Давньогрецький театр - шкільний твір

Давньогрецький театр - шкільний твір

8 клас
ЛІТЕРАТУРА АНТИЧНОЇ ДОБИ ТА СЕРЕДНЬОВІЧНА ЛІТЕРАТУРА

У період культурної першості Афін (V—IV ст. до н.е.) центральне місце в літературі займали драматичні жанри.

Афінський театр V століття до нашої ери був і трагічним (трагедії Есхіла, Софокла, Евріпіда), і комічними (комедії Арістофана). Театр займався питаннями політики і моралі. Це був театр, що усвідомлював свою виховну і наставницьку роль.

При всіх відмінностях грецьких драматургів, у них було щось загальне. Це, насамперед, переконаність у тому, що поет має бути вчителем народу, його наставником. Важко уявити собі виховно-просвітительську роль театру, адже в V столітті до нашої ери не було друкарства, газет, журналів. Театр являв собою єдиний засіб масової інформації, не враховуючи зборів і базарних зборищ.

Ніякий оратор, ніякий рукопис не могли розраховувати на таку кількість слухачів і читачів, як Афінський театр, що вміщав сімнадцять тисяч глядачів. Держава прагнула пропагувати театр серед громадян, і для найбідніших прошарків населення була введена державна допомога на оплату театральних місць. Вистави відбувалися тільки по святах, але починалися вони ранком, а закінчувалися з заходом сонця і розтягувалися на кілька днів.

Успіх авторів, чиї твори представлялися, оцінювали судді, що обиралися навмисне. Перший приз означав для поета перемогу, другий — помірний успіх, а третій — провал. Потрібно відзначити, що кожне драматичне змагання було подією для всього міста, а не тільки для авторів.

Про те, що драматурги справді ставилися до своєї роботи як до педагогічного служіння, свідчить вірш із комедії Арістофана «Жаби», вкладений у вуста Есхіла: «Як наставники учать хлопчиків розуму, так людей уже дорослих — поети». Уроки, що давали поети глядачам, ускладнювалися від автора до автора. До Есхіла в дії брав участь один актор, Есхіл увів другого, а Софокл — третього.

Які ж твори античних драматургів ставилися на сцені давньогрецького театру?

Одна з найвідоміших трагедій Есхіла — «Прикутий Прометей». Прометей зображений як уособлення людської величі, розуму, цивілізації і прогресу. Він вступає в боротьбу із самовладдям богів, відсталістю, пристосовництвом. За словами Маркса, «боги Греції були поранені насмерть» у цьому творі. Есхіл не був супротивником релігії, але його релігія — це, насамперед, вірність етичному початку, уособленням якого є Правда. У трагедії «Прохачки» драматург розвиває тему Правди і називає три вимоги моральності: шанування богів, шанування батьків, гостинне ставлення до чужоземців. Як видно, це ті ж положення, що складають основу християнської віри.

Іншим давньогрецьким драматургом була Софокл (трагедія «Антігона»).

Софокл, як і Есхіл, цікавиться людиною. Для нього звичні біблійні сюжети служили формою, що увібрала в себе життєвий матеріал і глибоке знання людини.

Говорячи про театр Давньої Греції, не можна не згадати і наймолодшого поета цієї епохи — Евріпіда. Твори Евріпіда зрозуміліші сучасному читачеві, тому що теми його трагедій ближче нам, і головна з них — любов і внутрішньосімейні стосунки. Евріпід прагне до найбільшої правдоподібності трагедійної дії.

Останнім великим поетом Древньої Греції був Арістофан — великий комедіограф. Критика Арістофана — насамперед політична. Зовнішня форма арістофанівської комедії дає можливість пародіювати структуру трагедії. У дні драматичних змагань глядачі зранку дивилися трагедію, а надвечір — комедію, яку Арістофан визначав як «виставу, покликану очищати душу не страхом і жалем, а веселощами і сміхом». Найвідоміші комедії Арістофана — «Світ» і «Хмари». Поет, не бентежачись, пародіює молитви, статті законів, релігійні обряди.

Про те, як розвивалася грецька драматургія, та й узагалі література, після Арі-стофана, нам відомо дуже мало, але вона відіграла величезну роль у розвиткові пізніших літератур.

Давньогрецький театр — це ніби дитинство театру. Однак як дитинство накладає відбиток на все подальше життя людини, так і театр Давньої Греції вплинув на наступний розвиток театру. Протягом багатьох століть інтерес до нього не слабкішає.



Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.