Оноре де Бальзак. Повість Гобсек. Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення

Оноре де Бальзак. Повість Гобсек. Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення

Зарубіжна література 9 клас ІІ семестр - розробки уроків

Мета: дослідити історію деградації особистості Гобсека, розкрити проблему згубного впливу золота на людину; дослідити основні прийоми, використані письменником для зображення образу Гобсека, глибинну суть його характеру; розвивати життєво необхідні компетенції: вміння вдумливо читати й аналізувати текст, висловлювати та обґрунтовувати свої думки, активізувати словниковий запас, розвивати критичне мислення учнів, уміння працювати з різними джерелами інформації, уміння працювати в команді, уміння зіставляти літературу й життя; виховувати інтерес до творчості письменників-реалістів; зорієнтувати сучасну молодь на вибір істинних цінностей, активної життєвої позиції, філософського ставлення до життєвих проблем.

Обладнання: портрет Оноре де Бальзака, ілюстрації до повісті, презентація.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Перебіг уроку

«Людська комедія» - це організм,

у якому замість крові циркулюють гроші.

Андре Вюрмсер

І. Мотивація навчальної діяльності.

Завдання. Розгадавши кросенс, визначити основне слово уроку.

Учитель. На уроках ми вивчаємо класичну літературу, в якій порушуються проблеми минулих часів. Здається, для чого нам вивчати ці твори, коли нас сьогодні хвилюють зовсім інші проблеми? Але тема грошей, що не раз висвітлювалась на сторінках класичної літератури, є актуальною й нині. Зверніть увагу на тему уроку «Невже все зводиться до грошей?». Щодня ми маємо справу з грішми, постійно від них залежимо. Тож сьогодні, спираючись на повість Бальзака «Гобсек», маємо знайти відповіді на такі запитання:

• Що таке гроші?

• Що вони дають людині?

• Чого не можна купити за гроші?

• Чи справді гроші правлять світом?

• Чи змінюють гроші людину? Як?

Протягом уроку будемо досліджувати ці проблеми на прикладі героїв повісті «Гобсек», зокрема на прикладі життя самого Гобсека.

II. Робота над темою уроку.

Учитель. Дервіль розповідає нам історію життя Гобсека. Що вам запам’‎яталося найбільше з розповіді Дервіля?

• Уявіть собі жовтувато-бліде, тьмяне обличчя, я назвав би його місячним ликом, бо воно скидалося на позолочене срібло, з якого зійшла позолота. (Порівняння з дорогоцінним металом).

• Риси його обличчя - непорушні, холодні, як у Талейрана, були мов вилиті з бронзи. (Талейран - хитрий дипломат. Порівняння з коштовним металом).

• Його маленькі очі, жовті, як у тхора, були майже зовсім без вій і боялися світла; тому він захищав їх козирком старого картуза. (Хижак).

• Губи в нього були тонкі, як у алхіміків та старезних дідів на картинах Рембрандта або Габріеля Метсю. (Алхіміки намагалися добувати золото).

• Його вчинки з тієї миті, коли він прокидався і до нападів кашлю ввечері, були розмірені, як коливання маятника.

• Це була якась людина-автомат, котру нібито щоденно заводили.

• Наслідуючи Фонтенеля, він заощаджував свою життєву енергію, приборкуючи в собі всі людські почуття. (Французький письменник. Дожив до 100 років).

• Життя його текло так само безшумно, як пісок у старовинному пісковому годиннику. (Він невблаганний, як час. Він - лихвар).

• Надвечір людина-вексель ставала звичайною людиною, а злиток металу в її грудях - людським серцем.

• Він скидався на статую Вольтера, освітлену вечірніми вогнями. (Мудрий, як Вольтер).

• Узимку головешки в каміні, завжди присипані купкою попелу, диміли, ніколи не розгоряючись полум’‎ям. (Скупість по відношенню до себе).

• Будинок і його господар були схожі один на одного - мов скеля і устриця, що приліпилася до неї.

Учитель. Який висновок можна зробити? (У зображенні рис обличчя переважає жовтий, бронзовий, мармуровий колір - це колір дорогоцінних металів: золота, срібла, бронзи).

Чи хотіли б ви спілкуватися з людиною, в якої така зовнішність? (Гроші спопелили серце Гобсека, і це відбилося на його зовнішності).

