СЮЖЕТНО-КОМПОЗИЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ ТВОРУ «ҐОБСЕК» О. ДЕ БАЛЬЗАК («РОЗПОВІДЬ У РОЗПОВІДІ») - РЕАЛІЗМ

СЮЖЕТНО-КОМПОЗИЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ ТВОРУ «ҐОБСЕК» О. ДЕ БАЛЬЗАК («РОЗПОВІДЬ У РОЗПОВІДІ») - РЕАЛІЗМ

Усі уроки зарубіжної літератури. 9 клас. II семестр - 2017 рік

Мета (формувати компетентності): предметні (знання сюжетно-композиційних особливостей повісті О. де Бальзака «Ґобсек»; розуміння значення художньої майстерності письменника; словниковий запас; розвинені зв'язне мовлення та критичне мислення; навички компаративного аналізу художніх творів; потребу сповідувати високі естетичні й гуманні цінності); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи в парі та колективі; інформаційні: навички роботи з підручником і вміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурні: прагнення до літературної освіти; естетичний смак; світогляд).

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок.

Основні терміни й поняття: композиція, сюжет, тематика, проблематика, ідея, художні образи, художні засоби.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, економіка.

Обладнання: підручник; літературознавчий словник; портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них; роздавальний матеріал за темою уроку; медіазасоби.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Повість Оноре де Бальзака «Ґобсек» — один із шедеврів французької літератури ХІХ ст. Класика актуальна в усі часи, тому що стосується вічних питань людського буття. Одне з таких одвічних питань — уплив грошей на внутрішній світ людини — сьогодні як ніколи відповідає реаліям нашого часу. чимало публіцистів, навіть науковців стверджують, що ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи «початкового накопичення капіталу», буяння його диких, нецивілізованих форм. Тому доречно поміркувати над проблематикою твору, співзвучного проблемам сьогодення, над цінностями персонажа, основною та єдиною втіхою якого стала нажива, жадоба до золота, а також характерами героїв, які його оточують.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

(Охочі розповідають про своє бачення майбутнього Камілли де Ґранльє й Ернеста де Ресто. Учитель коментує та підсумовує виступи школярів.)

2. Евристична бесіда

ü Скільки історій містить повість «Ґобсек»? (Повість містить три історії. Перша — історія оповідача, адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Ґранльє повернути статки, реквізовані під час Революції, і хоче прислужитися ще раз, посприявши Каміллі в її намірі побратися з молодим графом де Ресто. Друга — і центральна — історія старого лихваря Ґобсека, з яким доля пов’‎язала Дервіля. Зрештою, третя — трагічна історія родини де Ресто: графиня, віддавши всі гроші коханцеві Максиму де Траю, скоює злочин, щоб забезпечити майбутнє своїх молодших дітей, яким старий граф де Ресто не був батьком.)

ü Хто є головним героєм твору? Чому? (Ґобсек, на це вказує назва твору, хоча ним міг би бути й Дервіль, від імені якого ведеться оповідь.)

ü Які ознаки реалізму використав Бальзак, змальовуючи головного героя? (Детально описав механізм позичання грошей, кількість відсотків, життя аристократів і простих людей.)

ü Назвіть риси головного героя, змальовані в дусі романтизму. (Самотність і загадковість багатія — достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де нажив величезний капітал; цей персонаж по-романтичному контрастний — «скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне».)

ü Як ви розумієте фінал повісті: «— Пані де Босеан приймала у себе пані де Ресто,— сказав старий дядько.— О, тільки на раутах! — відказала віконтеса»? (Раут — це вечірка без танців. Тобто пані де Босеан не допускала графиню де Ресто у своє близьке коло. А Ґранльє змушені будуть прийняти її, якщо Камілла одружиться з Ернестом. Закони світського Парижа жорстокі, але всі дотримують їх.)

ü Які способи зображення використовує автор у своєму творі? Наведіть приклади. (Розповідь, портрет, інтер’‎єр, монолог, діалог. Окрім того, автор застосовує прийом розповіді одних героїв про враження щодо решти: Ґобсек про графиню, Максима де Трая та ін. Це суто бальзаківський портрет: за рисами обличчя відгадати особистість.)

