Короткий переказ - ПІСНЯ ПРО ВІЩОГО1 ОЛЕГА - ОЛЕКСАНДР ПУШКІН - 7 КЛАС

Короткий переказ - ПІСНЯ ПРО ВІЩОГО1 ОЛЕГА - ОЛЕКСАНДР ПУШКІН - 7 КЛАС

Збирається віщий Олег-войовник

З хазарами знов воювати:

За напад — мечам і пожарам прирік

Він ниви хазарські і хати.

Із військом своїм, в царгородській броні,

Князь їде полями на вірнім коні.

Із темного лісу старий чарівник

Виходить назустріч поволі,

Перунові2 тільки покірний старий,

Провісник він людської долі.

В мольбах, в ворожбі все життя він провів

І князь біля нього коня зупинив.

«Повідай, улюбленцю наших богів,

Чи скоро я землю покину?

Чи скоро, на радість моїх ворогів,

Мене покладуть в домовину?

Не бійся, будь чесний в своїй ворожбі —

Баского коня подарую тобі».

«Волхви3 не бояться міцних владарів,

Волхвам — за пророче їх слово —

1 Віщий — тут: мудрий.

2 Перун — у давньослов’‎янській міфології бог грози (грому).

3 Волхви — у давніх слов’‎ян: чародії, віщуни, жерці язичеських богів.

Не треба багатих князівських дарів, —

Правдива і вільна їх мова.

Хоч роки майбутні таяться в імлі...

Та бачу я долю твою на чолі.

Послухай, що скаже тобі ворожбит:

Ти славний своїми боями,

І твій ворогами не здоланий щит

Царграда оздоблює брами1;

І хвилі, і землю скорив ти в бою,

І недруги заздрять на долю твою.

І моря бурхливого зрадницький вал

Твої не пошкодив вітрила2,

Тебе не поранив лукавий кинджал,

Ворожа стріла не вразила...

Не відаєш ран ти у грізній броні,

Бо є охоронець у тебе в борні.

Твій кінь бойових не лякається діл,

Він, лановій волі покірний,

То смирний стоїть попід хмарами стріл,

То скаче, товариш твій вірний.

Його не лякає жорстока борня;

Але від свого ти загинеш коня3».

Олег усміхнувся; одначе чоло

Прорізала дума журлива.

Він, спершись рукою на бранне сідло,

Злізає з коня мовчазливо.

І вірного друга князівська рука

Голубить і пестить, прощальна й легка.


1 У давньоруських літописах є оповідь про те, як князь Олег, пішовши-війною на греків у 907 році, взяв в облогу могутнє місто Царгород (давньоруська назва Константинополя, столиці Візантійської імперії) та здобув перемогу. На знак перемоги Олег прибив свій щит на воротах Царгорода.

2Відомо, що в Давній Русі було розвинене кораблебудування і Олег здійснив славетний похід на Візантію Чорним морем.

3Цікаво, що на Русі кінь вважався символом добра та доброзичливого ставлення до людини.


«З тобою, мій друже, мій вірний слуга,

Пройшов я походи великі;

В стремено твоє вже не ступить нога,

Нам час розлучитись навіки.

Прощай, утішайся у лузі щодня!

Ви, отроки-друзі, візьміть-но коня.

У луг одведіть, де трава запашна,

Попоною спину вкривайте,

Добірного другові дайте зерна,

Водою з джерел напувайте».

І отроки миттю з конем одійшли,

І князю нового коня підвели.

Гуляє з дружиною князь-войовник

На славній слов’‎янській могилі.

З ним гості і друзі — як ранішній сніг

Сьогодні їх кучері білі...

Дружинники згадують юність свою,

Коли з ворогами рубались в бою.

«Та де ж мій товариш, де кінь мій баский?

Промовив Олег своїм слугам, —

Скажіть, чи здоровий, чи досі легкий

Розкішним він бігає лугом? »

І чує слова: на крутому горбі

Давно відпочинок знайшов він собі.

