ПЕРЕДМОВА - КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
Розробки уроків - Зарубіжна література 8 клас - 2016 рік
Плани-конспекти створені для допомоги вчителям-словесникам, які читають курс «Зарубіжна література» у 8 класі.
Посібник містить розробки 70 уроків і календарний план. Уроки розподілено на темами, передбаченими чинною програмою курсу:
1) «Вступ»;
2) «Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури»;
3) «Античність»;
4) «Середньовіччя»;
5) «Відродження»;
6) «Бароко і класицизм»;
7) «Література ХХ-ХХІ ст.».
У виданні враховано кількість годин, відведених програмою на текстуальне вивчення творів, позакласне читання та розвиток мовлення.
Наприклад, автор пропонує такі уроки з позакласного читання: «Трагедія Софокла «Антігона». Доля головної героїні трагедії», «Життєвий шлях і творчість Рудакі», «Життя і творчість іспанського драматурга Лопе де Веги. Головні образи, конфлікт та ідея комедії «Собака на сіні»», «Суспільні та моральні проблеми комедії Д. Фонвізіна «Недоросток»», «Життя і творчість І. Буніна. Протиставлення зовнішньої краси внутрішньому моральному каліцтву в оповіданні «Красуня»».
Для розвитку зв’язного мовлення призначено нестандартні за формою проведення уроки: диспут «Істинний герой, поняття про честь і зраду в середньовічному епосі «Пісня про Роланда»», урок- семінар «Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві» та ін.
Окрім того, видання містить розробки уроків для контролю знань, умінь та навичок учнів із кожної темп. А завершує цикл уроків узагальнювальне заняття «Літературний калейдоскоп» у формі змагання.
За допомогою видання вчитель зможе зробити уроки цікавими, адже в запропонованих сценаріях уроків використано найрізноманітніші види роботи:
- бесіда за змістом теоретичного матеріалу або художнього твору;
- виконання завдань у групах;
- робота з картками;
- обговорення епіграфів до уроків;
- повідомлення учнів;
- виконання вправи «Заверши речення»;
- конспектування повідомлення за планом;
- виразне читання творів;
- самоперевірка засвоєння матеріалу;
- заповнення таблиць і будування схем;
- написання контрольних творів;
- виконання контрольних завдань різних рівнів складності.
Заохотити учнів до вивчення літературних творів покликані також нестандартні уроки, що згадувалися вище.
Робота з посібником передбачає використання сайту interactive.ranok.com.ua. Зміст виступів учителя та повідомлень учнів викладено за наведеним посиланням.
У викладі теоретичного матеріалу, біографій авторів, у повідомленнях учнів використано не тільки літературознавчу, а й мистецтвознавчу, культурологічну інформацію, що зацікавить учнів, надихне на самостійні пошуки.
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ (70 годин)
№ з/п |
Тема уроку |
Кількість годин |
Дата |
Примітки |
Вступ |
||||
1 |
Література і культура. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії |
|||
2 |
Роди літератури: епос, лірика, драма. Їхні характерні ознаки |
|||
Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури |
||||
3 |
Світові релігії. Священні книги народів світу. Загальнокультурне значення священних книг |
|||
4 |
Веди як пам'ятка індоєвропейської словесності II—І тисячоліть до н. е. Образи ведійської міфології |
|||
5 |
Біблія: структура, символічний зміст, ключова ідея книги |
|||
6 |
Старий Заповіт. Розповідь про створення світу. Моральний зміст сюжетів про Каїна і Авеля та десяти заповідей |
|||
7 |
Новий Заповіт. Моральний зміст Нагірної проповіді Христа. Художні та ідейні особливості притч про сіяча і немилосердного боржника |
|||
8 |
Розвиток зв'язного мовлення. Конференція «Утілення сюжетів і образів Біблії в мистецтві» |
|||
9 |
Коран — головна книга ісламу. Будова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя |
|||
10 |
Контрольна робота № 1 за темою «Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури». Написання твору |