ü Якою є роль автора в повісті? (Його голос чується на початку твору (в епіграфі), а потім автор передає ініціативу Дервілеві, надаючи йому право висловлювати власні судження про Ґобсека.)

3. Вікторина «Для уважних читачів»

ü Титул де Ґранльє-матері. (Віконтесса.)

ü Ім’‎я дочки де Ґранльє. (Камілла.)

ü Паризький адвокат, друг родини де Ґранльє. (Дервіль.)

ü Ім’‎я юного графа де Ресто. (Ернест.)

ü Вулиця, на якій мешкає Фанні Мальво. (Монмартр.)

ü Дівоче прізвище матері графа де Ресто. (Ґоріо.)

ü У передмісті якого міста народився Ґобсек? (Антверпена.)

ü Назва кафе, яке відвідують «друзі» Ґобсека. («Феміда».)

ü Улюблений вислів Ґобсека. («Содом і Гоморра».)

ü Хто з письменників досліджував біографію Бальзака? (С. Цвейґ, Андре Моруа.)

ü Назвіть українських перекладачів творів О. де Бальзака. (Є. А. Дроб’‎язко, В. П. Підмогильний, М.-Л. І. Рудницький, В. Я. Вражливий, А. О. Перепадя та ін.)

ü Хто з відомих письменників народився того ж року, що й Бальзак? (О. С. Пушкін.)

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Літературознавча робота

ü Визначте елементи сюжету й композиції повісті «Ґобсек» О. де Бальзака.

Очікувана відповідь

Експозиція — вечір у домі віконтеси де Ґранльє.

Зав’‎язка — втручання у бесіду адвоката Дервіля.

Розвиток дії — розповідь Дервіля про Ґобсека.

Кульмінація — монолог Ґобсека про золото.

Розв’‎язка — смерть Ґобсека і пом’‎якшення думки віконтеси щодо графа де Ресто.

Позасюжетні елементи: «розповідь у розповіді», своєрідне обрамлення, монологи, діалоги, портрети героїв, інтер’‎єр тощо.

2. Постановка та розв'язання проблемних питань

Самостійно опрацюйте схему «Чим є гроші для героїв «Ґобсека»?». А яке значення мають гроші у вашому житті?

Чим є гроші для героїв «Ґобсека»?

Ім’‎я

Призначення грошей

Ґобсек

Влада

Максим де Трай

Для того щоб шокувати світ

Графиня де Ресто

Засіб утримання кохання

Дервіль

Улаштування тихого й щасливого життя

Фанні Мальво

Засіб для прожиття

Особисто для мене

 

ü У повісті «Ґобсек» Бальзак досліджує владу грошей у суспільстві. А чи справді гроші всемогутні? Над чим вони не мають сили? (Гроші — це одна з можливостей жити, творити, змінювати світ, але вони не мають перетворитися на єдину мету в житті. Жити слід за Божими законами, добро не можна творити через зло. Гроші самі собою не приносять людині щастя, адже за них не придбати любов, дружбу, здоров’‎я і навіть саме життя.)

3. Міні-лекція вчителя

— Більшість дослідників відзначають майстерність Бальзака в змалюванні героїв, розкритті теми й ідеї, в умінні зацікавити читача. Але є й такі, хто знаходять недоліки та вказують на них.

Наприклад, зазначають, що Бальзак настільки по-хазяйськи почувається у своїх творіннях, що безсоромно порушує індивідуальний світ персонажів, приписуючи своїм героям не властиві їм спостереження, умовисновки, стиль мовлення та ін. У повісті «Ґобсек» Бальзак раз у раз «вживається» в героїв і бачить, оцінює, говорить за них або навіть замість них.

