Чарльз Діккенс. Різдвяна пісні в прозі. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні)

Чарльз Діккенс. Різдвяна пісні в прозі. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні)

Зарубіжна література 6 клас І семестр розробки уроків

Мета: завершити цілісний аналіз повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; з'ясувати рівень розуміння учнями смислу тексту твору та авторської позиції; дослідити роль творчої сили добра в житті людини на прикладі історії життя Скруджа та його відродження; розвивати та стимулювати вміння школярів оцінювати подій та героїв художнього тексту; сприяти формуванню в учнів кращих людських якостей.

Обладнання: ілюстрації до твору, заключний фрагмент екранізації «Різдвяна історія» (2009), презентація «Святкування Різдва».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Оголошення завдань уроку

III. Робота над темою уроку.

— Стисло, схематично пригадаймо шлях Скруджа до змін.

— Яким ми бачимо Скруджа на початку твору?

— Який художній прийом використовує автор для того, щоб герой замислився над власним життям та зробив перші кроки до змін? (Фантасмагорію.)

— Який результат мандрівок Скруджа в просторі й часі разом із Духами Минулого, Теперішнього та Майбутнього Різдва?

— Зіставте життєві цінності Скруджа на початку твору та після мандрівок.

— Чому автор знову повертає свого героя з фантастичного світу у світ реальний?

Висновок. Починаючи з реального опису подій та життя Скруджа, проводячи його фантастичним світами за одну ніч, автор знову повертає його в реальність, щоб дати можливість у реальному житті змінити себе, змінити життєві орієнтири та цінності, повернутися до людей і добра, відродити, а відтак врятувати душу.

— Як ви гадаєте, яка сила стала вирішальною у відродженні душі головного героя? (Це сила любові до людей, сила добра, що протиставлена в тексті холоду душі, бездушній твердості людини-кременя.)

Аналіз смислу V строфи «Різдвяної пісні в прозі» Чарльза Діккенса «Закінчення»

— Чим відрізняється реальність майбутнього у V строфі від майбутнього, показаного Скруджу Духом Майбутнього Різдва? (У реальному світі Скрудж живий. Мандрівка в часі показала смерть Скруджа та його повне забуття людьми.)

— Як це пов'язано з розділом І тексту та авторським задумом? (У строфі І автор давав можливість Скруджу змінитися в реальному житті (прихід племінника та добродіїв із благодійного товариства, стосунки з клерком, ставлення до Різдва). Скрудж її не використав. Тому автор проводить його через усе власне життя як спостерігача, змушує заново навчитися страждати й радіти, співпереживати й відчувати сором, цінувати життя та людей. Але у світі фантастичному існують тільки тіні, примари, яких бачить Скрудж завдяки чудесним чарам Різдвяної ночі та авторському задуму. Але його ніхто не бачить і не чує, крім Духів. Тому фантастичний примарний світ не може оцінити змін, що сталися зі Скруджем.

Зв'язок між І і V частинами проявляється й у тому, що Марлеєва тінь, відвідуючи Скруджа, попереджала його (це прихована думка самого автора), що добро треба творити, поки ти живий, тому що може бути запізно. У І строфі Скрудж спостерігає за духами грішників, що мали спокутувати свої життєві провини. Холодний і твердий, як кремінь, Скрудж побачив, що «усі муки тих привидів були від того, що вони вже хотіли допомогти нещасним людям, але навіки втратили змогу до того».)

— Яку можливість дає автор Скруджеві, змінивши його внутрішню сутність під час фантастичних мандрівок із Духами й чому він дає її в реальному житті? Знайдіть підтвердження своїх думок у тексті V строфи. («Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім!» Скрудж прагне творити добро в реальному світі, адже саме тут герой має цю змогу, й доля дає йому шанс. Авторові було важливо, щоб і читачі замислились над тим, що добро необхідно встигнути зробити, поки ти ще живий, поки не пізно. «Майбутнє належало йому», «можна було ще каятися».)

— Прослідкуємо за текстом, як змінилась поведінка Скруджа. Зверніть увагу на те, чи відбулися зміни в зовнішності героя порівняно з тим, яким він був на початку твору. Чому це сталося?(«Скрудж був такий зворушений, що голос його тремтів і не слухався його», «...він ридав, і все обличчя його було облите слізьми».)

Колективне створення порівняльної таблиці «Скрудж на початку «Різдвяної пісні в прозі» Чарльза Діккенса та в кінці твору»

На початку повісті Строфа І «Марлеєва тінь»

У кінці повісті Строфа V «Закінчення»

- твердий, як кремінь»

«почуваю себе легким, як пилинка, щасливим, як ангел; веселим, як школяр; у мене голова крутиться, як у п’‎яного»

як той слимак»

холод у душі»

- холодній іній лежав у нього на голові, бровах і на сухім підборідді»

Скрудж злий, жадібний і жорстокий

Скрудж добрий, веселий і щедрий

— Чому тепер він весь час сміється та приспівує?

— Як тепер Скрудж ставиться до Різдва? Чому?