|||
Античність |
||||
11 |
Поняття про античність. Культура Давньої Греції та Риму. Основні риси, періоди, роди і жанри античної літератури |
|||
12 |
Міфи троянського циклу: «Троя», «Паріс викрадає Єлену», «Троянський кінь». Ключові образи циклу |
|||
13 |
Твір Гомера «Іліада». Епізод двобою Ахілла й Гектора. Образи ахейського та троянського героїв |
|||
14 |
Образи Ахілла й Пріама у двадцять четвертій пісні «Іліади» Гомера. Гуманістичний зміст «Іліади» |
|||
15 |
Лірика Давньої Греції: виникнення, основні види. Творчість Тіртея. Уславлення хоробрості в поезії Тіртея «Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну...» |
|||
16 |
Життя і творчість Сапфо. Звернення до богині кохання у вірші «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто...») |
|||
17 |
Особливості давньогрецького театру. Основні жанри давньогрецької драми. Трагедія Есхіла «Прометей закутий» |
|||
18 |
Трагедія Есхіла «Прометей закутий»: конфлікт, центральний образ, ідея твору |
|||
19 |
Урок поза класного читання. Трагедія Софокла «Антігона». Доля головної героїні трагедії |
|||
20 |
«Золота доба» давньоримської літератури. Життя і творчість Вергілія. Міфологічна основа поеми Вергілія «Енеїда». Заспів до поеми |
|||
21 |
Поема Вергілія «Енеїда». Утвердження ідеї величі Римської держави у творі |
|||
22 |
Життя і творчість Квінта Горація Флакка. Тема мистецтва і призначення митця у творі Горація «До Мельпомени». Розуміння автором значення свого доробку |
|||
23 |
Життя і творчість Публія Овідія Назона. Трагедія відторгненого поета в автобіографічній елегії X («Життя поета») з циклу «Сумні елегії» |
|||
24 |
Контрольна робота №2 за темою «Античність» |
|||
Середньовіччя |
||||
25 |
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі та специфічні ознаки. Релігія, філософія та культура в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході і Сході |
|||
26 |
Своєрідність середньовічної китайської літератури. Китайський лірик Лі Бо. Основні теми і мотиви творчості поета. Своєрідність пейзажів у віршах «Печаль на яшмовому ґанку», «Сосна біля південної галереї» |
|||
27 |
Китайський поет Ду Фу. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і дума про батьківщину у віршах «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид» |
|||
28 |
Розквіт персько-таджицької лірики, її видатні представники. Життя і творчість Омара Хайяма. Жанр рубаї. Роздуми про життя людини у філософських рубаї Хайяма |
|||
29 |
Утвердження права людини на щастя, прагнення до радощів життя в поезії Омара Хайяма. Лаконізм і тематична різноманітність рубаї поета |
|||
30 |
Урок позакласного читання. Життєвий шлях і творчість Рудакі |
|||
31 |
Французький середньовічний героїчний епос. «Пісня про Роланда». Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій |
|||
32 |
«Пісня про Роланда»: патріотична тема твору, зображення героїчної боротьби франків проти іновірців |
|||
33 |
Образ Роланда — головного героя поеми «Пісня про Роланда». Хоробрість і могутність лицаря |
|||
34 |
Розвиток зв'язного мовлення. Диспут «Істинний герой, поняття про честь і зраду в середньовічному епосі "Пісня про Роланда"» |
|||
35 |
Життя і творчість італійського поета Данте Аліг'єрі. Сонет 11 («В своїх очах вона несе Кохання...»). Утілення в сонеті краси високого почуття кохання |
|||
36 |
Контрольна робота №3 за темою «Середньовіччя» |
|||
Відродження |
||||
37 |
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Характерні риси ренесансної культури і літератури. Поняття про гуманізм |
|||
38 |
Життя і творчість Франческо Петрарки. Лірична збірка Петрарки «Канцоньєре». Тема кохання в сонетах №61, 132. Образ ліричного героя |
|||
39 |
Англійське Відродження та його видатний представник Вільям Шекспір. Життя і творчість В. Шекспіра. Особливості сонетів поета. Ідейний зміст сонета №66 |
|||
40 |
Тема кохання в сонетах Вільяма Шекспіра №116, 130. Образ «смаглявої леді» |
