КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 4 ЗА ТЕМОЮ «РЕАЛІЗМ: ТВОРЧІСТЬ О. ДЕ БАЛЬЗАКА, М. В. ГОГОЛЯ» - РЕАЛІЗМ
Усі уроки зарубіжної літератури. 9 клас. II семестр - 2017 рік
Мета (формувати компетентності): предметні (розуміння значення ролі О. де Бальзака й М. В. Гоголя у розвитку та втіленні реалізму й романтизму; уміння характеризувати вивчені твори письменників як вершинні здобутки світової літератури; словниковий запас; розвинені зв'язне мовлення та критичне мислення; навички компаративного аналізу художніх творів; наполегливість; прагнення самовдосконалення); ключові (уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне й аналітичне мислення; уміння систематизувати й узагальнювати; навички аналізу художніх творів; комунікативні: навички спілкування в колективі; уміння толерантно висловлювати свою думку й оцінні твердження; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: вміння виокремлювати головне та художні деталі; загальнокультурні: естетичний смак; вишукані читацькі вподобання; світогляд).
Тип уроку: урок контролю та корекції знань, умінь і навичок.
Основні терміни й поняття: реалізм, романтизм, повість, комедія, тематика, жанр, композиція, сюжет, ідея, художній образ, художні засоби, традиції, новаторство, засоби комічного.
Міжпредметні зв'язки: історія, географія, живопис, музика, етика, естетика.
Обладнання: картки із завданнями (2 варіанти).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. У XIX ст. реалізм як літературний напрям дедалі більше завойовує позиції в європейській літературі, але ще сильними залишаються романтичні мотиви. Перед нами — галерея вічних образів: скнари та філософа Ґобсека, «маленької людини» Акакія Акакійовича, «значної людини», шахраюватого Хлестакова, чиновників, державних службовців різного рангу. Чому вони вічні — поміркуємо під час контрольної роботи.
IІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Інструктаж щодо виконання контрольної роботи
2. Виконання контрольної роботи І варіант
Початковий і середній рівні (кожна правильна відповідь — 1 бал, усього — 6 балів)
1. Літературний напрям, у якому одними з основних ознак є типовість образів і ситуацій, дослідження життя суспільства, психологізм — це:
а) романтизм;
б) реалізм;
в) класицизм;
г) бароко.
2. Сюжетно-композиційною особливістю твору «Ґобсек» О. де Бальзака є:
а) численні екскурси в минуле;
б) щоденникові записи головного героя;
в) «розповідь у розповіді»;
г) листи героїв, описи їхніх снів.
3. Чиновники повітового містечка вважали Хлестакова з комедії М. В. Гоголя «ревізор» справжнім ревізором, тому що:
а) їх попередили, що ревізор приїде таємно;
б) він мав дуже значний і пихатий вигляд;
в) хтось бачив його в одному з департаментів столиці;
г) він назвався інспектором, щоб отримати знижки в готелі.
4. Чиновники охоче давали Хлестакову хабарі як гроші в борг, тому що:
а) він викликав довіру;
б) вони боялися викриття своїх гріхів;
в) хотіли підставити городничого;
г) вони були милосердними й довірливими від природи.
5. Молоді чиновники департаменту, де служив Акакій Акакійович Башмачкін, у повісті М. В. Гоголя «Шинель» так ставилися до головного героя:
а) знущалися з нього та кепкували над ним;
б) поважали за старанність у роботі;
в) байдуже, не помічали;
г) підлещувалися, щоб виконував за них роботу.
6. Гоголь звернувся в реалістичному творі до фантастики, тому що:
а) бажав написати свій перший фантастичний твір;
б) це характерна ознака романтизму, прихильником якого був Гоголь;
в) не мав на меті придумувати хоч якесь реалістичне закінчення;
г) хотів відновити справедливість, присоромити людей.
Достатній рівень (3 бали)
7. Назвіть ознаки романтизму у творах М. В. Гоголя, наведіть приклади.
Високий рівень (3 бали)
8. Виконайте одне із завдань (за вибором):
а) порівняйте особливості втілення теми грошей та їхнього згубного впливу на людину й суспільство у творах О. де Бальзака та М. В. Гоголя;
б) продовжте історію Хлестакова.
ІІ варіант
Початковий і середній рівні (кожна правильна відповідь — 1 бал, усього — 6 балів)
1. літературний напрям, у якому одними з основних ознак є аналітизм, розкриття впливу соціального середовища на людину, — це:
а) романтизм;
б) реалізм;
в) класицизм;
г) сентименталізм.
2. Головний твір життя О. де Бальзака, епопея називається:
а) «Людська комедія»;
б) «божественна комедія»;
в) «Етюди про звичаї»;
г) «Сцени з провінційного життя».
3. Обман Хлестакова з комедії М. Гоголя «ревізор» розкрився, тому що:
а) його видав слуга Осип;
б) він сам випадково обмовився;
в) перехопили та прочитали його листа;
г) справжній ревізор викрив його обман.
4. Кульмінацією в комедії М. В. Гоголя «ревізор» є:
а) повідомлення, що їде ревізор;
б) «парад» прохачів і скаржників;
в) брехня Хлестакова про його високе становище в Петербурзі;
г) пропозиція Хлестакова дочці городничого.
5. Герой повісті М. В. Гоголя «Шинель» Башмачкін вирішив пошити нову шинель, тому що:
а) таку умову висунуло нове начальство;
б) захотів здатися багатшим, ніж є насправді;
в) стара шинель зовсім зносилася;
г) чепурився, тому що шукав собі наречену.
6. «Значна людина» так суворо поставилася до прохання Башмачкіна, героя повісті М. В. Гоголя «Шинель», тому що:
а) генералові не сподобалася зовнішність відвідувача, його сміливий погляд;
б) Башмачкін прийшов без попередження, без рекомендації;
в) чиновник знав Акакія Акакійовича як поганого виконавця;
г) генерал так поводився з усіма підлеглими.
Достатній рівень (3 бали)
7. Назвіть ознаки романтизму у повісті О. де Бальзака «Ґобсек», наведіть приклади.
Високий рівень (3 бали)
8. Виконайте одне із завдань (за вибором):
а) порівняйте особливості втілення образів «маленької людини» у творах світової літератури;
б) продовжте історії Дервіля та Фанні Мальво (або Камілли й Ернеста де Ресто).
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія
ü Виконувати які завдання вам було найскладніше?
ü Які завдання виявилися найлегшими?
ü Що здалося неактуальним?
ü Які завдання змусили серйозно замислитися?
ü Чи збагатилися ви новими думками, ідеями в процесі обмірковування та виконання контрольної роботи? якими саме?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Індивідуальне: підготувати повідомлення про представників нової» драми, життєвий і творчий шлях Г. Ібсена.