Учитель. А давайте звернемося до самого Гобсека. Домовимось, кожний ряд - це невелика команда. Ви маєте право по черзі поставити Гобсеку кілька запитань.

• Що ви можете розказати про себе?

Я лихвар. Я дуже багата людина. Але, дивлячись на мене, ніхто цього не скаже. Одягнений я як жебрак, живу в бідності, харчуюся абияк. Зустрівши мене на вулиці, ви захочете дати мені милостиню. Але не поспішайте...

• Як ви думаєте, чому Бальзак дав вам таке прізвище?

Моє прізвище у перекладі з англійської - «глитай, живоглот», дослівно з французької - «суха горлянка». Я накопичую гроші, у мене їх багато, і я не можу зупинитися. Гроші - сенс мого життя.

• Чому ви обрали професію лихваря?

Лихвар керує світом. Я розбагатів на злочинних операціях і авантюрах, тепер мені не потрібно ризикувати життям заради багатства. Моє становище міцне і стійке в суспільстві.

• Хто ваші клієнти?

Під моїм контролем - золота молодь, актори і художники, світські люди, гравці - дуже приємна частина паризького суспільства.

• Яку освіту ви маєте?

Я не закінчував навчальних закладів, але багато мандрував, вивчав живопис, перепродував картини старих майстрів. Я займався самоосвітою. Прекрасно розбираюся в юриспруденції, літературі, психології.

• Чому ви полюбляли залишати в будинках багатіїв на килимах брудні сліди?

Не з дріб’‎язкового самолюбства, а щоб дати їм відчути пазуристу лапу Невідворотності.

• Чи знаєте ви, що на світі є почуття, жінки?

Мої почуття - це інстинкт самозбереження.

Моя насолода - це Золото!

• У чому, на вашу думку, полягає щастя? Чи вважаєте ви себе щасливою людиною? У чому щастя? Воно або у сильних почуттях, що підточують життя, або в розмірених заняттях, які перетворюють його на добре відрегульований англійський механізм. Я обираю друге.

Я вважаю себе щасливим, адже володію світом, не стомлюючи себе, а світ не має наді мною ані найменшої влади.

• Чи цікаво вам жити, адже ви постійно думаєте про гроші, ніколи не розважаєтесь? Для мене найкраща розвага - зазирнути в людські серця, в найпотаємніші куточки люд ської душі. Життєвий досвід і знання людських характерів зробили з мене справжнього психолога, навіть провидця. Уже після першого векселя і зустрічі з Максимом де Грай я зрозумів майбутнє Анастазі де Ресто та її сім’‎ї.

• Скільки ж таких «вершителів доль людських» у Парижі?

Таких, як я, в Парижі чоловік десять; ми вершителі доль людських - тихенькі, нікому невідомі. Ми становимо священний трибунал інквізиції, де аналізуємо вчинки багатих людей і завжди вгадуємо правильно.

• Чи існує для вас Бог? Чи вірите ви в Бога?

Я сам - Бог! «Я з’‎являюсь як кара, як докір

сумління». «У мене погляд, як у Господа Бога, - я читаю в серцях. Від мене нічого не сховається. А хіба можуть у чомусь відмовити тому, у кого в руках мішок золота?»

• У що ви вірите?

Я вірю в безмежну силу і владу золота. Гроші - це товар, який можна вигідно продати і купити. «Золото - ось духовна цінність нинішнього суспільства». Тільки золото може дати людині абсолютну, реальну владу над світом».

• Чим для вас є життя?

Життя? Хіба це не машина, яку руйнують гроші?

• Для чого вам така кількість грошей? Що вони вам дають?

Я всім натішився і переситився. А тепер люблю тільки владу та гроші заради самого володіння владою та грошима. Отут ... містяться терези, на яких зважуються спадщина й інтереси всього Парижа.

• Яка думка була для вас нестерпною?

Що хтось може заволодіти моїм багатством.

• Якби ви подивилися на фінал свого життя з боку, чи були б ви ним задоволені?

Помирати, розлучатися з багатством не бажає ніхто. Але я нічого не хочу змінювати. Це - мій вибір, це - моє життя. Життя, якому дають рух гроші!

