Герберт Джордж Уеллс - видатний англійський фантаст. Точка зору дорослого і дитини в новелі Чарівна крамниця

Герберт Джордж Уеллс - видатний англійський фантаст. Точка зору дорослого і дитини в новелі Чарівна крамниця

Зарубіжна література 7 клас ІІ семестр - розробки уроків

Мета: стисло ознайомити учнів з особистістю й творчим доробком Герберта Уеллса; здійснити цілісний аналіз новели «Чарівна крамниця», дослідити особливості художнього світу твору, з’‎ясувавши особливості його сприйняття дитиною і дорослим; визначити особливості різновиду фантастичного жанру «фентезі», втілені у тексті новели «Чарівна крамниця»; розвивати навички аналізу новели, розширювати горизонти читацьких інтересів учнів.

Обладнання: відео «Герберт Уеллс»; «батьків» капелюх, наповнений речами, перерахованими у тексті новели «Чарівна крамниця».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Ми знову мандруємо світом фантастики.

- Як ви думаєте, чому фантастична література така популярна серед читачів? Відповісти на це запитання вам допоможе визначення фантастики як літературного жанру.

Робота з опорною таблицею «Фантастика: характерні ознаки»

Опорна схема «Фантастика: характерні ознаки»

Фантастика (гр. - мистецтво уявляти): різновид художньої літератури, спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, надприродне. Фантастичне - це плід уяви й вигадки автора, спосіб вираження його думок і прагнень. Вигадане, малоймовірне, химерне.

У міфології

У фольклорі

У літературі

Бог ілюзій Фантаз (брат бога сну Морфея), підземне царство Аїда, безодня Тартар, чудовиська (Кербер, Тіфон, Єхидна, Медуза Горгона, Сцілла й Харібда, лернейська гідра, гека-тонхейри та ін.

Чарівні казки (чарівні герої, чарівні події, чарівні предмети)

Художні твори, в яких неймовірне зображується як дійсне, а дійсне - як неймовірне.

Наукова фантастика: художній прогноз майбутнього розвитку науки, техніки, цивілізації взагалі (модель майбутнього). Нереальність зображуваного при ілюзії науково-технічної правдоподібності. Опис вигаданих наукових відкриттів, суперечності розвитку науки та існування людства. Широке вживання наукових термінів, неологізмів. Засновник жанру - Жуль Верн.

Фентезі - жанр фантастичної літератури, дія якого відбувається у вигаданому світі (іншосвіття), побудованому на казковій або псевдоісторичній основі. Дива і вигадка є основою художньої реальності. Від наукової фантастики відрізняється відсутністю псевдонаукових та макабричних (жахливих, смертоносних) тем.

Майстри фентезі: Джон Рональд Руел Толкін, Клайв Стейплз Льюїс, Урсула Ле-Гуїн, Джордж Мартін, Роберт Джордан, Анджей Сапковський, та багато інших.

Фантастика дає можливість мріяти, зазирнути в майбутнє, за межу відомого, дає поштовх до пошуків, відкриттів, прагне пізнати інші світи. Нереальне набуває рис чарівності, таємничості.

Учитель. 30 жовтня 1938 року американське радіовиставу за романом «Війна світів», у якому описувався напад марсіан на землю. Ймовірно, що не всі прочитали програму передач на той день, а хтось увімкнув радіо вже після того, як оголосили назву передачі - не відомо, що відіграло фатальну роль у наступних подіях. Але близько мільйона людей сприйняли радіовиставу за репортаж з місця подій. У країні спалахнула паніка - люди почали готуватися до евакуації, дороги і телефонні лінії кілька годин були перевантажені. Так талант видатного англійського письменника-фантаста Герберта Уеллса ввів в оману цілу країну. Герберт Уеллс відкрив безмежні можливості людської уяви. Він вигадав чудовий образ — машину часу, яка дала можливість рухатися в різних вимірах і навіть перенестися в майбутнє. Разом із своїми героями письменник здійснював фантастичні подорожі в космічні світи, прогнозував розвиток науки та техніки, попереджаючи людство про згубність знедуховлення й безвідповідальності за свої вчинки.

В одному зі своїх оповідань Г. Уеллс створив незвичайний образсимвол — чарівну крамницю. Там усе відбувається не так, як у реальному світі. Речі то з’‎являються, то зникають, неживі предмети стають живими, а диво відбувається завдяки польоту фантазії. У чарівній крамниці автор розмістив не тільки дивовижні предмети, а ще й роздуми про людину. Та чи зможемо ми розгадати загадки письменника-фантаста? Чи зможемо ввійти в його чарівну крамницю? Чи відчиняться для нас її двері?..

