Конфлікт романтичних ілюзій та дійсності в романі Ґ. Флобера “Пані Боварі”. Сюжет і композиція роману - Франція - РОМАН ХІХ СТ.

Конфлікт романтичних ілюзій та дійсності в романі Ґ. Флобера “Пані Боварі”. Сюжет і композиція роману - Франція - РОМАН ХІХ СТ.

Усі уроки зарубіжної літератури 10 клас II семестр - Профільний рівень + рівень стандарту - 2018

Мета — формувати компетентності: предметні (знання особливостей перебігу літературного процесу ХІХ ст., життя та творчості Ґ. Флобера; розуміння значення творчості Ґ. Флобера для розвитку романістики; аналітико-дослідницькі навички; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; загальнокультурну: читацькі інтереси; гуманістичний світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

Міжпредметні зв'язки: всесвітня історія.

Основні терміни й поняття: тема, ідея, композиція, боваризм.

Обладнання: портрет Ґ. Флобера, тексти роману “Пані Боварі”, ілюстрації до нього.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

· Які факти із життя Ґюстава Флобера ви запам’ятали? D Розкажіть історію написання роману “Пані Боварі”. D За чиїм образом, згідно із твердженнями літературознавців, змальовано зовнішність та звички Емми Боварі? (Луїзи Колле.)

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Обмірковуючи значення змісту й форми твору, Флобер віддавав перевагу формі: “Немає ані поганих, ані хороших сюжетів. Якість твору залежить не від сюжету, а від його відтворення”. Письменник порушив канонічні правила побудови сюжету: експозиція роману майже вдвічі більша за основну дію, дія роману не завершується смертю головної героїні; автор жодного разу не намагається додати власний коментар. Однак попри все це роман вражає завершеністю та внутрішнім наповненням.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Теорія літератури (запис до зошитів)

Роман Ґ. Флобера “Пані Боварі”

Тема: вульгарно-буденне, зашкарубле життя французької провінції.

Ідея: протест проти егоїзму, бездуховності, душевної зачерствілості; утвердження моральних і духовних цінностей людини.

Провідна думка: у житті людина має орієнтуватися на обраний ідеал, прагнути до чогось світлого й чистого, вірити в реальність свого життя, бачити й цінувати його красу та переваги.

Композиція твору циклічна:

I частина — життя Емми й Шарля до одруження, весілля;

II частина — знайомство з Леоном, стосунки з Родольфом;

III частина — взаємини з Леоном, смерть героїні.

2. Творчо-аналітична робота (у групах)

· У трьох групах складіть сюжетний ланцюжок роману Ґ. Флобера “Пані Боварі”: 1-ша група — I частини; 2-га — II частини; 3-тя — III частини.

Очікувані відповіді

1-ша група. Дитинство Шарля → студентські роки та перше одруження → Шарль зустрічає Руо і його доньку Емму → помирає перша дружина Шарля → Шарль пропонує Еммі одружитися →весілля → нова родина в Тості → розповідь про дитинство Емми та її таємні фантазії → Емма втомлюється → запрошення на бал до маркіза д’Андервільє → бал у палаці у Воб’єссарі → Емма женеться за модою → її нудьга засмучує Шарля, вони вирішують переїхати → Емма вагітна.

2-га група. Переїзд до Йонвіля → знайомство з мешканцями містечка → народження Берти → гра в карти: дружба Емми Боварі й Леона Дюпюї міцніє → подорож на фабрику → байки про майбутнє, де все буде розкішним і багатим → Емма підкоряється життєвим обставинам → Емма зустрічається з кюре Бурнізьєном → Берта поранилася → Леон від’їжджає до Парижа → заможний холостяк Родольф зустрічається з Еммою → ярмарок, Родольф залицяється до Емми → за 6 тижнів Родольф повертається та зваблює Емму, у них починається роман → Біне бачить Емму після одного з її походів до Родольфа → Родольф нервує, адже розуміє, що Емма сприймає їхній роман серйозно → лист від батька змушує Емму розкаятися → операція на нозі конюха Іполита, на яку Шарля надихнув Оме → лікар Каніве змушений ампутувати ногу Іполита через недолугу процедуру, проведену Шарлем Боварі → Емма повертається до Родольфа → сварки зі свекрухою → у Емми з’являється план щодо її заборгованості крамареві лере та про взаємини з Родольфом, але Родольф тікає → Емма сильно захворіла → Шарль по вуха в боргах, але навіть не розуміє, куди зникають гроші → Емма повертається до Бога (вирішує віднині бути хорошою дружиною та матір’ю) → аптекар Оме й кюре Бурнізьєн сперечаються про літературу й театр → Емма зустрічає Леона на виставі “Лючія ді Ламмермур”.

3-тя група. Емма та Леон мають розмову, поїздка до Руанського собору, подорож в екіпажі → Емма йде до Оме, де вона бачить його припаси, зокрема миш’як → помирає старший Боварі, до якого Емма ставилася толерантно → рахунок від Лере, який, попри свої обіцянки, обдурив Емму, використав її, зігравши на її необачності → Емма відвідує Леона → вона домовляється з Шарлем,що відновить уроки гри на піаніно у четвер, а насправді відвідує Леона, з яким у неї роман → Емма вдається до шахрайства з рахунками, вона дуже нервує, оскільки борги збільшуються по спіралі, а вона вже не в змозі їх контролювати → Емма просить грошей у кількох людей, але ніхто не може їй допомогти, навіть Родольф, якому вона практично була ладна продатися → Емма помирає, випивши миш’як → Шарль знаходить листа Емми до Родольфа, помирає.

3. Узагальнення вчителя

— Головна героїня тричі долала шлях від визрівання мрії до її краху: вона створила у своїй уяві ілюзорний світ, шукала його довкола себе — і не знайшла. Гостре розчарування розбило її серце, викликало відразу до життя. Перші два негативні уроки нічого її не навчили: Еммина душа знову почала жити ілюзіями, приреченими на знищення під тиском вульгарної реальності, що зрештою спричинило її самогубство.

Автор порушив проблему одвічного конфлікту між реальним та уявним і майстерно відобразив внутрішній світ героїні. Гігантська розбіжність між реальністю й ілюзією, життя в самообмані, бажання уявити себе іншою, ніж є насправді, призвели до трагічного фіналу. Описане митцем явище виявилося настільки типовим, що згодом дістало назву боваризм (докладніше поговоримо про це на наступних уроках).

Флобер психологічно мотивував кожен учинок персонажів, відмовившись від характерного для раннього реалізму змалювання панівної пристрасті.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

1. Складання сенкана

· Складіть сенкан “Емма Боварі”.

2. Складання опорного конспекту (запис до зошитів)

· Складіть опорний конспект уроку за здобутою інформацією.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивний прийом “Запитання героєві”

· Про що б ви запитали Емму Боварі, якби мали нагоду поговорити з нею? чому у вас виникли такі запитання?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати цитатні й ілюстративні характеристики до образів героїв роману Ґ. Флобера “Пані Боварі”, звернувши особливу увагу на змалювання автором характерів обивателів, що оточували головних героїв.







Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.