарактеризуйте особливості хронотопічних особливостей тексту. Де і коли відбуваються події, зображені у творі? Як ви вважаєте, що в п’єсі Ібсена відіграє визначальну роль - час дії чи її місце? Аргументуйте свої відповіді.
- Спробуйте створити опорно-смислову схему «Художній простір п’єси Генріка Ібсена «Ляльковий дім» та визначити в ньому місце героїв твору.
(Дія відбувається у квартирі Хельмерів)
Двері до кабінету Хельмера |
Піаніно |
Двері до передпокою |
«На стінах гравюри» |
«Затишна кімната обставлена зі смаком, проте недорогими меблями». «На підлозі килими» |
Вікно |
«Етажерка з фарфоровими та іншими дрібничками» |
Кахляна грубка |
|
«Книжкова шафа з книгами в розкішних оправах» |
Двері |
|
Двері |
Нора майже впродовж усієї п’єси знаходиться у цій кімнаті. Чому? |
столик |
Крісла |
Глядачі |
Кілька крісел і качалка |
- Розглянемо жанрову специфіку «Лялькового дому». Звернімося до літературознавчих досліджень твору. Науковці визначають жанр цієї п’єси Ібсена як соціально- психологічну драму, «нову драму», «драму ідей». Користуючись підручником та текстом п’єси, спробуйте навести аргументи, що підтверджують ці наукові висновки. (Генрік Ібсен виводить на перше місце соціальні проблеми, пов’язані з підневільним становищем жінки у сучасній йому Норвегії, піддає критиці моральні устої та закони суспільства, які суперечать особистісній реалізації людини. Тому його «Ляльковий дім», як й інші твори, називають ще й аналітично-інтелектуальною драмою, де зіштовхуються різні ідеї, різні моралі, наявні у суспільстві. Специфічним є те, що сценічно вони втілюються у зображення життя подружжя Хельмерів. Новаторським здобутком Ібсена було те, що він принципово й послідовно піддав критиці моральні підвалини суспільства. До нього цього ніхто в драматургії не робив. Соціально-психологічною цю драму Ібсена називають через перенесення основної драматичної дії із зовнішньої проекції у внутрішній світ героїв, у їхні думки та переживання.)
Ібсенізмам називають новаторський метод у драматургії кінця XIX - початку XX століття. Його розробив у своїй творчості норвезький драматург Генрік Ібсен, автор «п’єс про людську душу».
В основі художніх принципів ібсенізму лежить дискусійність порушених у творі проблем і зображення актуальних для сучасників конфліктів. Прихильники ібсенізму відстоювали необхідність реалістичного змалювання повсякденного життя звичайних людей.
Послідовники Ібсена намагалися пояснити — проаналізувати — різкі повороти в долях своїх героїв, виходячи із соціальних причин. Водночас воші акцентували увагу не на зовнішньому драматизмі обставин, а на внутрішньому конфлікті в душах героїв.
Ібсен, здається, володів здатністю будь-яку загальноприйняту, абсолютно звичну ідею повернути до глядача несподіваним боком, показавши штучність і облудність тої чи іншої норми життя добропорядного товариства, викликавши цим хвилю і здивування, і обурення. Новаторський метод Генріка Ібсена отримав назву ібсенізм.
Перегляд початку п’єси за фільмом-спектаклем «Ляльковий дім» (1973)
(сцени повернення Нори з новорічними подарунками, діалог з Хельмером до приходу фру Лінне)
Бесіда
- Де і коли відбуваються події'? (Напередодні Різдва в квартирі Хельмерів.)
- Звідки повернулася Нора?
- Що ми дізналися про цю родину, переглянувши початок п’єси? Яку роль в цьому відіграє помешкання та речі, які його наповнюють?
- Схарактеризуйте стосунки між подружжям?
- Що вас здивувало? Що видалося штучним? Що вас обурило в ставленні Хельмера до дружини й поведінці Нори? Чому?
- Яким є ваше первинне сприйняття головних персонажів твору? Кому з родини Хельмерів ви більше симпатизуєте на початку п’єси?
- Як акторська гра Ентоні Хопкінса і Кетрін Блум увиразнила ваше уявлення про головних героїв?
- Чи такими ви їх уявляли, читаючи текст?
IV. Рефлексія
- Спробуйте визначити за початком першої дії, що не так в родині Хельмерів?
- Який план найбільше цікавить автора, зовнішній чи внутрішній? Обґрунтуйте.
- Подумайте над словами Г. Ібсена, взятими за епіграф до даного уроку. Яким чином вони пов’язані з авторським задумом «Лялькового дому».
- Визначте головну проблему п’єси. Чи можна вважати, що в ній Ібсен піднімає гендерні проблеми? Аргументуйте. Як це пов’язане зі становищем жінки у норвезькому суспільстві рубежа XIX-XX століть?
- Як би ви визначили сутність основного конфлікту драми Ібсена «Ляльковий дім»?
V. Аргументація й виставлення оцінок за урок
VІ. Домашнє завдання:
Ще раз переглянути зміст п’єси, дібрати цитати до характеристики Нори та інших персонажів твору