Учитель. Ви з’‎ясували в самого Гобсека все, що вас цікавило. А як зрозуміти слова Дервіля, що Гобсек є «фантастичною постаттю, ідолом, утіленням влади золота; ненажерливим удавом»?

Гобсек - раб золота. Саме це зруйнувало його душу, зробило черствим, холодним, безжальним, жорстоким. Це живоглот, який не може наїстися.

Учитель. Чому ж саме Дервіль називав Гобсека «найделікатнішою й найчеснішою людиною в усьому Парижі»? Він мав на увазі не його фінансові і моральні принципи, а його бездоганну чесність, точність, педантичність, скрупульозність, вимогливість у дотриманні угод грошового документа, які високо цінуються у комерційному світі. «У ньому живуть двоє: скнара і філософ, істота підла і висока. Якби я вмер, лишаючи сиріт, Гобсек став би їм опікуном».

Учитель. Ми говоримо про неоднозначність образу Гобсека, і щоб довести це, маємо провести дослідження:

• Команда І визначає все позитивне в образі Гобсека.

• Команда II - все негативне в образі Гобсека.

• Команда III відповідає на запитання: чому Г обсек неоднозначний образ?

Команда І.

• Гобсек підтримує дружні стосунки з Дервілем.

• Великодушна людина: відчуває жаль при спогляданні злиднів, що загрожують графині де Ресто. Гобсек «майже розчулився», побачивши кімнату швачки Фанні Мальво.

• Освічена людина: знає всі тонкощі юриспруденції, добре розбирається на політиці, мистецтві (не випадково автор порівнює його зі статуєю Вольтера - одного з найосвіченіших людей свого часу).

• Чесна людина. Діамант Анастазі де Ресто коштував 1 200 франків, 200 франків Гобсек повернув Максиму де Трай. Отримавши фідеїкоміс, він не користується вигідною ситуацією і не «гріє руки» на спадщині графа, а, навпаки, збільшує її.

• Передбачлива людина. Синові графа де Ресто - Ернесту він виділив мало коштів до повноліття. «Нещастя - кращий учитель. У нещасті він багато чого навчиться, дізнається ціну грошам, ціну людям», - так пояснював Г обсек це рішення.

• Блискучий фінансист. Починав він усе з власної праці й завдяки економічному мисленню досяг значних результатів.

• Гобсек має гострий розум. Може передбачити і фінансові, і життєві ситуації.

• Прекрасний психолог. Він знає низьку і підступну натуру людей, подібних до Максима де Трая. Саме тому відмовився прийняти його виклик на дуель, досить влучно зауваживши: «Щоб пролити свою кров, треба її мати, милий мій, а у тебе в жилах замість крові - багно».

• Провидець, який передрік трагедію сім’‎ї де Ресто по першому непогашеному векселю.

Команда II.

• Гобсек - багата людина (усього десять чоловік у Парижі можуть рівнятися з ним), але він ледь животіє. Боїться афішувати своє багатство (не підняв золотий).

• Ненавидить усю свою рідню. Боїться спадкоємців.

• Зосередив у своїх руках владу над світом: «...я володію світом, не втомлюючи себе». При цьому сам ходить по клієнтах, принижуючись збирає платежі.

• Він позбавлений будь-яких людських почуттів: «людина-автомат», «людина- вексель», «золотий істукан».

• «Дикун» (відчував «злісне торжество дикуна, який заволодів блискучими камінцями» після придбання діамантів графині).

• Лихвар.

• Гобсек - фантастична постать, ідол, втілення влади золота.

• Скупердяй, ненажерливий удав, у якого все гниє і пропадає.

Команда III.

• Гобсек поневірявся 20 років, пережив багато: романтичні пригоди, голодні дні, розтоптане кохання, нажите і втрачене багатство, смертельні небезпеки. Усе перепробував, щоб розбагатіти, і зрозумів:

• «Життя - це складне, важке ремесло, і треба докласти зусиль, щоб навчитися жити».

• «Непохитне тільки одне-єдине почуття, яким наділила нас природа: інстинкт самозбереження».

• «Із усіх земних благ є тільки одне досить надійне, щоб людина прагнула його. Це... золото».

• «У золоті зосереджені всі сили людства».

• «Людина скрізь однакова: скрізь іде боротьба між бідними і багатими, скрізь. І вона неминуча. Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші».

