Рей Дуглас Бредбері. «451° за Фаренгейтом». Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві - IІ семестр

Рей Дуглас Бредбері. «451° за Фаренгейтом». Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві - IІ семестр

Розробки уроків - Зарубіжна література 9 клас - 2017 рік

Мета: формування предметних компетентностей: визначити бачення письменника у визначенні проблеми «натовп і влада», «особистість у тоталітарному суспільстві»; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього аналізу твору; виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в парі та в колективі; інформаційної: розвивати навички роботи із підручником та уміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.

Тип уроку: удосконалення вмінь та навичок.

Основні терміни та поняття: сюжет, ідея, проблематика, художні образи, художні засоби.

Міжпредметні зв'язки: історія.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Евристична бесіда

♦Де в романі явно виражена фантастика, а де — реальність?

♦ Назвіть символи механізації людства, описані Бредбері. (Перший — «механічний пес» - кібер, призначений для виловлювання «злочинців», які вибиваються з системи. Другий — модернізоване телебачення. Телевізорна стіна — символ людського байдужості, атрофії душі і інтелекту людини майбутнього.)

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Бесіда

♦ Чи погоджуєтеся ви з твердженням Бітті, що людина живе заради задоволення та гострих відчуттів?

♦ Чи щасливі насправді люди в державі майбутнього? Свою думку аргументуйте. (Люди розучилися робити найголовніше, те, що відрізняє їх від тварин, — думати. І цей протиприродний бездумний стан призводить до душевного дискомфорту, самогубств, сплесків агресії.)

♦ Чому, на вашу думку, особистість, що вміє думати, — головна перешкода до «всезагального щастя»?

2. Складання характеристики образу Гая Монтега (робота в групах)

♦ Схарактеризувати духовну еволюцію головного персонажа роману — Гая Монтега.

1- ша група — зустріч із Клариссою.

Пробудження від «сплячки» відбувається в той день, коли Гай зустрічає юну дівчину, Клариссу Маклеллан. Кларисса не така, як усі: вона являє собою тип так званого «природного людини», що не адаптованого до технократичної цивілізації.

2- га група — зустріч із Фабером.

У житті Монтега з’‎являється новий духовний наставник — колишній професор англійської мови Фабер, людина старомодна і інтелектуальний. Той довершує розпочате Клариссой: відкриває йому очі і ставить все на свої місця.

3- тя група — період поневірянь символізує остаточний розрив головного героя з його соціумом. Монтег-утікач вже втратив свій соціальний статус, став блукачем. Самотність на тлі природи стало для нього катарсисом, очищенням.

4- та група — зустріч з однодумцями — «людьми-книгами». Кожен з таких людей вивчив напам’‎ять якийсь літературній або публіцистичний твір, який увійшов до світової скарбниці культури. Вони не тільки хранителі культурних традицій — вони ще й намагаються жити в гармонії з іншими людьми і з природою.

2. Бесіда

♦ Згадайте, яка книга перевернула душу Монтега? Чому він намагається врятувати саме її? (Він врятував Біблію, зокрема, Книгу Екклезіаста, де сконденсована мудрість століть. Герой книги, як і мудрець Екклезіаст, впевнений, що все повернеться на круги своя.)

♦ З книги почалося одужання Монтега, але з книгою в його життя увійшло страждання. Що йому довелося пережити після того, як він сховав у себе книги? (Підозра, недовіра, зрада дружини, відмова сусідів від спілкування з ним, підпал його будинку, переслідування, втеча героя і т. ін.)

♦ Роман завершується масштабною війною та бомбардуванням, але наприкінці твору звучить легенда про Фенікса. Для чого автор уводить цю легенду? Коментар вчителя. Важливе місце в романі посідає тема Апокаліпсису.

Апокаліптичні бачення світу сформувалося в американській фантастиці після вибуху атомної бомби в 1945 р. Протягом всієї розповіді в «451° за Фаренгейтом» трапляються згадки про майбутню війну. І не випадково книга закінчується вибухом атомної бомби. Бредбері вважає, що потрібно повернути світ до початкової точки відліку.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Паспорт твору

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Написати твір-роздум «Доля книги у ХХІ ст.» або «Яку книгу я б вивчив напам’‎ять, щоб передати нащадкам?».

2. Прочитати роман Гарпер Лі. «Убити пересмішника».

3. Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення або презентацію а) «Життя та творчість Гарпер Лі»; б) «Закони Джима Кроу»; в) «Пересмішник».

Автор

Р. Д. Бредбері

Назва

«451° за Фаренгейтом»

Рік написання

1953

Жанр

Соціальна антиутопія

Тема

Побудова суспільства в майбутньому. Тяжке прозріння людини в тоталітарному суспільстві

Ідея

Читання книг, освіта врятують світ від загибелі

Проблематика

Знецінення культури, тотального контролю, інакомислення, натовп і влада

Символіка

Механічний пес — символ тоталітаризму, репресії, він нагадує про покарання за незгоду з суспільством, за намагання вибитися із «загального кола»







На нашому Youtube каналі публікуються відео скорочених творів класиків зарубіжної літератури. Переходьте на канал, підписуйтесь та слідкуйте за новими публікаціями. Кожен день ми додаємо щось новеньке.