Усі уроки зарубіжної літератури 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту II семестр - О. Г. Куцінко 2019

Урок 56. «Фуга смерті» Пауля Целана. Ключові метафори як відтворення жахливої реальності Освенціма. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі
Німецькомовна поезія
Плани-конспекти уроків. Проблема війни та миру в літературі ХХ ст.

Мета — формувати компетентності:

- предметні (поглиблені знання про антивоєнну тематику у творах літератури, про творчість Пауля Целана; читацьку активність);

- ключові (уміння вчитися: навички текстологічного аналізування твору; уміння визначати роль деталі, роль образності мови у розкритті теми твору Пауля Целана «Фуга смерті» (засудження жахіть війни); комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок оточуючих; розвинене усне мовлення, зокрема щодо формулювання відповіді (логічність, послідовність, доказовість); інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; громадянські: чітку громадянську позицію щодо розв'язання війни та захисту Батьківщини, гордість за свою країну; загальнокультурні: прагнення літературної освіти; естетичний смак; світогляд).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Основні терміни й поняття: голокост, фуга.

Міжпредметні зв'язки: історія, мистецтво (художня культура).

Обладнання: портрет Пауля Целана, видання його творів, ілюстрації до твору «Фуга смерті», репродукція картини П. Пікассо «Ґерніка», роздавальний матеріал за темою уроку.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Повідомлення учнів за випереджальним домашнім завданням

(Учні виступають із повідомленнями про цікаві факти з життя Пауля Целана.)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

«Фуга смерті» Целана стала емблемою Другої світової війни у поезії так само, як «Ґерніка» П. Пікассо — в образотворчому мистецтві (демонструє репродукцію). У німецькомовних країнах цей вірш давно ввійшов до шкільних хрестоматій — і не тільки як яскравий взірець новітньої поезії, а й як літературний пам’ятник жертвам голокосту. У цьому модерністському вірші, насиченому образами-шифрами, відтворено погляд на голокост ізсередини єврейської свідомості, затиснутої лещатами нацистської машини смерті. Саме тому ми сьогодні спробуємо зазирнути всередину цього вірша, зрозуміти його мелодію.

(Учні занотовують до зошитів тему уроку.)

ІV. Робота над темою уроку

Інтерактивний прийом «Броунівський рух»

(Робота в групах; запис до зошитів)

У складі 5 груп опрацюйте вміщену в роздавальному матеріалі (на картках) інформацію. Повідомте однокласникам (решті груп) опрацьований вами матеріал про твір Пауля Целана «Фуга смерті».

Зміст карток для опрацювання у групах

Картка № 1

Художня реальність вірша «Фуга смерті». Події відбуваються під час Другої світової війни в Німеччині, вірш написано від імені в’язнів фашистського концтабору. Крізь моторошну хуртовину метафор постають реалії табірного життя: масові страти в’язнів, знищення їх у печах крематоріїв, німецькі вівчарки, що охороняли територію табору, комендант, який наглядав за роботою цієї фабрики смерті, навіть — сумнозвісні оркестри, набрані з тих же в’язнів, що під їхню музику тисячі мучеників прощалися з життям. Висновок: тема твору — життя і смерть, національна трагедія євреїв, яких винищували нацисти.

Картка № 2

Жанр та особливості мови вірша. У вірші кілька ліричних жанрів: «Фуга смерті» містить ознаки балади та елегії, треносу (надгробного плачу) і лірики ритуального танцю, документального репортажу і видіння. Специфіка вірша полягає також у тому, що у творі поєднано ознаки медитативної й сугестивної лірики. Образи «Фуги смерті» не стільки пробуджують до роздумів, скільки впливають емоційно. «Фугу смерті» написано верлібром — віршем, у якому відсутні метр і рима. Твір також не має жодного розділового знаку.

Картка № 3

Система образів поезії. Головні образи: ми (євреї), він (майстер, чоловік, що змій приручає), Марґарита (улюблений жіночий образ німецької літератури, символ краси, жіночності, кохання), Суламіф (символ єврейської жінки, краси, культури), могила, молоко. Проблему рівноцінності двох видатних культур окреслено у вірші місткою паралеллю, у якій водночас порівнюються й протиставляються образи Марґарити й Суламіф — двох уособлень жіночого кохання, двох натхненних поетичних створінь німецького та єврейського духу, отже,— двох символів відповідних національних культур. Антитеза кольору жіночого волосся вияскравлює аномальну ситуацію, коли ствердження цінності однієї нації та її культури має обов’язковою умовою знецінення іншої — таке знецінення, яке на практиці обертається на знищення народу. Золотокоса Марґарита з листів начальника табору осяяна ореолом очевидних асоціацій із Ґретхен — героїнею ґетевського «Фауста». Завдяки цьому ореолу її образ виростає у символ німецької жінки, німецької культури, Німеччини. Золотаве волосся — це усталений у німецькій фольклорній та літературній традиції елемент жіночої краси; воно характеризує її майже шаблонно як німецьку ознаку. Попелясте волосся Сула- міф читач сприймає і як метафору сивини, якою забарвилося волосся єврейських дівчат та матерів за часів панування Третього Рейху, і в дослівному значенні — як попіл, на який це волосся перетворилося у печах нацистської фабрики смерті. Із сукупності дослівного й переносного значень цього образу постає трагедія єврейського народу.

Картка № 4

Дослідження образу Майстра. Майстер — узагальнений образ ката, поняття «смерть» Целан накладає на «майстер». Коменданта зображено відчужено — без регалій і уніформи, без імені й зовнішності; єдина деталь його портрета — блакитні очі. цей опис допомагає зрозуміти розкол особистості коменданта на нелюда-садиста, що з насолодою «організовує» смертників на самознищення, і ніжного закоханого, який пише сентиментальні листи до обраниці у Німеччину.

Картка № 5

Головний мотив вірша. Головний мотив вірша: образ молока, але це не життєдайний напій, а гірка чарка долі, яку мусять випити євреї. Метафора чорне молоко побудована на оксюмороні — парадоксальному сполученні протилежних за значенням образів (чорний колір — білий колір молока). З образом молока тісно пов’язаний образ могили, який є його послідовним продовженням на початку вірша й потім відтворюється ще 4 рази. Образ могили в повітрі пов’язаний із масовим спаленням в крематоріях концтаборів. Із об- разу-символу могили уточнюється місце дії, сама дія над в’язнями. У вірші «Фуга смерті» Пауль Целан засобами різних видів мистецтв спробував передати трагедію голокосту. Образи його не мають однозначного трактування, тому що поет змушений був визнати: вимовити, знайти відповідні цій трагедії слова поезія майже не здатна.

V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок

1. Колективне узагальнення

Назвіть основні ознаки творчого методу Пауля Целана.

Уплив якого модерністського напряму позначився на творчості поета? (Сюрреалізму.)

2. Складання сенкана

Складіть сенкан на одну з тем: «Смерть», «Життя», «Страждання», «Віра» (за твором Пауля Целана «Фуга смерті»).

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

VIІ. Домашнє завдання

Підготуватися до уроку розвитку зв’язного мовлення за художніми творами, прочитаними за темою «Проблема війни та миру в літературі ХХ ст.».