І голову буйну Олег похилив

І думає: «Що ж чарування?

Коли б не послухав брехливих я слів,

Відкинув дурне віщування,

Носив мене б кінь до останнього дня!»

І хоче він бачить останки коня.

Ось їде могутній Олег до ріки,

З ним гості його посивілі,

І бачить: коня благородні кістки

Лежать на дніпровому схилі;

Їх миє негода, їх порох вкрива,

Над ними шумує шовкова трава.

І тихо ступивши на череп німий,

Князь мовив: «Спи,друг одинокий!

Тебе пережив твій хазяїн старий,

І от як скінчу свої роки,—

Не ти на траву упадеш запашну

І кров’‎ю мою там омиєш труну1!»

І мовив Олег тоді друзям своїм:

« Чи кістка страшна мені тлінна? »

Із жовтого черепа тихо між тим

Гадюка2 повзла домовинна;

Круг ніг його чорним кільцем обвилась,

І крикнув раптово ужалений князь.

Схиляються гості над тілом в журбі,

У келихах піняться вина;

Князь Ігор і Ольга сидять на горбі3;

Хмільна бенкетує4 дружина.

Дружинники згадують юність свою,

Коли з ворогами рубались в бою.

Переклад Ю. Камського

Коментар

О. С. Пушкін, чиє ім’‎я тісно пов’‎язане із золотим віком російської літератури, був майстром творів різноманітної тематики, що належали до різних літературних жанрів. Він писав казки, балади, ліричні твори, повісті, поеми, романи.


1 Олег має на увазі обряд поховання. Разом з померлим князем ховали його коня, вважаючи, що так князеві буде легше дістатися до раю. Очевидно, Олег хотів бути похованим саме з цим вірним бойовим конем.

2 Образ змії, а також образ змія (в інших міфологіях: дракона) у слов’‎янській дохристиянській міфології є втіленням злої сили, загрози для людини та всього світу. Згадайте українські народні казки (наприклад, «Кирило Кожум’‎яка» й інші) та давньоруські билини.

3 Літописи свідчать, що над могилою вельмож робили високий земляний насип, якому справляли своєрідні поминки, тризну. Тут же проводили різні ігри на тризнах по князях — і військові бої. Вважали, що душа померлого ще перебуває поряд з живими й радіє іграм. Давні слов’‎яни спалювали померлих або ховали у землю. Наші предки вірили, що під час спалення душа швидше відокремлюється від тіла і їй легше потрапити на той світ.

4 Язичники-русичі вважали, що під час тризни не можна сумувати, треба радіти за померлого, який потрапив на той світ.


У пошуках цікавих тем і сюжетів, письменник часто звертався до фольклору. Запозичуючи народну мову, сюжети, змальовував життя простих людей, звертався до історії.

У баладі «Пісня про віщого Олега» Пушкін зобразив реальну історичну особу — київського князя Олега (X ст.), легенду про смерть якого він відшукав в історичному літописі — «Повісти минулих літ». І літопис, і балада Пушкіна мають містичний характер, що дуже приваблювало поета, який сам вірив у різні пророцтва, гадання, талісмани.

Герой балади — князь Олег — зустрівся із старим чарівником і побажав дізнатися про час своєї смерті. Пророцтво здалося Олегові дивним: смерть йому судилося прийняти від вірного коня. Князь вирішив не випробовувати долю і підібрати собі іншого коня. Відтоді, начебто, ніщо не загрожувало його життю. Було ще багато битв, походів, поки Олег не згадав про свого улюбленця і не дізнався, що той помер. Тепер уже князь розлютився на провісника і на себе, що так легковірно вчинив. Та все-таки верх одержує містика. Вийшло так, що князь справді прийняв смерть від коня: гадюка, що ховалась у черепі загиблої тварини, ужалила Олега, від чого він і помер. Можливо, останньою в його свідомості була думка про те, що пророцтво здійснилося.






Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.