— З якою метою автор порівнює Скруджа з дитиною? («Я зовсім як дитина!... Я з охотою згоджуюся бути дитиною». Для Скруджа починається нове життя на основі любові й добра, для нього це зовсім не знайоме, нове, йому належить, як дитині, вчитися творити добро. А значить у нього попереду ще ціле життя!)

— Як ви думаєте, чому Скрудж не міг всидіти вдома у Різдвяний ранок? (Скрудж виходить до людей, він вже не може знаходитися в замкненому просторі. Він, який завжди зневажав людей, тепер хотів бачити людей, говорити з ними, бажати веселого Різдва, робити для них приємне. Відкрилася для спілкування з людьми його душа!)

— Який смисл вкладає автор у зміну пейзажу в строфі V? Зіставте його з пейзажами у строфі І (напередодні Різдва) та у строфі III (Різдвяний ранок під час мандрівки з Духом Теперішнього Різдва).

— Поміркуйте, з якою метою автор змінює пейзажі? (Спочатку пейзаж відповідає холоду в душі Скруджа, підкреслює те зло, що існує серед людей. У третій строфі благотворна сила Різдва переборює туман, морок і темряву. Людські душі у своїй любові, вірі та милосерді підносяться над природним холодом і пітьмою. і тепер у V строфі нарешті в реальному світі світить сонце. Це зовсім не випадково! Задум автора замкнувся в завершене композиційне коло - гармонія душі й природи: змінився Скрудж, в унісон його відродженню відбуваються зміни й у природі - світить Сонце! Велична перетворююча сила добра, любові, віри, Різдва - це реалізація авторського задуму в історії Скруджа.)

— Як ви думаєте, чому Скрудж починає відразу робити добрі справи? Схарактеризуйте їх.

(Він посилає велетенську індичку сім'ї Боба Кретчита до Різдвяного столу.

Йде в гості до свого племінника.

Підвищує своєму клеркові заробітну платню.

Допомагає вилікуватися Тайні Тімові.

З радістю виділяє великі кошти на допомогу біднякам.

Славить і шанує Різдво.

Змінює своє ставлення до людей - поважає й любить їх незалежно від їхнього майнового стану, піклується про всіх, з ким його зводить доля.)

— Як ці добрі справи пов'язані з авторським задумом? (Чарльзу Діккенсу важливо було знову нагадати людям про найважливіші цінності життя - любов до рідних і близьких.)

Автор проводить нас у художньому просторі повісті з реального світу, сповненого зла й холоду, у світ фантастичний, світ очищення душі й змін людини на краще, а з нього повертає до реальності, але вже свідками великого чуда відродження душі головного героя.

Композиційна формула твору

Висновок. Результатом переплетіння реального й фантастичного є перетворення Скруджа. Скрудж на початку і Скрудж у кінці твору — це абсолютно інші, протилежні за уподобаннями й діями люди.

— Як перетворення Скруджа вплинуло на зміни в місті, у всьому світі?

— Який художній прийом використав автор? (Автор використав гіперболу. Добрий Скрудж робить добрим старий Лондон, інші добрі старі міста, добрий старий світ.)

— До якого висновку спонукають читача ці гіперболічні перетворення? (Авторові було важливо, щоб люди зрозуміли, що благополуччя й доброта світу, кожного міста залежить від кожної людини. Якщо всі будуть жити за законами добра, то вони стануть царювати в усьому світі.)

— Чому Скрудж вважав людей, що насміхались із його перетворення сліпцями?

— Чи можна сказати, що зі зміною на краще Скруджа змінився весь світ? («...завжди знайдуться люди, охочі сміятись з усякого добра, з усього хорошого та величного».) Порівняйте з історією першої казки Г. Андерсена «Снігова Королева» про дзеркало та його скалки).

— Як ви думаєте, чому автор закінчує повість такими словами: «Дай, Боже, щоб те саме можна було сказати про нас усіх! Отже, прокажімо за маленьким Тайні Тімом: «Нехай буде над кожним з нас благословення Бога, його любов і ласка!»?

— Чи хочете ви щось додати стосовно того, чому Діккенс назвав свій твір «Різдвяною піснею в прозі»? (Життя оновленого Скруджа перетворилося на прекрасну пісню.)

IV. Аналіз участі школярів у роботі на уроці, аргументація оцінок

— Чи залишилися у вас ще питання стосовно змісту повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»?

— Які почуття вас сповнюють? Можливо, вам хочеться сказати щось приємне одне одному? (Надається можливість висловити це в домашній роботі.)

V. Домашнє завдання:

1. Написати твір-роздум «Мої почуття та роздуми, викликані повістю Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» або дати розгорнуту відповідь на питання «Чому необхідно поспішати творити добро?» (посилаючись на текст «Різдвяної пісні...»)*, прочитати оповідання М. Гоголя «Ніч перед Різдвом».







На нашому Youtube каналі публікуються відео скорочених творів класиків зарубіжної літератури. Переходьте на канал, підписуйтесь та слідкуйте за новими публікаціями. Кожен день ми додаємо щось новеньке.