Однак деякі герої не можуть так говорити або думати — через виховання, освіту, соціальну роль, світогляд та інші фактори. Передусім це стосується Ґобсека. Старий лихвар, описуючи свої візити до Анастазі де Ресто й Фанні Мальво, раптом починає розмовляти як галантний поет, поціновувач жіночої краси й ловелас: «Художник дорого заплатив би, щоб побути хоч кілька хвилин ранком у спальні моєї боржниці. Під кокетливо підвішеними шторами зім’‎яте простирадло на пуховику із блакитного шовку, втиснена подушка, мереживна облямівка якої яскраво відрізнялася на блакитному тлі, зберігали неясний відбиток розкішних форм, що дражнив уяву».

Не менш несподівано він висловлює свої враження від зустрічі з Фанні Мальво: вона здається йому «духом самотності», від неї віє «чимось добрим, по-справжньому доброчесним». Бальзаківський лихвар зізнається: «Я ніби опинився в атмосфері щирості і душевної чистоти, і мені навіть стало легше дихати». Ці переживання, не кажучи вже про те, що він обговорює їх із малознайомою людиною, зовсім не узгоджуються з образом відлюдькуватого лихваря, який вважає золото єдиним об’‎єктом, вартим уваги.

Також недоречні в устах Ґобсека слова: «Ну як, ви й тепер думаєте, що під цією холодною, байдужою машкарою, непорушність якої так часто вас дивувала, немає радощів?» (він, наче фахівець з іміджевої реклами, коментує викликане ним враження).

Граф де Борн стисло й точно характеризує світського чепуруна Максима де Трая у дусі бальзаківських «кодексів» і «фізіології»: «Граф... істота чудна, здатна на все і ні на що, його бояться і зневажають, він знає все і не тямить нічого, однаково може вчинити благодіяння і злочин. Він то підлий, то благородний бретер, більше закаляний у болото, ніж заплямований кров’‎ю; людина, яку може мучити клопіт, але не сумління, яку більше цікавлять відчуття, ніж думки, зовні — душа запальна, а насправді холодна, як лід; блискуча ланка, що може об’‎єднати каторжників і людей вищого світу». У такому самому дусі оперує Ґобсек у сцені з діамантами: «Щоб пролити свою кров, треба її мати, мій любий, а в тебе в жилах замість крові — багнюка».

Отже, голоси героїв повісті — лише умовність, і автор цілком підкоряє собі все зображене у творі.

ü А якої думки про це особисто ви?

4. Складання опорного конспекту уроку (запис до зошитів)

ü За прослуханою міні-лекцією вчителя складіть опорний конспект.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ МАТЕРІАЛУ

1. Інтерактивний прийом «Запитай сам себе»

ü Розташуйте життєві цінності у послідовності, що має значення особисто для вас: дружба, матеріальний добробут, любов, чисте сумління, здоров’‎я, почуття власної гідності, кар’‎єра, гроші,

мудрість, знання. (Відповіді учнів.)

2. Інтерактивний метод «Прес»

ü Дайте відповідь на одне із запитань за вибором.

ü Що допомогла вам зрозуміти повість «Ґобсек»?

ü Як ви вважаєте, жадоба Ґобсека до грошей — це хвороба?

ü Чи актуальна повість О. де Бальзака сьогодні?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Завершальне слово вчителя

— За однією давньою легендою, дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони полишили родини й вирушили у мандри, узявши із собою по лантуху, до якого кожен з них мав вкладати по камінчику, якщо чув або бачив щось незвичайне. Минуло багато років, лантухи наповнилися, і друзі повернулися додому. Одного вечора чоловіки помітили, що зібрані ними камінчики зникли. Замість них один чоловік знайшов у лантусі квіти здоров’‎я, любові, удачі та дружби. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це — те головне, заради чого має жити людина, що це і є життєві цінності. Інший знайшов у своєму лантусі павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, тому що збирав заздрість, жадібність, байдужість і жорстокість.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Для всіх: провести соціологічне дослідження серед рідних, друзів, однолітків (можливо, у соцмережах) за завданням інтерактивного прийому «Запитай сам себе»; порівняти отримані відповіді з власними, зробити висновки.

Індивідуальне: підготувати повідомлення про М. В. Гоголя та його твори, вивчені у попередніх класах.






Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.