|||
41 |
Театр англійського Відродження. Трагедія В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта». Конфлікт справжнього почуття і забобонів у трагедії |
|||
42 |
Оспівування чистого пристрасного кохання в п'єсі В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта». Трагедія і торжество кохання героїв |
|||
43 |
Ідейно-художні особливості трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» |
|||
44 |
Розвиток зв'язного мовлення. Урок-семінар «Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві» |
|||
45 |
Життєвий шлях М. де Сервантеса. Історія створення роману «Дон Кіхот». Пародійний характер твору |
|||
46 |
Образ головного героя роману М. де Сервантеса «Дон Кіхот». Мандри Дон Кіхота в пошуках справедливості |
|||
47 |
Дон Кіхот і Санчо Панса як утілення високої мрії і прагматизму (за романом М. де Сервантеса «Дон Кіхот») |
|||
48 |
Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності в романі М. де Сервантеса. Поняття «донкіхотство». Широта філософського змісту твору |
|||
49 |
Урок позакласного читання. Життя і творчість іспанського драматурга Лопе де Беги. Головні образи, конфлікт та ідея комедії «Собака на сіні» |
|||
50 |
Контрольна робота №4 за темою «Відродження» |
|||
Бароко і класицизм |
||||
51 |
Бароко як художній напрям у європейській літературі та інших видах мистецтва. Видатні представники європейського бароко |
|||
52 |
Луїс де Гонгора-і-Арготе. Вірш «Галерник». Тема людини і долі у творі. Образ ліричного героя |
|||
53 |
Життя і творчість Джона Донна. Цикл «Священні сонети». Напруга почуттів ліричного героя в сонеті №19 («Щоб мучить мене...») |
|||
54 |
Історичні умови, філософське та естетичне підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. Життя і творчість Мольєра |
|||
55 |
Мольєр — майстер класицистичної комедії. Висміювання в комедії «Міщанин-шляхтич» безпідставних претензій пана Журдена на аристократизм |
|||
56 |
Тематика і проблематика твору Мольєра «Міщанин- шляхтич». Загальнолюдське значення комедії |
|||
57 |
Засоби творення комічного в комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич». Роль сміху у творі |
|||
58 |
Урок позакласного читання. Суспільні та моральні проблеми комедії Д. Фонвізіна «Недоросток» |
|||
59 |
Контрольна робота №5 за темою «Бароко і класицизм». Написання твору |
|||
Література XX—XXI ст. |
||||
60 |
Видатний представник французької літератури XX ст., підкорювач неба і письменник Антуан де Сент-Екзюпері. Життя і творчість письменника |
|||
61 |
Знайомство з головним героєм казки-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» |
|||
62 |
Вигаданий космос і реальні людські взаємини в казці А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» |
|||
63 |
Діти й дорослі в казці А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Суть протиставлення світу дитинства і світу дорослих |
|||
64 |
Художня своєрідність казки А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»: особливості жанру, зміст символічних образів |
|||
65 |
Розвиток зв'язного мовлення. Твір-роздум «Розмова з маленьким принцом» (уявний діалог з літературним героєм про найважливіші проблеми життя) |
|||
66 |
Життя і творчість Річарда Баха. Повість «Чайка Джонатан Лівінгстон». Утілення в образі чайки Джонатана людського прагнення до високої мети |
|||
67 |
Сюжет твору Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» як метафора людського буття. Художній конфлікт і можливість його подолання. Притчевий характер твору |
|||
68 |
Урок поза класного читання. Життя і творчість І. Буніна. Протиставлення зовнішньої краси внутрішньому моральному каліцтву в оповіданні «Красуня» |
|||
69 |
Контрольна робота №6 за темою «Література XX—XXI ст.» |
|||
Узагальнення вивченого |
||||
70 |
Змагання «Літературний калейдоскоп». Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого протягом року |