Перегляд відео «біографія Герберта Уеллса»

Бесіда.

- Які нові факти з біографії Уеллса ви відкрили для себе завдяки перегляду відеоматеріалів?

- Пригадайте з біографічних відомостей Герберта Уеллса, завдяки чому письменник відчув потяг до літературної діяльності. (Зламавши ногу, він надовго зліг у ліжко й захопився читанням. «Якби я не зламав тоді ногу, я, можливо, не писав би зараз цю автобіографію, а давно помер би замордованим та вигнаним з роботи прикажчиком», - згадував сам Уеллс в автобіографії.)

- Який вплив на читачів мали твори Герберта Уеллса? Ми пам’‎ятаємо, яким популярним у читачів був герой творів Артура Конан Дойла Шерлок Холмс: по ньому носили жалобу, а в 1997 році на Бейкер-стріт 221-6 відкрився музей цього літературного героя! А що вам відомо про творчу спадщину Уеллса? (30 жовтня 1938 року по американському радіо йшла радіовистава за романом Герберта Уеллса «Війна світів», в якому описано напад на Землю марсіан. Картина інопланетної експансії була настільки яскраво і переконливо представлена у творі, що своїм умінням розповідати про неймовірні події, як про звичайні, Герберт Уеллс увів в оману цілу країну. Більше мільйона людей сприйняли радіовиставу за репортаж з місця подій. У Сполучених Штатах спалахнула паніка. Перелякані люди готувалися до евакуації.)

Складання інформаційного грона «Герберт Уеллс».

Учитель. Але сьогодні ми будемо вести розмову не про науково -фантастичні твори Герберта Уеллса, такі як «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів» чи «Людина- невидимець».

Розглянемо один із найцікавіших творів раннього періоду творчості Уеллса - фантастичну новелу «Чарівна крамниця» (1903).

III. Робота над темою уроку.

Учитель. Тож запрошую вас «у справжню чарівну крамницю», відвідавши яку, ми зможемо скласти своє враження про особливості художнього світу новели Герберта Уеллса «Чарівна крамниця». Спостерігаючи за героями твору, батьком і сином, ми маємо зрозуміти, навіщо авторові було створювати такий дивний і дивовижний текст. Щоб краще зрозуміти сенс цього задуму, будемо вдосконалювати наші вміння аналітико-інтерпретаційних досліджень, особливо у використанні автором художніх прийомів та елементів зображувального ряду.

З’‎ясування первинного рівня сприйняття твору

- Чи прочитали ви новелу? У чиїх перекладах представлений Уеллсів шедевр? (Українською мовою - переклад Сергія Іваненка, російською мовою - «Волшебная лавка» у перекладі Корнія Чуковського.)

- Яке враження справила на вас «Чарівна крамниця»?

- Що вам видалося дивним або незрозумілим?

- Користуючись таблицею «Фантастика: характерні ознаки», визначте, до якого різновиду фантастичного жанру належить новела «Чарівна крамниця». Обґрунтуйте свій висновок. («Чарівна крамниця» Герберта Уеллса - це новела-фентезі, оскільки в ній реальне поєднується з казковим, події відбуваються то в реальному світі, то у фентезійному іншосвіті.)

- Як ви думаєте, чому твір називається «Чарівна крамниця»? Яке значення цей вислів має в Англії? Чи тільки крамниця іграшок мається на увазі в назві твору?

- Чи виникали у вас під час читання запитання, на які ви хотіли б отримати відповіді?

«Незакінчене речення»:

Читаючи твір, я

бачу ...

чую ...

відчуваю ...

Текстуальний аналіз твору

- Ми прямуємо до справжньої чарівної крамниці. Хто повідав нам історію про неї? Хто такий «я»? (Оповідач - доросла людина, батько, що разом зі своїм сином Джіпом відвідав чарівну крамницю.)

- Відомо, що прототипом Джіпа в новелі Герберта Уеллса став його син Джордж Філіп, якого в родині спочатку називали за першими літерами імен («Джі» «Пі»), потім просто Джіп.)

- Чи можемо ми вважати, що сам письменник є прототипом образу батька-оповідана? (Реальні Герберт Уеллс та його син до певної міри вплинули на створення художніх образів батька і сина в новелі «Чарівна крамниця», проте персонажі твору мають більш узагальнений характер.)

- Чому батькові ніколи не спадало на думку зайти до крамниці? (Вийшов з того віку, коли приваблюють іграшкові крамниці. Доросла людина переймається дорослими проблемами.)

