Усі уроки зарубіжної літератури 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту II семестр - О. Г. Куцінко 2019
Урок 63. Ернест Міллер Гемінґвей. Віхи життя та творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Новаторство прози письменника
США
Плани-конспекти уроків. Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.
Мета — формувати компетентності:
- предметні (поглиблені знання про особливості розвитку літератури другої половини ХХ ст.; знання про життя та творчість Е. М. Гемінґвея, особливості його творчої еволюції, новаторський характер прози; читацьку активність);
- ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; навички сприйняття інформації на слух, виокремлення головного; здатність обстоювати власну думку; здоров'язбережні: розуміння необхідності здорового способу життя; громадянські: прагнення активної позиції в житті; соціальні: здатність до оптимістичного світобачення; загальнокультурні: прагнення літературної освіти; естетичний смак; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.
Основні терміни й поняття: монолог.
Міжпредметні зв'язки: мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрети Е. М. Гемінґвея; видання його творів; ілюстративний та роздавальний матеріал, а також мультимедійна презентація за темою уроку; медіазасоби.
І. Перебіг уроку
ІІ. Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
Інтерактивний прийом «Асоціативна сітка»
Із чим ви асоціюєте 1950 - 1970-ті рр.? Складіть відповідну асоціативну сітку.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
«Усі хороші книжки мають одну спільну рису — вони є правдивішими за реальність, і, перегорнувши останню сторінку такої книжки, ви відчуєте, що описані в ній події відбувалися насправді, відбувалися саме з вами. і тоді щастя й горе, добро і зло, радість і сум, їжа, вино, люди, погода — усе, що ви прочитали, залишиться частиною вашого минулого. якщо ви зможете це дати читачеві — ви справжній письменник». У цьому вислові вмістилося практично все творче кредо Ернеста Міллера Гемінґвея, автора цих слів. Саме про нього ми розпочинаємо розмову.
(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)
ІV. Робота над темою уроку
Вступне слово вчителя
Ернест Гемінґвей
Ернест Гемінґвей... Хто не чув цього імені? Американський письменник і журналіст, лауреат Нобелівської премії, один із найталановитіших представників літератури «втраченого покоління». Його творчість, сповнена пафосом ствердження моральних засад життя, значно вплинула на розвиток прози ХХ ст.
Повідомлення учнів за випереджальним домашнім завданням (запис до зошитів)
Послухайте повідомлення однокласників про життя та творчість Е. М. Гемінґвея, найсуттєвіше занотуйте до зошитів.
Сприйняття творів інших видів мистецтв
Поділіться своїми враженнями після перегляду фільму «Гемінґвей и Ґеллхорн» (реж. Ф. Кауфман, 2012, США). чим вразили вас особистості письменника та його дружини?
Бесіда-узагальнення
На вашу думку, чому Е. М. Гемінґвей зажив слави людини-легенди?
Які епізоди біографії письменника вам особливо запам’яталися?
Розкажіть про дитячі роки Ернеста. як вони вплинули на його ставлення до навколишнього світу, до людей?
Яку роль у житті Гемінґвея зіграла участь у Першій світовій війні?
Назвіть літературні премії, якими відзначено письменника.
Якою людиною ви його уявляєте?
Інтерактивний прийом «броунівський рух»
(робота в групах; запис до зошитів)
У складі 4 груп опрацюйте текст на картках. Після цього по черзі по одному представникові від кожної групи переходитимуть до інших груп і в такий спосіб обмінюватимуться здобутою інформацією. наприкінці роботи кожний має знати зміст усіх 4 карток.
Зміст карток для опрацювання у групах
Картка № 1
Новаторські художні засоби зображення в Е. М. Гемінґвея;
«Ідея точки зору» — створював образ такого героя, якого читач мав сприймати дуже реалістично та який за життєвими переконаннями був максимально наближеним до автора;
Створення власного «кодексу героя» (письменник завжди перебував у колі загальнолюдських морально-етичних категорій: честь, мужність, людська самоповага, велич кохання. Він також сповідував філософію своєрідного стоїцизму, витримки під ударами долі, стійкості у найнебезпечніших життєвих ситуаціях. Письменник звеличував людину, яка не пасує у боротьбі з життєвими випробуваннями);
Звернення до образів-символів;
Зближення жанрів роману й новели;
Майстерне використання здобутків попередників та сучасників (зокрема, психологізму прози: потоку свідомості, принципу асоціативності людської пам’яті, системи повторів та лейтмотивів).
Картка № 2
Літературна манера Гемінґвея. Головні ознаки: лаконізм, психологічна майстерність, чіткість і виразність описів природи чи людської діяльності. Важливим є також поглиблення поняття підтексту у творі (прихований зміст), і не тільки у словах, а й у мовчанці, натяках, паузах.
Картка № 3
Своєрідність стилю Гемінґвея. Рушієм сюжетної лінії найчастіше є не розвиток конфлікту, не зіткнення протиріч, а посилення незадоволеності, внутрішнього дискомфорту героя. Звідси — наростання емоційного напруження, гра висловленого й невисловленого. Ідейну, проблемну сторону конфлікту автор виносить за межі сюжету, про неї можна тільки здогадуватися, адже вона рідко є очевидною й не стає основною в сюжеті. У більшості творів Гемінґвея відсутня чітка композиційна схема; зазвичай ми нічого не знаємо ані про життя героя, ані про його вподобання та інтереси. Зав’язка виходить ніби за межі сюжету, дія розпочинається власне в момент кульмінації — це апогей суму та тривоги. Розв’язка конфлікту також здебільшого відсутня, оскільки для героя розв’язання проблем є неможливим.
Письменник широко використовує прийом контрасту (життєві катастрофи, трагічні переживання різко контрастують із побутовими діями, звичайними справами й розмовами). Роздуми героя часто передано через розповідь не від першої, а від другої особи, що сприяє напруженості внутрішнього монологу, непомітно залучає до ситуації самого читача. Лексика творів досить проста, розмовна. Письменник не тяжіє до метафор, використовуючи слова в прямому значенні, прості й конкретні порівняння. Автор нічого не підказує: він подає скупі факти, пропонуючи читачеві самому дійти певних висновків.
Картка № 4
Письменницьке кредо митця. Е. М. Гемінґвей, працюючи кореспондентом, перебував у вирі політичних та культурних подій, однак у творчості письменника відсутня пропаганда певних політичних ідей чи прямих політичних декларацій. Як реаліст, він прагнув змальовувати життя в усій його багатобарвності, адже художнє відтворення суворої, немилосердної правди життя впливає на читача значно більше, аніж будь-яка політична пропаганда. Саме цей принцип покладено в основу естетики, письменницького кредо Гемінґвея.
V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок
Складання сенкана
Складіть сенкан до постаті Е. М. Гемінґвея.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
Завершіть речення: «У біографії письменника мене вразило те, що...».
Прокоментуйте зізнання Е. М. Гемінґвея: «Найкраще пишеться, коли закоханий».
VIІ. Домашнє завдання
Для всіх: прочитати повість Е. М. Гемінґвея «Старий і море».
Випереджальне (індивідуальне; для 1 учня): підготувати повідомлення про історію написання повісті «Старий і море».