• «У мене принципи змінюються згідно з обставинами».

• «Я досить багатий, щоб купувати людську совість».

• «Золото - ось духовна суть усього теперішнього суспільства».

• «А хіба можуть у чомусь відмовити тому, у кого в руках мішок золота?».

• «Я володію світом, не стомлюючи себе, а світ не має наді мною ані найменшої влади».

Це - філософія золота, поклоніння «золотому тільцю» - життєва філософія не тільки Гобсека, не тільки французького суспільства XIX століття, а й нашого - XXI.

У Гобсека є як позитивні, так і негативні риси. Від природи йому були притаманні людські почуття, але жорстоке суспільство та інстинкт самозбереження змусили Гобсека винищити їх у собі, перетворитись на золотого істукана. Отже, Гобсек -* неоднозначний образ.

Учитель. Давайте ще трішки пограємо: створимо буквений портрет головного героя твору. До кожної букви запишіть риси характеру (позитивні та негативні) Гобсека.

Позитивні

Букви

Негативні

Гострий розум, «голландець, вартий пензля Рембрандта»

Г

Грошолюб

Ощадливість, освіченість, обережність

О

Обмеженість

Благородство, бажання працювати

Б

Безсердечність, байдужість

Самовладання, спостережливість, скромність

С

Скупість, скритність

Енергійність, економність

Е

Егоізм

Комерційний хист

К

Кам’‎яна душа

Учитель. Які висновки ми робимо?

Гобсек - це складна і суперечлива особистість. Проте він не виявляв своїх кращих якостей: нікого не врятував, нікому не допоміг, не приніс щастя, радості оточуючим. У нього все підпорядковано одній пристрасті - грошам.

Учитель. А хіба так повинна жити людина?

Прожити треба так, щоб про тебе ще довго пам’‎ятали, щоб залишити по собі добрий слід. Недаремно народна мудрість говорить: «Життя прожити - не поле перейти». Учитель. Нині в Україні є багато людей, які мають мільйонні, мільярдні статки. Для одних гроші - це пристрасть, як у Гобсека, для інших - засіб для досягнення мети. Як ви думаєте, для чого потрібні гроші? Маючи гроші, людина може навчатися, займатися улюбленою справою, благодійністю чи меценатством, мандрувати, смачно їсти, гарно вдягатися. Для підтримання здоров’‎я, а тим більше у боротьбі з важкими хворобами, також потрібні чималі гроші.

Учитель. Чи бувають такі ситуації, коли гроші взагалі не потрібні?

Так, наприклад, Робінзону Крузо на безлюдному острові вони були не потрібні. Немає цивілізації - не потрібні гроші.

Учитель. Сучасне життя. XXI століття. У Північній Кореї гроші відсутні. Люди працюють на виробництві, отримують картки, потім їх отоварюють. Народ бідує, страждає, молодь не може покинути країну, не має змоги здобути освіту за кордоном. А керівники держави живуть прекрасно, маючи величезні багатства.

А чи можете ви назвати людей, які не шкодують своїх статків на благородні справи? Петро Яцик заснував міжнародний благодійний фонд «Ліга українських меценатів» і був його почесним президентом.

Марк Цукерберг - творець Фейсбуку, щороку жертвує мільйони доларів на реалізацію різноманітних благодійних програм.

Анджеліна Джолі і Бред Пітт цьогоріч віддали 6,8 млн доларів на благодійність. Нещодавно вони створили ексклюзивну колекцію коштовностей, відсоток від продажу всіх виробів буде перераховано на рахунок організації «Освітнє партнерство для дітей конфлікту».

Учитель. Згадайте, можливо, раніше (ХІХ-ХХ ст.) багаті люди в звичайних ситуаціях, не екстремальних, теж допомагали бідним?

Симиренко своїм коштом видав «Кобзар» Т. Шевченка.

З кріпацької неволі Т. Шевченка було викуплено завдяки Карлу Брюллову.

Станіслав Потоцький створив прекрасний парк «Софіївка» для красуні-гречанки Софії. Він міг по-іншому витратити свої кошти, але любов творить чудеса.

Був меценатом, допомагав художникам, організовував виставки Третьяков. У Москві є знаменита Третьяковська галерея.