- Чому він точно не знав, де знаходиться крамниця? Простежимо за текстом, як батько бачив крамницю, перш ніж туди потрапити з Джіпом. («завжди я бачив її на протилежному боці вулиці, так що підійти до неї не було ніякої змоги; щось у ній було невловиме, схоже на міраж», «ще раніше мені доводилося бачити здаля цю крамницю»; «чомусь ніколи не спадало на думку зайти в цю крамницю»; «разів зо два проходив повз її вітрину, де було напрочуд багато різних привабливих товарів... і багато дрібниць».)

- Подумайте, чому батько бачить крамницю переважно з протилежного боку вулиці?

- Як він сприймає речі у вітрині магазину? (З одного боку, вони для нього напрочуд привабливі (він піклується про сина, вірогідно, що десь глибоко в його душі ще живуть спогади про власне дитинство), але з іншого - він сприймає їх як дрібниці, як знаряддя для фокусів. Тобто для дорослої людини вони вже втратили колишню принадність і чарівність.)

- Де ж знаходилася крамниця? («...я й не підозрював, що ця скромна крамничка знаходиться саме на Ріджен-стріт, між магазином, де продаються картини, і закладом, в котрому виводять курчат у патентованих інкубаторах».)

- Чому саме в цьому місці матеріалізувалася крамниця? Як ви думаєте, хто і чому допоміг їй проявитися? (Крамниця відкрила місце свого знаходження завдяки волі Джіпа. Батько весь час проходив повз неї або бачив її з іншого боку вулиці. Джіп взяв батька за палець і повів до вітрини: «не зайти з ним туди було неможливо».)

- Яка художня деталь допомагає зрозуміти бажання Джіпа зайти до крамниці? (Ця художня деталь - батьків палець, на який він мовчки тисне. Поряд пальчик самого Джіпа, яким він показує на «чарівні речі» у вітрині.)

- Що саме хотів би мати хлопчик? Як ви гадаєте, чому перелік бажаних чарівних речей подається саме в такому порядку: «Зникаюче яйце», «Маля, яке плаче, зовсім як живе», «Купи й дивуй друзів», «Невловимий гріш», «Чарівна пляшка»?

Запам’‎ятайте (запишіть) цей перелік, щоб зіставити його з речами, які були придбані в крамниці й принесені додому. (Джіпові хочеться придбати речі не тільки для себе, а й для Джессі. З батькових зауважень ми дізнаємося, що хлопчик завжди був переповнений піклуванням про інших.)

- Чому батько говорить Джіпові, що до дня його народження залишилося менше ста днів? Якою на це була реакція Джіпа? (Джіп «не відповів, але ще сильніше здавив мій палець, і ми зайшли до крамниці». З одного боку, батько наводить раціональні аргументи. Він вважає, що до крамниці іграшок варто йти тільки в переддень дня народження. Ходити туди просто так, без приводу, - це марна витрата коштів. Та все ж як люблячий батько він не може відмовити Джіпові, тим більше, що хлопчик тільки мовчки тиснув йому пальця, а не кликав до крамниці, не набридав «приставаннями». Батько зазначав, що у цьому Джіп успадкував чарівні риси своєї матусі. Тобто, можемо зробити висновок, що це щаслива родина, в якій зростає хороший, вихований хлопчик.)

- Визначте художні світи новели. Аргументуйте. (Світ реальний і світ чарівний. Світ дитини і світ дорослих.)

- Як ви думаєте, де проходить межа між цими світами? (Межею є поріг крамниці, який переступають батько з Джіпом. Поріг у літературі часто використовується в межовому значенні, як лінія розмежування, як ситуація вибору, як межа.)

Робота в групі.

Заповніть таблицю «Світ дітей в новелі «Чарівна крамниця».

1. Ставлення до крамниці ще до її відвідин.

 

2. Як потрапив до крамниці.

 

3. Розмова із продавцем.

 

4. Ставлення до побачених див.

 

5. Поведінка після зникнення.

 

6. Спогади про крамницю.

 

IV. Рефлексія.

- Чому події, зображені в новелі, називаються фантастичними?

- Згадайте свої улюблені іграшки. Якими здатностями ви наділяли їх під час ігор?

- Подумайте, якби ви не хотіли фантазувати, чи потрібні були б вам іграшки?

Учитель. У цій фантастичній новелі Г. Уеллс проголошує цінність творчої уяви. Людина повинна бути вільною, мріяти, бути собою, уважав митець. На думку письменника, справжнє життя відбувається лише в глибинах власного «я», здатного творити великі дива. Те, що в людській душі, не менш важливе за світ реальний. Творча уява може змінити все довкола, одухотворити земний світ.

V. Домашнє завдання

Дати розгорнуту письмову відповідь на запитання: «З якою метою Гербер Уеллс змусив батька і сина відвідати «чарівну крамницю?», написати твір на тему: «Я господар чарівної крамниці»*.






Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.