Сава Мамонтов свій будинок в Абрамцево під Москвою перетворив на мекку для художників і музикантів. Там жили і працювали Рєпін, Суріков, Полєнов, Васнецов, Врубель, Лєвітан, Серов. У Рєпіна в Абрамцево виник задум «Запорожців», Васнецов у мамонтовському маєтку створив усі свої знамениті полотна: «Аленушка», «Богатирі», «Іван-Царевич на сірому вовкові».

Владислав Городецький - знаменитий архітектор, зводив житлові будинки і вілли, заводські корпуси й магазини, виставочні павільйони і школи. За свої кошти, із свого цементу у Черкасах та Умані він будував гімназії, у Печорах - мавзолей Потоцьких, у Сімферополі - фабрику штучного льоду... Вершиною творчого злету Городецького став його власний «Будинок з химерами» в Києві, який він спорудив до свого сорокаріччя - у 1903 році. Владислав Городецький на нестатки не скаржився: жив у розкішному маєтку, мав віллу в Криму, одним із перших у Києві придбав авто, а згодом - аероплан, відпочивав переважно в заморських краях, полюючи в саванах і джунглях слонів, носорогів та іншу екзотичну звірину, але ніколи не забував про благодійність.

Альфред Нобель - шведський хімік, інженер, винахідник динаміту - заповів свій величезний статок (31,5 млн шведських крон) на заснування премій, які присуджуються за найбільш значущі досягнення у фізиці, хімії, медицині, літературі і за внесок у зміцнення миру. Згідно з його волею щорічний прибуток від спадщини має ділитися на 5 рівних частин між особами, які протягом попереднього року найбільше прислужилися людству.

Учитель. Чи знаєте ви, яка сума виплачується Нобелівським лауреатам? Переможцям 2016 року виплачується сума, яка дорівнює 8 мільйонам шведських крон (близько 24 мільйонів гривень).

У Нобеля, як у Гобсека, не було сім’‎ї, дітей, родини і як мудро він розпорядився своїм багатством!

Який висновок ми робимо? Чи потрібні гроші і для чого?

Навіть маленькій дитині зрозуміло, що гроші потрібні завжди. І вони повинні допомагати людям бути щасливими.

Учитель. Тож для чого ми вчимо твір Бальзака? Чи актуальний образ Гобсека в наш час? Звичайно, актуальний. У нашому суспільстві є люди, які марять грошима, ставлять їх за мету свого життя. Заради грошей вони ладні на все. Приклад Гобсека доводить, що гроші - не головне, головне - щире серце.

Учитель. Давайте спробуємо схематично показати деградацію особистості Гобсека. Проведемо командні дослідження: чим для Гобсека були гроші?

Історія деградації особистості Гобсека

Команда 1

Команда II

Команда III

Гроші - мрія

Гроші - пристрасть

Гроші - ідол

Спочатку гроші для нього були мрією

Мрія переросла у пристрасть

Пристрасть до грошей переросла у скупість

Замолоду він мріяв про багатство і гроші, щоб мати можливість насолоджуватися всіма радощами життя

Пристрасть до грошей висушила душу, яка вміла цінувати красу, мистецтво, і зруйнувала особистість Гобсека.

Усе продається і купується за гроші. Величезне багатство робить його одним із таємних, але справжніх хазяїв Парижа

Г обсек був казково багатим і водночас безмірно бідним.

Він не знав, що таке любов, дружба, справжнє людське тепло. Єдиний ідол, якому він уклонявся, - золото. У душі Гобсека перемогли темні сили.

У фіналі повісті бачимо, як він остаточно деградує. 3 його смертю все піде внівець. Багатство не принесло щастя ні Г обсеку, ні іншим. Життя пройшло марно

Цитати на підтвердження результатів командних досліджень

«Пережив багато: романтичні пригоди, голодні дні, розтоптане кохання, нажите і втрачене багатство, смертельні небезпеки. Я все перепробував, щоб розбагатіти»

«Я досить багатий, щоб купити совість людську»

«Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»

«Золото - ось духовна суть усього теперішнього суспільства»

«Я побачив, до чого може призвести скупість, коли вона перетворюється на позбавлену всякої логіки пристрасть.

У кімнаті зберігалися зогнилі паштети, устриці та риба, що взялися пухкою цвіллю. Скрізь кишіли черва і комахи»

Учитель. Отже, ми схематично показати деградацію особистості Гобсека, тож можна стверджувати, що спочатку гроші для нього були мрією, потім - пристрастю і, нарешті, стали ідолом. Зверніть увагу на епіграф до уроку: «Людська комедія» - це організм, у якому замість крові циркулюють гроші». Чому саме ці слова ми взяли епіграфом?

Бо в «Людській комедії», зокрема в повістях «Гобсек», «Батько Горіо», Бальзак порушує головну проблему сучасного йому суспільства: руйнівний вплив золота на душу людини.

Учитель. Образ лихваря приваблював і художників. Дайте відповідь, чому. Презентація картин.

• Жорж де ла Тур. «У лихваря».

• Герард Дау. «Лихвар».

• Квентін Массейн. «Лихварі»; «Лихвар і його дружина».

• Рембрандт. «Лихвар»; «Портрет старого у червоному».

Учитель. Чи не такий самий місячний лик має Гобсек?

Напевне тому, що лихварів вважають володарями світу, чужих таємниць, чужих життів. А насправді життя проходить повз них. У них немає ні любові, ні родини, ні рідних. Вони нікому не дарували кохання, не насолоджувалися життям, боялися навіть своїх спадкоємців. У них є купи грошей. І вони, як павуки коло павутини, проживають коло них життя. Але гроші не рятують їх від смерті. Смерть - це кінець земного шляху. У цих героїв вона жахлива, самотня, їм ніхто не співчуває, вони нікому не потрібні. Не вони володіють грошима, це гроші керують їхнім життям.

Учитель. Виходить, не все зводиться до грошей. Згадайте міф про царя Мідаса:

«Усе, чого торкався цар, ставало золотим: і зелена гілочка, і камінь, і колосся. Навіть вода, якою він мив руки, стікала з долонь золотими струмочками. Зрадів Мідас! Але ось сів він за стіл, щоб насолодитися їжею. Торкнувся хліба - той став золотим, торкнувся вина - те ж саме. Зрозумів тоді цар, яким страшним даром нагородив його бог. Смерть чекала на нього. Наляканий, звернувся Мідас до Вакха з проханням забрати назад дароване. Бог погодився, та дорого поплатився за пожадливість Мідас, адже його єдина донька перетворилася на золоту статую».

III. Підбиття підсумків уроку.

Учитель. Які висновки можна зробити?

Кожна людина має бути забезпеченою на такому рівні, щоб мати змогу гармонійно розвиватися. Саме ж багатство заради багатства користі не принесе.

Гобсек, як Мідас і багато наших сучасників, керувався тільки економічним інтересом, а поведінкою людей повинна керувати Любов! Жити треба за Божими законами, добро не можна творити через зло. Не потрібно вбивати в собі душу. Фауст із трагедії Гете закладає свою душу дияволу, щоб знайти істину. Маргарита у Булгакова віддає душу заради творчості Майстра. А заради чого згубив свою душу Г обсек? Заради золота? Учитель. Ми повинні дати відповідь на головне запитання нашого уроку: «Невже все зводиться до грошей?» Приклад життя Гобсека вчить нас, що гроші не повинні бути маніакальною пристрастю. Ми повинні бути ощадливими, але не скупими. Щедрими у витратах на благодійні справи, милосердними до ближніх. Тобто - жити нормальним щасливим життям.

Учитель. Торік ми вчили рубаї Омара Хайяма, згадайте, яке з них співзвучне темі нашого уроку?

У колисці дитина, покійник - в труні.

Ось і все, що про долю відомо мені.

Скільки віз не наповнюй пожитком-скарбами,

Все одно до межі добредеш впорожні.

(З собою не забереш нічого, потрібно думати не про гроші, не про пожитки, а про душу).

Учитель. Дома ви продумували творчі роботи, робили заготовки. Зачитайте фрагменти своїх робіт.

IV. Домашнє завдання.

1. Напишіть творчу роботу «Невже все зводиться до грошей?» або «Чи існують в нашому суспільстві бальзаківські характери?».

2. Напишіть лист-застереження молоді: «Гроші можуть убити в тобі людину». Наведіть приклади із життя літературних героїв: Гобсека, графині де Ресто, Максима де Трая.

3. Створіть буклет «Як не перетворитися на Гобсека?».